"کنگره آمریکا" چگونه می‌تواند در "توافق هسته‌ای ژنو" کارشکنی کند؟

بيزينس ويك در مقاله‌اي از احتمال کارشکنی "کنگره آمریکا " در مذاکرات و توافق میان ایران و کشورهای 1+5 در ژنو و لغو نهایی تحریم‌ها خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ پايگاه اينترنتي بيزينس ويك در مقاله‌اي به قلم كامرون عبادي تحت عنوان "كنگره چطور مي‌تواند توافق هسته‌اي با ايران را از خط خارج كند؟" به چالش‌هاي پيش روي اوباما با كنگره بر سر توافق هسته‌اي اخير با ايران پرداخته و معتقد است اعضاي كنگره كه اكثرا از اين توافق رضايت ندارند احتمالا در مسير مذاكرات بعدي و دستيابي به توافق نهايي سنگ‌اندازي كنند.

در اين مقاله كه به قلم سردبير سابق فارن پاليسي و سردبير فعلي فارن افرز نوشته شده،‌ آمده است: وقتي "جان كري" وزير خارجه آمريكا شنبه هفته گذشته در هتل اينتركانتيننتال ژنو به مذاكرات هسته‌اي ملحق شد از قديمي‌ترين حقه مذاكره‌اي استفاده كرد. او كنگره را به عنوان پليس بد در برابر دولت اوباما به عنوان پليس خوب مطرح كرد. جان كري به محمدجواد ظريف گفت اگر آن‌ها نتوانند به توافقي دست پيدا كنند دولت اوباما قادر نخواهد بود كنگره را از وضع تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران باز دارد. كمتر از 24 ساعت بعد، كري و ظريف وارد لابي هتل شدند تا اعلام كنند با هم به توافق رسيده‌اند.

در مواجهه با انتقادات اعضاي كنگره و برخی  متحدان آمريكا در خاورميانه، مقامات دولت آمريكا تاكيد كرده است توافق ژنو فقط گام اول از يك توافقنامه نهايي است. اما دستيابي به چنين توافقي مستلزم اين خواهد بود كه دولت اوباما قول بدهد نه تنها تحريم‌هاي جديدي عليه ايران اعمال نكند بلكه بسياري از تحريم‌هاي فعلي را هم لغو كند. و اين امر خود بستگي به همكاري كنگره‌اي دارد كه تمايلي نداشته در مواجهه با ايران نقش پليس خوب را ايفا كند.

كاخ سفيد براي لغو تحريم‌هاي ايران، بدون تصويب كنگره، دستورالعمل‌هايي دارد. روش حذف هر سري از تحريم‌ها به اين بستگي دارد كه اين تحريم‌ها ابتدا چطور وضع شده‌اند. اگر تحريم‌ها محصول دستور اجراي (دستور رئيس جمهور) باشد، همانطور كه بسياري از تحريم‌ها از اين دست هستند، لغو آن‌ها فقط مستلزم تصميم كاخ سفيد براي توقف اجراي آن‌ها است. به عنوان بخشي از توافق موقت، دقيقا در اين قسمت  اوباما مي‌تواند به وعده خود به ايران براي آزادسازي 7 ميليارد دلار پول ايران كه در بانك‌هاي خارجي نگه داشته شده، عمل كند.

اما حذف تحريم‌هايي كه توسط كنگره وضع شده چالش سختي است. با وجود مخالفت‌ها و اختلافات دو حزب دموكرات و جمهوري‌خواه در واشنگتن طي چند سال گذشته، اين دو حزب از سال 2010 در سه دور تحريم  ايران از جمله تحريم بانك مركزي ايران با هم همكاري كرده‌اند. حذف اين قوانين كاخ سفيد را مجبور خواهد كرد بار ديگر رو در روي كنگره بايستد. حذف اين گونه تحريم‌ها مستلزم غلبه بر دو حزب و موانع فرايندي است كه كنگره طي سال‌هاي اخير از آن‌ها بهره برده است.

علاوه بر اين، چالش مهمتر رويارويي با بسياري از اعضاي كنگره است كه اهداف مدنظر آن‌ها براي مذاكره با اهداف كاخ سفيد به شدت متفاوت است. اگرچه توافق موقت هفته جاري تصديق مي‌كند كه ايران به برنامه غني‌سازي خود ادامه خواهد، بسياري از اعضاي كنگره اعلام كرده‌اند كه نمي‌توان به ايران داراي توانمندي هسته‌اي اعتماد كرد.

ماركو روبيو سناتور جمهوري خواه فلوريدا در واكنش به توافقنامه ژنو گفته است "اكنون حتي نياز مبرمي است كه كنگره تحريم‌ها را بيشتر كند تا وقتي كه ايران غني‌سازي و توانمندي بازفراوري خود را كاملا كنار بگذارد".

در ادامه اين مقاله آمده است نبايد  مذاكرات براي دستيابي به توافق هسته‌اي جامع قطع شود. اما خطر اين است كه ممكن است كنگره به دنبال تعيين شرايطي جهت مذاكرات آينده و حذف نهايي تحريم‌ها باشد. گروهي از اعضاي كنگره از دو حزب دموكرات و جمهوري‌خواه در حال تدوين لايحه‌اي هستند كه اگر ايران در طول دوره شش ماهه توافق موقت، با توافقنامه فراگير موافقت نكند تحريم‌هاي جديد اتوماتيك‌وار بر ايران تحميل شود.

اين اولين‌باري نيست كه كنگره سعي كرده انعطاف پذيري دولت اوباما را كاهش دهد. اوايل سال جاري "كيرك" پيش‌نويس لايحه‌اي را تنظيم كرد كه ارتباط بين تحريم‌ها و برنامه هسته‌اي ايران را قطع مي‌كرد. او مدعی است تا وقتي كه دولت ايران تمام زندانيان سياسي را آزاد كند و حقوق بشر و آزادي‌هاي همه شهروندان از جمله زنان و كودكان را محافظت كند بايد تحريم‌ها پا بر جا بماند. اما اكنون حمايت‌هاي بين‌المللي بسيار بيشتر از هر زمان ديگر است.

به همين دليل است كه بزرگترين اولويت سياست خارجه كاخ سفيد قبولاندن سياست ايراني خود در داخل كشور است. دنيس راس مشاور سابق اوباما در امور ايران مي‌گويد اگر دولت قردادي فراگير با ايران را نهايي كند فورا مجبور خواهد شد به دفاع بپردازند كه هيچ جايگزين ديپلماتيك ديگري وجود ندارد. راس مي‌گويد "آن وقت نمايندگاني در كنگره كه مخالفند مجبورند از جنگ دفاع كنند".

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار