قم/ آیت‌الله مصباح یزدی:

ولایت فقیه مبتنی بر فقه پویا است

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه ولایت فقیه مبتنی بر فقه پویا است،‌ گفت: حکومت دینی بر پایه فقه بنا شده است و در هر زمان، بر اساس مقتضیات زمان، فهم مناسبی از دین ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی که در جمع اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، اظهار کرد: مسائل فرهنگی توسط دلسوزان این حوزه باید اولویت بندی و ابتدا مسائل ریشه‌ای و اصلی حل شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: کمیسیون فرهنگی باید برای مسائل کلان فرهنگی کشور طرح‌هایی تهیه کند و مسائل اولویت دار را به ترتیب مشخص کند که این طرح به شکل دیگری در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شده است.

آیت الله مصباح یزدی افزود: برای مسائل اساسی فرهنگی کشور باید چاره اندیشی صورت گیرد و این کاری است که کمیسیون فرهنگی می‌تواند انجام دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه ولایت فقیه مبتنی بر فقه پویا است، اظهار کرد: حکومت دینی بر پایه فقه بنا شده است و در هر زمان، بر اساس مقتضیات زمان، فهم مناسبی از دین ارائه می‌شود. اصل اسلام احکام ثابتی دارد و فهم صحیح از منابع دینی، مهم است زیرا قرائت‌ها و تفسیرهای مخلتفی هم اکنون حاکم شده است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: امروزه شاهد این هستیم که کتب درسی رشته علوم سیاسی، براساس این است که جمهوری اسلامی را دیکتاتوری فقها می‌داند و فارغ التحصیلان این رشته ملزم به مطالعه این کتب هستند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: دانشجویان فاقد درک مناسب از مبانی اسلامی، این مطالب را می‌پذیرند و در نهایت یک عده می‌گویند که دین یک مسئله شخصی است که نباید در حکومت دخالتی کند. مانند این مطالب را در دوره‌های گذشته ریاست جمهوری شاهد بودیم و عده ای کشورداری را از دین، جدا عنوان کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ولایت فقیه ستون اصلی نظام اسلامی است و همه دنیا نظام ما را با عنوان ولایت فقیه می‌شناسند و از این رو همه مسئولان رده اول کشور باید این مسئله معتقد باشند و اجرای احکام اسلام را سر لوحه خود قرار دهند.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: در مجلس شورای اسلامی، با اقدامات انجام شده، شرایط بهتری به وجود آمده و افرادی که به دنبال امور کشور هستند، با برنامه هستند که این مسئله شایسته تقدیر است./س

برچسب ها: قم ، ولایت ، فقیه ، مبتنی ، فقه ، پویا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.