ظریف در صحن علنی مجلس مطرح کرد

فتوای رهبر معظم انقلاب عامل اصلی اعتمادسازی در مسیر توافق/ اگر بخواهیم ظرف یک ساعت به غنی‌سازی 20 درصد دست می‌یابیم + صوت

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که در متن توافق بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید شده است، گفت: پیشنهاد ما در این بخش این بود که در این موضوع به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن استفاده از سلاح هسته‌ای استناد شود و از آن جا که ایران تا به حال بارها براین موضوع تاکید کرده و این تاکید نیز در بالاترین سطوح نظام رخ داده عبارت تاکید مجدد در متن برای این اعتمادسازی آمده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در صحن علنی مجلس پیرامون توافقات هسته‌ای ژنو طی گزارشی ضمن سپاس گذاری از محبت‌های نمایندگان نسبت به وی به دلیل حضورشان در فرودگاه گفت: وظیفه‌ای که به عهده من و همکارانم از سوی شورای امنیت ملی و ریاست جمهوری واگذاری شده بود وظیفه آسان نبود همه ما از آغاز به این امر واقف بودیم که وارد شدن به مذاکره با دشواری‌های جدی روبه رو خواهد بود چرا که مذاکره کردن به معنی ورود به حوزه‌ای است که نمی‌توان در آن همه خواسته‌ها را به دست آورد.  
 
وی افزود: در مذاکره دو طرف وجود دارد که هر یک از آن‌ها باید بتواند از این حوزه با رضایت کامل یا نسبی خارج شود.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: وقتی یک طرف نتواند تمام خواسته‌ها را به دست آورد در مقابل نقد و نگرانی قرار گرفته و حتی به وی حملاتی نیز می‌شود که اکنون این واقعیت قابل مشاهده است.  
 
ظریف تاکید کرد: تمام کسانی که به نحوی در مذاکرات حضور داشتند به طور واقعی یا در بازی زرگری مورد نقد قرار گرفتند که این امری طبیعی است.  
 
وی اظهار داشت: مهم این است که با چشمی باز و با توجه به عواقب تصمیمات با ملاحظه همه جوانب با توجه به مجموعه نگرانی‌ها، توانمندی‌ها و خواست‌هایی که مقامات بالاتر دارند و هم چنین توقعات مردم وارد معرکه شد. 

وی تاکید کرد: این حوزه واقعا معرکه است و خوش و بش نیست من بارها تاکید کردم لبخند و شوخی دیپلماتیک یک پوشش برای بحث‌های بسیار تلخ و چالشی است که تمام جلسه را در برمی‌گیرد.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: همه این‌ها جزیی از ابزار مذاکره است و تمام اخم‌ها و لبخندها در این مسیر در راستای حراست از منافع ملی کشور انجام می‌شود.
 
ظریف افزود: ما ادعایی نداریم که امکان بهتر انجام دادن کار وجود نداشت به هر حال فعلا قرعه فال به نام من دیوانه زدند و البته ما هم با افتخار این قرعه فال را پذیرفتیم نه با توهم این که نتیجه کار ما به شکلی باشد که هیچ نقدی بر آن وارد نباشد.  
 
وی تاکید کرد: از نقد استقبال می‌کنیم اما باید در تمام انتقادات به دو حوزه انصاف و منافع ملی توجه ویژه داشت البته انصاف ضروری نیست چرا که خیلی از نمایندگان محترم در جریان مذاکرات نبودند.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این که طرف مقابل ما در مذاکرات کشورهایی بودند که هر یک از سلاح جهنمی هسته‌ای برخوردار هستند و باید مقابل چنین طرف‌هایی مذاکره می‌کردیم افزود: مذاکره با این کشورها کار دشواری است اما کسانی که در مذاکره حضور نداشتند نمی‌توانند با انصاف کامل عملکرد ما را نقد کنند و به طور واضح صرفا براساس نتیجه کار به بحث می‌پردازند.
 
ظریف اظهار داشت: اما در قسمت توجه به منافع ملی ضرورت دارد بدانیم که صرفا قسمت کوچکی از مذاکره در اتاق مذاکره می‌گذرد و قسمت عمده آن در بعد از مذاکره جریان دارد.
 
وی با اشاره به اظهارات مقامات دیپلماتیک آمریکا در چند روز اخیر و پس از توافق نامه ژنو افزود: این اقدامات به دلیل میل طرف مقابل به چرخش در معنای مذاکرات است اما آن‌ها در تمام اظهاراتشان از منافع ملی خود عقب نشینی نمی‌کنند و تمام اظهاراتشان در این راستاست.
 
ظریف در ادامه با ارائه متنی به صورت فایل به نمایندگان گفت: این متن شامل متن اصلی توافق ترجمه دقیق آن به انگلیسی و کلمه به کلمه است.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: یک قسمت مربوط به اقدامات ایران و قسمت دیگر مربوط به 1+5 است و هم چنین یک جدول که شامل خلاصه‌ای از این اقدامات است.  
 
وی افزود: یک لایه شامل کلیات یک لایه شفاف سازی مواضع یک لایه حفظ وضعیت موجود لایه دیگر مربوط به اقدامات اعتمادساز و در نهایت گام نهایی است و تمام این مباحث به 5 قسمت تقسیم شده تا بتوان این متن را بهتر فهمید.  
 
ظریف با اشاره به بخش کلیات گفت: کلیات در ابتدای متن است و راجع به توافق پیرامون راه حلی جامع است که تمام قسمت‌ها را در بردارد و به عنوان یک کل منسجم است که تمام عناصر آن به هم مرتبطند و بدون هر یک از آن‌ها کامل نخواهد شد.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: باید توجه داشت عنوان این متن برنامه اقدام است چرا که اقدامات شش ماهه‌ای است که باید انجام دهد و سایر قسمت ها مربوط به آینده است.  
 
وی تصریح کرد: نکات مشترکی از جمله ایجاد یک کمیسیون مشترک میان ایران و کشورهای 1+5 وجود دارد.

وی در تشریح این کمیسیون مشترک گفت: آژانس بین‌المللی اکثر اقدامات ایران را می‌تواند راستی آزمایی کند اما هیچ نهادی برای بررسی اقدامات طرف مقابل وجود ندارد بنابراین کمیسیون مشترکی میان ایران و 1+5 برای بررسی این موارد تشکیل می‌شود.
 
ظریف تاکید کرد: نکته‌ای دیگر درباره این دوره شش ماهه این است که این دوره در صورت توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود و همچنین نکته دیگر این که طرفین مذاکرات تاکید کرده‌اند این فضای سازنده را در طول شش ماه آینده حفظ خواهند کرد.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: البته برای حفظ این فضا هر دو طرف باید تلاش کنند.
 
وی در بیان لایه دوم افزود: این لایه مرتبط با شفاف‌سازی مواضع است و در این قسمت ایران دو شفاف‌سازی مهم انجام داده یکی تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای و دیگری اعلام عدم پیگیری سلاح هسته‌ای است که در متن توافق بر آن تاکید شده است.  
 
ظریف اظهار داشت: پیشنهاد ما در این بخش این بود که در این موضوع به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن استفاده از سلاح هسته‌ای استناد شود و از آن جا که ایران تا به حال بارها براین موضوع تاکید کرده و این تاکید نیز در بالاترین سطوح نظام رخ داده عبارت تاکید مجدد در متن برای این اعتمادسازی آمده است.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه تشریح لایه شفاف‌سازی گفت: بهره‌گیری کامل ایران از حق استفاده از انرژی هسته‌ای از دیگر موارد مرتبط با این بخش است.
 
وی افزود: براساس ماده 4 NPT هیچ چیز در این معاهده نمی‌تواند اعضای آن را از حق ذاتی و جدانشدنی آن‌ها برای استفاده، توسعه و تولید انرژی هسته‌ای صلح آمیز محدود کند این حق چه به رسمیت شناخته شود و آن چه که مهم بوده این است که به این حق احترام گذاشته شود.
 
ظریف اظهار داشت: در این معاهده هیچ اشاره‌ای به جزئیات نشده و آمریکایی‌ها حرف‌های بی خودی می‌زنند.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اظهارات جان کری و پاسخ خود در تیوتر تاکید کرد: هیچ یک از موارد NPT تصریح نکرده که حق نیروگاه یا راکتور وجود دارد بلکه تاکید بر حق بهره برداری صلح آمیز است.
 
وی افزود: در کنفرانس‌های بازنگری سال‌های 1990 و 2010 تاکید شده که کشورها باید حق کشورها را راجع به چرخه سوخت مورد احترام قرار گیرد و می‌دانیم که تصمیم گیری‌های کنفرانس‌های بازنگری با اجماع رخ می‌دهد.
 
ظریف با بیان این که این انتخاب کشورها به رسمیت شناخته شده و مورد تاکید قرار گرفته افزود: براساس متن توافقنامه و هم چنین معاهده NPT ایران می‌تواند از حقوق طبیعی خود بهره برداری کامل کند.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: نکته بسیار مهم این است که برنامه هسته‌ای ایران که قرار بود زمانی به صفر برسد اکنون به عنوان قسمتی از راه حل مورد تاکید طرفین قرار گرفته البته در چارچوبی که جزییات آن باید در شش ماه مذاکره مشخص شود. 

وی افزود: هم چنین کشورهای 1+5 اعلام کردند که همه تحریم‌های سازمان ملل چه تحریم‌های دو جانبه و چه تحریم‌های چند جانبه که مرتبط با بحث هسته‌ای ایران است باید رفع شود که این نیز در زمینه شفاف‌سازی قرار می‌‌گیرد.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: لایه بعدی لایه حفظ وضعیت موجود است یعنی طرفین توافق می‌کنند که در شش ماه آینده اقداماتی انجام دهند که شرایط را شدیدتر از شرابط فعلی نکنیم.
 
ظریف تصریح کرد: طرف مقابل تلاش‌های خود را برای کاهش صدور نفت ایران متوقف می‌کنند و از سوی دیگر از صدور قطعنامه هسته‌ای خودداری می‌کنند یعنی تحریم‌ها را چه در شورای امنیت و چه در اتحادیه اروپا و هم چنین آمریکا در همین اندازه نگه می‌دارند.
 
وی با بیان این که 1+5 می‌پذیرد که ایران برنامه 5 درصد خود را ادامه دهد اظهار داشت: طرف مقابل هم چنین حق تحقیق و توسعه ما را به رسمیت می‌شناسد در مقابل جمهوری اسلامی ایران از پیشرفت بیشتر در نطنز و فوردو خودداری می‌کند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: پیش از این در فوردو قرار بوده ما به نحوی لوله کشی‌های فوردو را تغییر دهیم که برای بازگرداندن به وضع موجود 9 ماه کارشناسان اعلام کرده بودند برای این کار 9 ماه فرصت لازم است.  
 
ظریف اظهار داشت: در شرایط کنونی نطنز و فوردو ادامه خواهند یافت و فقط فوردو به جای آن که 20 درصد تولید کند تنها 5 درصد تولید می‌کند نطنز نیز به همین نحو ادامه خواهد یافت، آن‌ها تحریم‌ها و ما ظرفیت‌ها را افزایش نخواهیم داد.  
 
وی افزود: برخی از دوستان گفته‌اند ایران این کار را انجام نمی‌دهد آن کار را انجام می‌دهد ما راحت می‌توانستیم در یک جمله بگوییم ایران ظرفیتش را افزایش نمی‌دهد اما اصرار داشتیم که جزییات را هم بگوییم برای این که نگویند که نظنزی که دارید تولید می‌کنید 3.5 درصد افزایش ظرفیت است اگر 7 تن امروز تولید می‌کنید و در طول این مدت این مقدار به 7.5 تن رسید ظرفیت‌ها را افزایش داده‌ایم.

ظریف تصریح کرد: در اراک هم کار ساخت و ساز داریم و هم کارهای اقداماتی که به برنامه هسته‌ای بازمی‌گردد و انجام خواهد شد؛ در اراک سوخت تولید انجام نشود اما ساخت و ساز ادامه خواهد یافت.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: قرار بر این است که توسعه و تحقیق غنی‌سازی در وضعیت کنونی حفظ شود در این شش ماه اول تحقیق و توسعه‌ ما به طور کلی ادامه می‌ِیابد هر چه تحقیق و توسعه تحت نظر آژانس داریم ادامه پیدا کند ما هیچ چیزی را در مورد کاستن از ظرفیت علمی خود نمی‌پذیریم لذا تحقیق و توسعه که در حوزه‌ای که مد نظر آژانس است ادامه پیدا می‌کند.  
 
ظریف تاکید کرد: از تاسیس محل‌های جدید غنی‌سازی در این شش ماه امتناع خواهیم کرد حتی دولت هم برنامه‌ای در این زمینه نداشته است.
 
وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی برنامه‌ای برای بازفراوری یا ساخت تاسیسات آن ندارد، بازفراوری به این معنا که به استخراج پلوتونیوم از پسماند اقدام کنیم، ما این برنامه را نداشتیم و هیچ گاه دنبال آن نبودیم.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: طرفین باید اقداماتی انجام دهند که وضعیت موجود حفظ شود بخش بعدی که بخش کاهش است به دو قسمت تقسیم می‌شود یک قسمت کاهش است که در آن 20 درصد تولید نمی‌کنیم در نطنز و فوردو که 20 درصد تولید کنیم در طرح قبلی که در آلماتی ارائه داده بودند قرار بود ما به شکلی مسیر این لوله کشی‌ها را عوض کنیم که برگرداندنش 9 ماه به طول می‌انجامیده است.
 
ظریف ادامه داد: آنچه را پذرفتیم این بود که اگر بخواهیم ما ظرف یک ساعت می‌توانیم تنها با اتصال بین دو آبشار به غنی‌سازی 20 درصد برسیم که در صورت عادی و نبود این اتصال 5 درصد تولید می‌کنیم.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: بخش دوم مورد نظر بنده؛ کاهش نیست ولی من در این که کسی نگوید داری کم فروشی می‌کنی نیمی از این اورانیوم 20 درصد را تبدیل به اکسید که داریم انجام می‌دهیم؛ یعنی ما از روزی که شروع کردیم 470 و 480 کیلو اورانیوم 20 درصدی تولید شده تاکنون نزدیک بیش از نیم آن تبدیل به اکسید شد که برنامه‌مان بوده انجام دهیم؛ صد کیلوی دیگری هم قبلا بحث این بود همه آن را به خارج بفرستیم؛ الان بحث این است که صد کیلوی بقیه آن را به 3.5 درصد تبدیل کنیم که من به این امر کاهش می‌گویم تبدیل به 20 درصد کاهش نیست تبدیل به 3.5 درصد کاهش است این صرفا کاری است که ما به عنوان کاهش انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: تولید سانتریفیوژ نسل یک را به مصلحت نمی‌دانیم اما آنچه که در متن توافق شده این است که این اقدام صورت گیرد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران اقدامات شفاف ساز را با آژانس انجام خواهد داد و آنها هم این امر را ترجیح می‌دهند اما ما مشخص کردیم که چه اقدامات شفافیت‌سازی می‌توانیم انجام دهیم.
 
ظریف تصریح کرد: اینکه ما گفته‌ایم کارشناسان از فوردو بازدید کنند الان هم دارد این نظارت صورت می‌گیرد اما کسی گزارشی نداده است.
 
وی در ارتباط با تعلیق تحریم‌ها گفت: تعلیق تحریم اتحادیه اروپا بر بیمه و حمل و نقل و معاملات نفتی بوده به طوری که اتحادیه اروپا ممنوعیت بیمه را نیز برداشته است.
 
ظریف افزود: تعلیق تحریم اتحادیه اروپا بر صادرات پتروشیمی به طوری که 6 میلیارد دلار درآمد برای دولت و بخش خصوصی دارد و یک میلیارد دلار برای بخش دولتی و 5 میلیارد برای بخش خصوصی است.
 
وزیر امور خارجه اظهار داشت: تعلیق تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا بر طلا و خدمات مرتبط است که این تحریم‌ها تماما غیرمشروع و غیرقانونی بوده است، همینطور تعلیق تحریم‌های آنها بر صنعت خودرو، عرضه و نصب خدمات ایمنی برای خدمات ایرانی از دیگر موارد است.
 
وی در ارتباط با سوالاتی مبنی بر اینکه گفته شده دارایی‌های ایران آزاد می‌شود، تصریح کرد: بنده هیچ جا نگفتم که دارایی‌های ایران آزاد می‌شود، بلکه بازگشت بدون محدودیت مقدار قابل توجهی از فروش نفت ایران به صورت دلار از طریق حساب رسمی بانک مرکزی صورت خواهد پذیرفت.
 
ظریف اضافه کرد: اولا ما تفاهم کرده‌ایم که در این مرحله مذاکره یک سال طول بکشد و بعد وارد گام نهایی شویم البته گام نهایی باید زمان مشخصی داشته باشد و اینگونه نیست که بی‌نهایت باشد.
 
وی تصریح کرد: در پایان گام نهایی در متن تاکید شده که وضعیت ایران مثل استرالیا و ژاپن شود، یعنی وضعیت هسته‌ای ایران عادی‌سازی می‌شود، بنابراین برای ما مهم است که مدت گام نهایی طولانی نشود.
 
وزیر امور خارجه بیان کرد: در گام نهایی طرف مقابل غنی‌سازی ایران را پذیرفته و همینطور امکانات مدرن در اختیار ایران قرار خواهد داد و با ایران همکاری هسته‌ای خواهد داشت و تمام تحریم‌ها را برخواهد داشت.
 
ظریف اشاره کرد: ما نیز قبول کرده‌ایم که به قطعنامه‌های شورای امنیت بپردازیم، این به این معنا نیست که قطعنامه‌های شورای امنیت را قبول کرده باشیم.
 
همینطور ما قبول کرده‌ایم اقدامات شفاف‌سازی انجام دهیم، البته در ارتباط با تصویب پروتکل الحاقی ما همه‌جا گفته‌ایم که این در اختیارات ما نیست و منوط به نظر مجلس است و در نهایت این مجموعه متوازنی است که در شرایط کنونی منافع کشور را حفظ می‌کند.
 
ظریف اظهار داشت: ما باید ببینیم که چه به دست آورده‌ایم، دنیا و 1+5 چه به دست آورده است به نظر من این مجموعه مجموعه‌ای متوازن است و در شرایط کنونی منافع کشور را حفظ می‌کند.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این که این توافق وضعیت کشور را به عادی سازی می‌برد تصریح کرد: این توافق دشمنان را به نرم کشی واداشته و نگران کرده است چرا که همه دشمنان تلاش کردند مانع آن شوند آن‌ها حتی تا ساعت 3 و نیم صبح که به توافق رسیدیم تلاش کرده و هنوز هم این سعی را ادامه می‌دهند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به درخواست قدرت‌های جهانی برای رسیدن به توافق هسته‌ای بیان داشت: این مذاکرات را با چشمی باز، توجه و با دقت انجام دادیم ما روی کلمه به کلمه توافقنامه بحث کردیم.
 
ظریف افزود: درست نیست بگویم اما باید می‌دیدید که ساعت 2 نصف شب بزرگترین قدرت‌های جهان برای برقراری تماس با بچه‌های شما چگونه صحبت می‌کردند من یک بار دیگر از بزرگواری‌های رهبر معظم انقلاب به خاطر دلجویی از ما تشکر می‌کنم.  
 
ظریف با بیان این که واقعا بدانید که در ساعت 2 نصف شب قدرت‌های جهانی از بچه‌های شما تقاضا کرده و درخواست صحبت داشتند تصریح کرد: ما روی کلمه به کلمه مذاکرات و توافقنامه بحث کردیم اما بیش از آن چه که می‌توانیم از ما توقع نیست.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در پایان خاطر نشان کرد: در پیشگاه ملت و نمایندگان ملت برای ناتوانی، کم کاری و ضعفی که بوده عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم کاری که انجام دادیم به عنوان یک اقدام مورد قبول درگاه الهی قرار بگیرد.

برای شنیدن صوت اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/



برچسب ها: وزیر ، امور ، خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۱:۲۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۲
سلام. با تشکر از اطلاع رسانی صدا و سیما اگه ممکنه یک گزارش زنده از ادامه فعالیت هسته ای ایران در جاهای مختلف (اراک، نطنز، قم و بندرعباس)تهیه کنید . ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ميثم
۱۰:۵۴ ۰۶ آذر ۱۳۹۲
خداقوت ظريف جان
Germany
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۲
درود بر ظریف دیپلمات عزیز
Iran (Islamic Republic of)
حسین گلپایگانی
۱۰:۱۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۲
درود بر دکتر ظریف عزیز دوستت داریم
آخرین اخبار