کرمان/

پیشنهاد ثبت ملی تنورهای کاهگلی ریگان

معاون عمرانی و برنامه ریزی فرماندار شهرستان ریگان پیشنهاد کرد: تنورهای کاهگلی ریگان که در آنها نان به صورت سنتی پخت می شود ، در فهرست آثار ملی ثبت شوند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان :

در سال‌های نه چندان دور ، زمانی که هنوز نانوایی‌های امروزی رونق چندانی نداشت، وظیفه تامین نان خانواده بر عهده مادران و دخترانی بود که مهارت پختن نان را در تنورهای سنتی و هیزمی آموخته بودند.

آنان این هنر بومی را نه به عنوان هنر ، بلکه به صورت نیازی ضروری برای گذران روزگار آموخته و به فوت و فنش نیز آشنا بودند.

هم اکنون مادران در شهرستان ریگان این هنر خود را به دخترانشان انتقال داده اند تا بعد از گذشت سالها نان پختن آن هم در تنور از رونق خاصی در این شهرستان برخوردار باشد.

یکی از نانهایی که در مناطق عشایری شهرستان ریگان طرفداران زیادی به سوی خود جلب کرده است، نان "کماچ" می باشد.

این نان در زیر شنهای داغ که بوسیله ی آتش گرم شده است پخت می شود.

نانهای کماچ ، نانهای بورک ، نانهای پدوبته و نانهای لواش تاوه ای از جمله نانهای سنتی ریگان می باشند که هنوز پخت آنها در این شهرستان بعد ازگذشت سالها از رونق خاصی برخوردار است.

معاون عمرانی و برنامه ریزی فرماندار شهرستان ریگان گفت: در فرهنگ بومی مردم شهرستان ریگان پخت نان تا پیش از دست یابی به فن آوری جدید از تنوع بسیاری برخوردار بوده است.

محمد صادق داد الله پور افزود: یکی از انواع نانهایی که طرفداران زیادی در گذشته و حال داشته و دارد ، نان تنوریست .

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون نان در این تنورهای کاهگلی به صورت سنتی پخت می شود لذا ثبت ملی آنها از سوی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری پیشنهاد می شود.

داد الله پور تصریح کرد: هنوز در شهرستان ریگان آسیابهای قدیمی وجود دارند که این نشان از قدمت زیاد پخت نان سنتی در این شهرستان است./س

گزارش از : موسی ملائیان

برچسب ها: تنور ، گاهگلی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.