"اکبر زنجانپور" در نشست خبری نمایش "دایی و وانیا" مطرح کرد؛

نمایش "دایی و وانیا" دِین من به محیط زیست است

نمایش "دایی و وانیا" به‌عنوان یکی از آثار شگفت‌انگیز چخوف یکی از مهم ترین مسائل انسانی در محیط زیست را مطرح می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران صبح امروز نشست خبری نمایش "دایی و وانیا" با حضور "اکبر زنجانپور" کارگردان نمایش "دایی و وانیا" شمسی فضل‌اللهی"، "مسعود دلخواه"، "محسن حسینی" بازیگر، "کاظم زاده" بازیگر نمایش در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

اکبر زنجانپور کارگردان نمایش "دایی و وانیا" ابتدا در خصوص نویسنده نمایشنامه "دایی و وانیا" گفت" این  نمایشنامه جزء یکی از آثار درخشان تئاتر جهان است و یکی از سخت‌ترین و زیباترین کار چخوف نویسنده آن محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: من از دوران دانشجوی عاشق کارهای چخوف بودم و 4 کار بزرگش را هم روی صحنه بردم چرا که مهمترین مسئله که او در کارهایش بیان می‌کند مسئولیت‌های انسانی است.

زنجانپور تصریح کرد: چخوف نویسنده نمایش "دایی و وانیا" یکی از متوکلین حفاظت محیط زیست است و دغدغه‌اش مسئولیت‌های انسان در مقابل محیط زیست است.

وی اظهار داشت: هنگامی که جنگل نباشد بشریت نابود می‌شود و همه این موارد را خداوند خلق کرده تا انسان بتواند بهتر زندگی کند چون از طریق اکسیژن انسان روحیه بهتری پیدا خواهد کرد.

زنجانپور توجه به محیط زیست را یکی از وظایف خود دانست و افزود: من به عنوان هنرمند مسئله‌ی محیط زیست و مشکلات آن را در جهان امروز وظیفه خود دانستم و معتقدم ما باید جهان سالمی را به آیندگانمان تحویل دهیم.

وی در خصوص انتخاب بازیگران گفت: همیشه دغدغه من به عنوان کارگردان اثر نمایشی به سراغ بازیگرانی بروم که به نقش نزدیکتر هستند و به همین دلیل من به سراغ این بازیگران رفتم.

زنجانپور بیان کرد: من سعی کردم با شناخت واقعیات متن را بشناسم و کشف کنم و به دنبال تحلیل نیستم و معقتدم تا ندانیم به کجا می‌رویم.

وی در خصوص بودجه نمایش و قراردادها خاطرنشان کرد: آنقدر مبلغ قرارداد نازل بود که ترجیح می‌دهم در موردش صحبت نکنم.

شمسی فضل الهی بازیگر نمایش "دایی و وانیا" در خصوص نقش خود در نمایش " دایی و وانیا" گفت: دغدغه امروز بسیار مهم است چرا که امروز، آینده من و ما را خواهد ساخت ما هر روز از نعمت‌ها و هدیه‌هایی از خداوند بهره مند می‌شویم که باید با دانستن قدر آن ها درست از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد" اگر بزرگانی چون چخوف امروز بودند نوشته‌های خیلی بهتری وجود داشت چرا که هیچ کس به اندازه آنها نمی‌تواننئد به تمام ابعاد و استکال و با دلسوزی به جهان نگاه کنند.

فضل الهی خاطرنشان کرد: ما باید به جهان با لطافت نگاه کنیم و توجه بیشتری به محیط زیست داشته باشیم.

مسعود دلخواه بازیگر نمایش "دانی و وانیا" در این نشست گفت: صمیمیت خاصی در گروه ما وجود  دارد امروز کار تئاتر بسیار سخت است چرا که مدت‌هاست کار خوبی روی صحنه نرفته و این موضوع جزء استثناها است.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم به محیط زیست با رویکرد انسان گرایانه به محیط زیست نگاه کنیم.

دلخواه در خصوص شخصیت خود در نمایش عنوان کرد: من از دانشجویی دوست داشتم که این نقش را در نمایشنامه چخوف بازی کنم و بسار خوشحالم که زنجانپور از من خواست تا این نقش را بازی کنم.
محسن حسینی بازیگر نمایش "دایی و وانیا" گفت: من کار زنجانپور را از دبیرستان در تئاتر شهر دنبال می‌کردم و برایم اتفاق شگفت انگیزی است که بعد از 40 سال به عنوان بازیگر در کارش حضور پیدا کردم.

وی ادامه داد: من چندین روزنامه دارم که در خصوص تخریب محیط زیست صحبت شده و حتی مقاله‌ی جدید خواندم که 200 هکتار جنگل در اطراف زاگرس تخریب شده است.

حسینی خاطرنشان کرد: به طور کل مسائلی چون محیط زیست و میراث فرهنگی بدون توجه در بدترین شکل قرار گرفته است.

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار