قم/

خانه‌های عمودی و جای خالی فرهنگ

با افزایش جمعیت، کمبود و گرانی زمین، محدودیت توسعه شبکه‌های خدماتی مانند آب، برق، گاز و... مسئولان به فکر چاره‌ای افتادند و ساختن خانه‌های عمودی شاید بهترین راه حل بود، ولی در این مسیر توجهی به فرهنگ‌های بومی و منطقه‌ای نشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، از روزی که به این ساختمان آمده‌اند جز دعوا و فریاد چیزی نشنیده‌اند، خانواده مالکی چند سالی طعم زندگی در آپارتمان را چشیده‌اند و تا حدودی با قوانین و اصول آپارتمان‌نشینی آگاه هستند، اما در حال حاضر هر چه به دنبال آرامش می‌روند از آن فاصله می‌گیرند.

رفتار کردن طبق قانون و توجه به خواست دیگران، صبر و تحمل در برابر سختی‌ها بهترین راه‌های دستیابی به آرامش است، حال این آرامش می‌تواند زیر یک سقف باشد و یا حتی در یک ساختمان.

یکی از آثار زندگی غربی که مدتی است در ایران جا باز کرده ساخت و ساز آپارتمان است، طرحی که با فرهنگ چند هزار ساله شرق همخوانی ندارد، اما توانسته عده بی‌شماری را به سمت خود جذب کند.

گرچه ایرانی‌ها در گذشته‌های نه چندان دور زندگی در یک حیاط با اتاق‌های بسیار را تجربه کرده‌اند و با این نوع زندگی دسته جمعی آشنا هستند، اما هنوز هم نتوانسته‌اند با برخی مسائل کنار بیایند.

با افزایش جمعیت، کمبود و گرانی زمین، محدودیت شبکه‌های خدماتی مانند آب، برق، گاز و ... مسئولان به فکر چاره‌ای افتادند و ساختن خانه‌های عمودی شاید بهترین راه حل بود.

در خانه‌های ویلایی به ندرت می‌توانی از قهر و آشتی، دعوا و بازی در خانه‌های ویلایی مطلع شوی همه چیز بدون سر و صدا رخ می‌دهد، گرچه شاید گاهی خانه‌های کناری بوهایی ببرند اما از شنیده‌هایشان اطمینان ندارند، در حالی که در خانه‌های آپارتمانی همه صداها به راحتی شنیده می‌شود از خنده گرفته تا دعوا و گریه همه چیز تنها به واحدهای کناری ختم نمی‌شود، ممکن است روز بعد هر فردی به هر نحوی و با استفاده از هر روشی به دنبال جویا شدن موضوع باشد.

فردی که مدت‌ها در خانه‌ای ویلایی زندگی کرده و با ذهنیتی متفاوت روزگار را گذرانده است و در اکثر کارها آزادی عمل داشته، به طور حتم نمی‌تواند با اصول و قوانین آپارتمان‌نشینی کنار بیاید یا حداقل زمان می‌برد با این اوضاع هماهنگ شود.

استان قم نیز که شاید به دلیل فرهنگ خاص خود مدت‌ها در برابر فرهنگ آپارتمان‌نشینی مقاومت کرد و مردم آن تن به این فرهنگ ندادند، ولی در نهایت از اوایل دهه 80 کلنگ آپارتمان‌سازی در قم زده شد و حالا پس از گذشت یک دهه به راحتی می‌توانی ساختمان‌های بسیار بلند را مشاهده کنی و این فرهنگ در قم نیز رد پایی از خود به جا گذاشت است.

با گذری کوتاه به منطقه پردیسان ساختمان‌هایی را می‌بینی که سر به فلک کشیده‌اند و در محوطه نیز سر و صدا و نشاط کودکان خبر از جمعیت زیاد خانواده‌ها را می‌دهد. در کنار این ساخت و سازها توجه به مباحث فنی و اصول ساختمان‌سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مناطق هشت، چهار و یک به ترتیب دارای بیشترین تعداد آپارتمان در شهر قم هستند و در حال حاضر در این مناطق با روند ساخت آپارتمان‌نشینی روبه‌رو هستیم.

مشکلات آپارتمان‌نشین‌ها

محمدی که از سال 89 در پردیسان ساکن است از برخی رفتارهای نادرست همسایه‌ها ابراز نارضایتی می‌کند و می‌گوید: گاهی سر و صدای همسایه‌ها به قدری زیاد است که تحمل شرایط را ناممکن می‌سازد، مهمانی و دویدن‌های فرزندانشان در راهروهای ساختمان و بوی نامطب
برچسب ها: قم ، خانه ، عمودی ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.