وین دیزل، رزمنده ستبر سینمای جهان

وین دیزل، پس از اين که اين فيلم کوتاه مورد توجه منتقدين قرار گرفت، او به لس آنجلس رفت تا فيلم ولگردان (1997) را بسازد.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، نام واقعي او «مارک سينکلر وينسنت» است و مادرش يک روان‌شناس/ ستاره‌شناس و پدرخوانده‌اش در پروژه ساخت خانه هنرمندان در گرينويچ زادگاه او کار مي‌کرد. هرگز پدر واقعي خود را نشناخت.
 
وقتي هفت ساله بود با هم کلاسي‌هاي بازيگوش‌اش، وارد يک صحنه تئاتر شدند که اين موضوع باعث شد توسط مدير تئاتر با پيشنهاد 20 دلاري به او و دوستانش، به طور اتفاقي وارد عرصه بازيگري شد. فعاليتهاي جدي تئاتري‌اش را در کمپاني تئاتر نيويورک که توسط پدرش اداره مي‌شد آغاز کرد.
 
در 17 سالگي به دليل فيزيک مناسب و انجام ورزش بدنسازي، در تعدادي از کلوپهاي شبانه به عنوان محافظ مشغول به کار شد.
 
در رشته ادبيات انگليسي در دانشگاه ثبت نام کرد اما پس از سه سال به خاطر علاقه به بازيگري آن را رها کرد و عازم هاليوود شد. پس از يک سال تلاش به نتيجه نرسيد و دوباره به نيويورک بازگشت.
 
مليتي ايتالياتيي – آمريکايي و آفريقايي – آمريکايي دارد.
 
برادر دوقلويش «پاول وينسنت» نام دارد که تدوينگر فيلم است.
 
وين ديزل اعتراف کرده که به طور مداوم به مدت 24 سال بازي «سياه چال و اژدها» را بازي مي‌کند. شايد همين علاقه بود که باعث شد در ساخت دو بازي کامپيوتري هم حضور داشته باشد.
 
او قرار بود که نقش پسر جهنمي (2004) را بازي کند که با اصرار «گيلرمو دل تورو» کارگردان به بازي «ران پرلمن» در اين نقش، حضور او منتفي شد.
 
براي حضور در فيلم مرا مقصر بدان، وين 15 کيلو به وزنش اضافه کرد.
 
*مسير شهرت
 
وين با خواندن کتاب فيلمسازي با هزينه خريد يک ماشين نوشته ريک اشميت اهدايي مادرش، تصميم گرفت فيلم خودش را بسازد. او چند چهره را در کمتر از سه روز و با بودجه‌اي 3000 دلاري ساخت که سرانجام در جشنواره کن 1995 پذيرفته شد.

 پس از اين که اين فيلم کوتاه مورد توجه منتقدين قرار گرفت، او به لس آنجلس رفت تا فيلم ولگردان (1997) را بسازد. اين فيلم شش ماه پس زا فيلمبرداري در جشنواره ساندنس پذيرفته شد اما فروشي نااميدکننده داشت و باعث شد وين با سرخوردگي به نيويورک بازگردد. اما تماسي تلفني از هاليوود مسير زندگي او را به کلي تغيير داد.

 استيون اسپيلبرگ که در جشنواره کن چند چهره را ديده و تحت تاثير قرار گرفته بود، از او براي ملاقاتي دعوت کرد که سرانجام منجر به حضور او در درام جنگي نجات سرباز رايان شد. حضور در نقش يک ضد قهرمان در فيلم علمي تخيلي قير سياه (2000) او را کم کم به تماشاگران شناساند. به خصوص اين که با خلق شخصيتي به نام «رديک»، جنبه‌اي ثابت به شخصيت سينمايي خود داد. اما به طور حتم، حضور در سريع خشمگين (2001) و سه ايکس (2002) به شکل‌گيري شهرتش به عنوان يک ستاره کمک کرد. از آن پس بود که با حضور در فيلمهاي مختلف موفق شد تبديل به چهره‌اي خاص در دنياي بازيگران شود.
 
*خصوصيات برجسته
 
سرتراشيده، عضلات ستبر و درهم پيچيده و صداي بم شخصيتي مناسب براي ايفاي نقشهاي اکشن از او ساخته است. ديزل در زندگي عادلي و بسياري از فيلمهايش، پوتينهايي بزرگ به پا دارد.
 
 *جايزه‌ها
 
بهترين تيم بازيگري از جوايز فيلم ام تي وي به طور مشترک با پاول واکن براي سريع و خشمگين؛ نامزد دريافت بهترين بازيگر نقش اول مرد جوايز فيلم ام تي وي براي سريع و خشمگين (2001) و سه ايکس (2002)؛ نامزد بهترين بازيگر نقش اکشن جوايز مردمي ايالات متحده در سالهاي 2010 و 2012؛ نامزد دريافت جايزه ويژه هيئت داوران جشنواره ساندنس براي ولگردها (1997)؛ بهترين مجموعه بازيگران يک فيلم از جوايز جامعه منتقدين آنلاين براي نجات سربازي رايان؛ نامزد بهترين بازيگر نقش اول مرد از جوايز حلقه فيلم سياه بريا بازيگران سياه‌پوست براي سريع و خشمگين (2001).
 
*فيلمهاي مهم
 
نجات سرباز رايان (1998)، غول آهني (صداپيشه انميشن، 1999)، سريع و خشمگين (2001)، سه ايکس (2002)، سرگذشت رديک (2004)، مرا گناهکاران بدان (2006)، سريع و خشمگين 5 (2011) و سريع و خشمگين 6 (2013).   
 
*پروژه‌هاي آينده
 
آخرين شکارچي اژدها در مرحله پيش توليد قرار دارد و براي اکران در ال 2014 در نظر گرفته شده است. قسمت هفتم سريع و خشمگين در مرحله پيش توليد قرار دارد که در سال 2014 اکران خواهد شد. ساخت سه ايکس: بازگشت زاندر کيج اعلام شده است. اما زمان اکران آن مشخص نيست. او به تازگي با مديران «مارول» براي بازي در نقش يکي از شخصيتهاي کميک مذاکراتي داشته که هنوز جزئيات آن منتشر نشده است.

منبع:‌ماهنامه دنیای تصویر

انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار