رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از مرکز معاینه فنی بیهقی:

کاهش 10درصدی مرگ و میر تهرانی ها با انجام معاینه فنی میسر می شود

نایب رییس کمیسیون سلامت شورای شهر در بازدید از مرکز معاینه فنی بیهقی بیان کرد:انجام معاینه فنی به موقع می تواند در کاهش آلودگی هوا و در نهایت کاهش مرگ و میر شهروندان موثر باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، محمد حقانی در جریان این بازدید با اشاره به اهمیت معاینه فنی خودروها برای شهری مانند تهران گفت: فارغ از اینکه معاینه فنی خودروهای غیر استاندارد در کشورمان چه قدر با استاندارد های روز دنیا مطابقت دارد، قانون معافیت 5 ساله خودروهای نو از معاینه فنی یک اشتباه بزرگ در کارنامه نمایندگان مجلس هشتم بود که انتظار می رود نمایندگان مجلس نهم نسبت به اصلاح آن اقدام نمایند. در کشور ما که هم پتانسیل آلایندگی هوا از طریق منابع متحرک یا همان خودروها و هم پتانسیل حوادث رانندگی از نظر تعداد و شدت بالاست، معاینه فنی در کاهش و کنترل هر دو موضوع آلودگی هوا و سوانح رانندگی می تواند موثر باشد.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای اروپایی که خودروهای با استانداردهای بالای یورو 4 تولید می کنند، خودروها هر سال یا حداکثر هر دو سال پس از تولید و سپس سالی یکبار موظف به انجام معاینه فنی هستند. در صورتی که در کشور ما که بسیاری از خودروهای تولیدی حتی استاندارد یورو یک را نیز نمی توانند کسب کنند، خودروها 5 سال از معاینه فنی معاف می شوند.

عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران افزود: بدون شک یکی از ابزارهای مدیریت بر کاهش آلودگی خودروها معاینه فنی متناسب با تکنولوژی خودروهاست. در تمام کشورهای دنیا معاینه فنی از ارکان اصلی تردد خودرو در شهر است . شاید بتوان بدون گواهینامه در شهر با خودرو تردد کرد اما تصور حرکت با خودروی فاقد معاینه فنی بسیار سخت است.

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران همچنین اصلاح حدود مجاز آلاینده های معاینه فنی ، استقرار سیستم متمرکز و یکپارچه معاینه فنی در کل کشور ،استقرار سیستم های اندازه گیری آلاینده ها ی دقیق و بازنگری کامل در نحوه آزمایش سنجش آلودگی و استفاده از اطلاعات کامپیوتر خودرو به منظور اطمینان از صحت عملکرد خودرو را خواستار شد و اظهار کرد:معاینه فنی استاندارد ،توجه به حمل و نقل پاک از طریق گسترش امکانات پیاده روی و دوچرخه سواری ،توسعه کیفی و کمی حمل و نقل عمومی ،استاندارد سازی سوخت و استاندارد سازی خودرو را می توان به عنوان 5 ضلعی خروج از بحران آلودگی هوا نام برد.

نایب رییس کمیسیون سلامت ،محیط زیست و خدمات شهری تصریح کرد: در سال 91، 38 هزار نفر از شهروندان تهرانی جان باختند که 8 درصد از این تعداد بر اثر آلودگی هوا و نزدیک به یک هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی  بودند.یعنی در حدود 2.5 درصد که هر دو موضوع به صورت مستقیم و غیر مستقیم با موضوع معاینه فنی مرتبط هستند و می توان گفت معاینه فنی در جلوگیری از فوت 10 درصد از شهروندان تهرانی می تواند موثر باشد.
 
وی یاد آور شد: متاسفانه مدت هاست که فرش قرمز جلوی کارخانجات پهن کرده ایم و باید هر چه سریعتر  درخصوص اصلاح ساختار خودروها و اصلاح سوخت نیز اقدامات لازم به عمل آید .

حقانی در پایان با اشاره به اصل خصوصی سازی در مراکز معاینه فنی گفت: هدف اصلی از اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی افزایش بهره وری است و انتظار می رود وقتی موضوع خصوصی سازی در مجموعه ای اتفاق می افتد ، هدف مذکور مورد توجه قرار گرفته و تحت الشعاع اهداف جانبی قرار نگیرد. به نظر می رسد واگذاری مراکز معاینه فنی به بخش خصوصی نیازمند تعریف تازه ای باشد ،به این معنا که ساز و کار این واگذاری به نحوی که بخش خصوصی با کسب سود مورد انتظار ،حافظ و امانتدار مصالح شهر و منافع شهروندان باشد باز تعریف شده و ضمن حفظ ابزارهای حاکمیتی و نظارتی مدیریت شهری حمایت لازم به معنای واقعی کلمه نیز از بخش خصوصی به عمل آید.

شروع طرح زمستانی ایمنی با معاینه فنی از شنبه


مدیر بهره برداری از مراکز معاینه فنی خودروهای تهران در جریان این بازدید از شروع طرح زمستانی ایمنی با معاینه فنی از شنبه خبر داد.

محمد طاهریان در این ارتباط اظهار داشت: به منظور اجرای طرح زمستانی ایمنی با معاینه فنی از روز شنبه مشاوران ایمنی در 3مرکز مکانیزه بیهقی ،آبشناسان و الغدیر استقرار می یابند . این مشاروان در خصوص نحوه نگهداری خودرو در زمستان ،مشکلات موتوری که برای شهروندان به وجود خواهد آمد ،اقدامات ایمنی درفصل سرما و نحوه استفاده از تجهیزاتی که دارندگان خودرو باید در فصل سرما به همراه داشته باشند مشاوره می دهند.

لازم به ذکر است در پایان این جلسه محمد حقانی ابراز امیدواری کرد تا تمام اعضای شورای شهر در اقدامی نمادین به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار