گلف نيوز:

توافق هسته‌اي ژنو نشانه به رسميت شناختن ايران به عنوان بازيگر مهم منطقه‌اي است

با دستيابي ايران و شش قدرت بزرگ جهان به توافق هسته‌اي، راه‌حل ديپلماسي مورد حمايت قرار گرفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينترنتي گلف نيوز در گزارشي به قلم «ليندا اس. هرد» نوشت: پس از امضاي اين توافقنامه موقت در ژنو در ساعات اوليه روز يکشنبه، وزيران امور خارجه ايران و گروه پنج به علاوه يک با ابراز خرسندي از اين توافق دست دادند. باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا اين توافقنامه را نخستين گام در جهت امضاي پيماني فراگير توصيف کرد.  

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا که مسئوليت هماهنگي مذاکرات را بر عهده داشت، از اين توافق بسيار خرسند بود. اين در حالي است که محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران از نقش وي در دستيابي به اين توافق قدرداني کرد.

جان کري، وزير امور خارجه آمريکا از اين توافقنامه به عنوان توافقنامه‌اي که منطقه خاورميانه را براي متحدان آمريکا امن‌تر مي‌کند، استقبال کرد؛ سخنان وي احتمالاً مقامات اسرائيل و عربستان را به خنده‌اي تمسخرآميز واداشته است. 

به طور قطع، اين توافقنامه در فرونشاندن نگراني ها در خصوص احتمال مجهز شدن ايران به تسليحات هسته اي در آينده نزديک بسيار مؤثر خواهد بود. پس علت خشم نتانياهو و خودداري وي از به رسميت شناختن اين توافقنامه چيست ؟ 

نتانياهو توافق هسته اي ايران را حتي پيش از آنکه از محتواي اين توافق مطلع باشد، توافقي «بد» توصيف کرد. وي در پي توافق هسته اي ايران و گروه پنج به علاوه يک گفت جهان هم اکنون به « مکاني خطرناک تر » تبديل شده است و از گروه پنج به علاوه به خاطر اين « اشتباه تاريخي » انتقاد کرد.

آيا کنگره از درخواست هاي اخير اوباما براي خودداري از تحريم هاي بيشتر عليه ايران تبعيت خواهد کرد يا خير ؟ ليندسي گراهام، سناتور جمهوريخواه گفت اگر ايران از توافق امضا شده تبعيت نکند، کنگره تحريم هاي جديد را تصويب و اجرايي خواهد کرد. جان مک کين، ديگر سناتور جمهوريخواه نيز از جان کري، وزير امور خارجه آمريکا به علت شکست در وادار کردن ايران به برچيدن همه فعاليت هاي هسته اي خود انتقاد کرد. 

عربستان و کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس در واکنش رسمي به توافق هسته‌اي ايران عجله نکردند. اين توافق نشان مي‌دهد قدرت هاي بزرگ جهان هم اکنون ايران را به عنوان يک بازيگر مهم منطقه اي به رسميت مي شناسند.

روابط عربستان و آمريکا زماني به شدت به تيرگي گراييد که اوباما از تصميم خود مبني بر حمله به تاسيسات تسليحات شيميايي سوريه صرف نظر کرد. کشورهاي اهل تسنن در منطقه خاورميانه با اقدامات ايران در بي ثبات کردن عراق، روسيه، لبنان و بحرين از طريق گروه هاي نيابتي و عزم اين کشور براي ترويج مذهب شيعه در خارج از مرزهاي خود به شدت مخالفند. 

کري با اطمينان دادن به اسرائيل و عربستان درباره ادامه حمايت آمريکا، در جهت آرام کردن تل آويو و رياض تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت. کري ديپلمات زيرکي است،‌ اما معلوم نيست آيا وي قادر به متقاعد کردن افراد مشکوک به توافق هسته اي ايران خواهد بود يا خير. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار