هر روز یک نکته از بزرگان/ در دوستی و دشمنی اندازه نگهدار +صوت

آیت ا...مجتهدی تهرانی با بیان حدیثی از امام علی (ع) به اعتدال در امور به ویژه در دوستی و دشمنی توصیه می کند.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن؛ اعتدال در امور امری پسندیده است که در اسلام به آن توصیه شده و  آیت ا...مجتهدی تهرانی در قالب روایتی آن رادر خصوص دوستی و دشمنی  بیان می‌کند.

حاج شيخ احمد مجتهدي تهراني که سخنان ایشان در میان برنامه"بهره ای از کلام بزرگان" در بین برنامه صبحگاهی "والشمس" پخش می شود، در بیان روایتی درباره اهمیت  اعتدال در دوستی و دشمنی مطالبی را بیان کردند.

مرحوم آیت الله مجتهدی دراین خصوص به بیان روایتی  از امام علی (ع)  می پردازد و می گوید:
حدیثی از امام علي (ع)  است  که وَ أَبْغِضْ بَغيضَكَ هَوْنًا ما عَسى أَنْ يَكُونَ حَبيبَكَ يَوْمًا ما حد و اندازه در دوستي و دشمني را نگهدار یعنی در دوستي با دوست خود اندازه نگهدار، براي آن كه شايد روزي با تو دشمن شود و در دشمني با دشمن خود نيز اندازه نگهدار، براي آن كه شايد او نيز روزي با تو دوست شود. 

 در صورت بريدن از دوست بايد جايي براي دوستي باقي گذاشت اگر دشمنی هم می کنی اندازه نگهدار تا اگر روزی خواستی آشتی کنی خجالت زده نباشی, در دوستي هم  بايد با اعتدال و ميانه رو بود چون شاید دشمنت شود و اسرار تو را برملا کند لذا در دوستي با او نبايد زياده روي کنند .و در بريدن از ديگران هم  نبايد همه پل هاي پشت سر را خراب و جايي براي بازگشت باقي نگذاشت چه بسا دشمن روزي بر گردد و دوست شود.

ملا محمدعلی مجتهد، معروف به مرحوم آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی ازعلمای بنام تهران بود که سال 86 بدرود حیات گفت، اما سخنرانی‌ها و پندهای عرفانی و اخلاقی وی به یادگار مانده است و می‌توانیم هر چند به صورت مجازی هم که شده پای درس این استاد اخلاق تلمذ کنیم.

شنوندگان رادیو قرآن هرروز صبح ساعت 6:55 می توانند در میان برنامه "بهره ای از کلام بزرگان" نکات اخلاقی این عالم بزرگوار رابشنوند.








انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.