ظریف:

اجازه تعیین میزان و چگونگی غنی سازی در گام نهائی را به دیگران نمی دهیم/ هدف از مذاکرات بهبود رابطه با آمریکا نیست

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه اصل غنی سازی قطعی و غیر قابل مذاکره است، تأکید کرد: اجازه تعیین میزان و چگونگی غنی سازی در گام نهایی از سوی دیگران را نخواهیم داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران  محمد جواد ظریف، شامگاه جمعه در پایان سفر یک روزه خود به شهر مقدس قم پس از دیدار با تعدادی از مراجع عظام تقلید در نشستی خبری که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه استان قم برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص اینکه در یکی از بندهای توافقنامه ژنو آمده که در گام نهایی درصد غنی سازی بر اساس نیاز ایران تعیین می‌شود که آیا این نیاز ایران را، گروه 1+5 تعیین می‌کنند، اظهار داشت: ما همواره گفته‌ایم در گام نهایی نیازمان را خودمان تعیین می‌کنیم.

وی گفت: در گام اقدام که اسم آن نیز با دقت انتخاب شده در واقع نقشه راه ما در این مسیر است تا مذاکرات آغاز و به مرحله نهایی برسد و گام نهایی نیز یک وضعیت دائمی نیست.

وی افزود: یکی از موضوعات اساسی، مشخص کردن مدت زمان گام نهایی است، چون بعد از پایان گام نهایی همانگونه که در برنامه اقدام نیز آمده با برنامه هسته‌ای ایران همانند هر کشور دیگر هسته‌ای مانند ژاپن برخورد می‌شود.

وی افزود: در دوران گام نهایی دو عامل قطعی است و آن این است که گام نهایی حتما شامل برنامه غنی سازی است ، هر چند که در طول برنامه اقدام نیز غنی سازی ادامه خواهد داشت و ما امروز در نطنز و فردو غنی سازی 3.5 تا 5 درصد را ادامه می‌دهیم که در نهایت باید مشخص کنیم که این غنی سازی چگونه و در چه چارچوبی باشد که هنوز در این زمینه توافقی صورت نگرفته است.

وزیر خارجه کشور ادامه داد: همواره اعلام کرده‌ایم که ما به کسی اجازه نخواهیم داد که برای ما تشخیص دهند که نیاز ما چقدر است، اما گفته ایم که این مورد قابل مذاکره است ، مثلا اگر قرار باشد در تفاهمی، برنامه غنی سازی در سطح منطقه باشد در خصوص ساز و کار آن گفتگو کنیم.

اصل غنی سازی قطعی و غیر قابل مذاکره است

وی با بیان اینکه اصل غنی سازی قطعی و غیر قابل مذاکره است، ادامه داد: توافقنامه ژنو یک سند بیانیه‌ای یک طرفه نیست بلکه تفاهمی دوطرفه می‌باشد که طرف مقابل پذیرفته است غنی سازی در ایران به عنوان یکی از پایه‌های هر راه حلی وجود داشته باشد.

ظریف در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص چگونگی عدم تصویب پروتکل الحاقی از سوی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تصمیم گیری در خصوص پذیرش پروتکل الحاقی حق مجلس شورای اسلامی است و در زمان مقرر مجلس می‌تواند تصمیم بگیرد که مجموعه امکانات و امتیازاتی که ما از این مسیر بدست می‌آوریم به نفع ما می‌باشد یا خیر ، که بر این اساس، مجلس شورای اسلامی تصمیم نهایی را خواهد گرفت که پروتکل الحاقی چگونه باشد.

وی با بیان اینکه در توافقنامه ژنو هر دو طرف باید به این مجموعه به هم پیوسته عمل کنند و تعهدات تنها بر عهده یک طرف نیست، خاطرنشان کرد: در این توافقنامه به حق مجلس شورای اسلامی و اختیار وی در خصوص تصمیم گیری پروتکل الحاقی تصریح شده و زمانی که به مرحله مشخص خود که رسیدیم مجلس می‌تواند بررسی و تصمیم نهایی را اخذ کند.

چیزی برای پنهان کاری نداریم

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما در برنامه‌های هسته‌ای هیچ چیزی برای پنهان کاری نداریم افزود: قرارمان این است که بر اساس فتوای مقام معظم رهبری تولید سلاح هسته‌ای نداشته باشیم و سیاست ما این است که سلاح هسته‌ای غیر انسانی و اسلامی و مخل امنیت ما می‌باشد و بحث‌های ما نیز بحث اقتدار ایران و حفظ استقلال و عزت کشور است و سلاح هسته ای نیز هیچ گاه برای ما عزت آفرین نخواهد بود.

هر چقدر در ایران بیشتر بگردند حقانیت ملت و کذب بودن ادعاها بیشتر اثبات می شود

ظریف با بیان اینکه جمهوری اسلامی 2 سال پروتکل الحاقی را اجرایی کرد، افزود: در مدت زمانی که پروتکل الحاقی در ایران اجرایی شد مشکلی پیش نیامد و ما معتقدیم هر چقدر آنان در ایران بیشتر بگردند ، حقانیت ملت ما و دروغ ادعاهای آنان بیشتر اثبات خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص هدف سفر به قم و دیدار با تعدادی از مراجع معظم تقلید اظهار داشت: در این سفر توفیقی حاصل شد ، گزارشی را از فعالیت های 100 روز گذشته دستگاه سیاست خارجی دولت و بخصوص بحث مذاکرات هسته‌ای را به مراجع ارائه کنیم که لازم می‌دانم از مراجع بزرگوار شیعه، حوزه شریف علمیه قم، ملت ایران و شهر مقدس قم به خاطر صحبت هایشان و دعای خیرشان تشکر کنم.

رهنمودها و ارشادات مراجع تقلید برایمان دلگرم کننده بود

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: برای بنده و همکارانم در وزارت امور خارجه و گروه مذاکره کننده ، بالاترین افتخار آن است که رضایت مردم، روحانیت، مراجع معظم تقلید و مقام معظم رهبری را بدست آوریم و امروز نیز سخنان، رهنمودها و ارشادات مراجع تقلید برایمان دلگرم کننده بود.

حوزه‌های علمیه مرکز قدرت افزایی برای نظام هستند

ظریف همچنین ابراز داشت: ما احساس می‌کنیم که مبنای قدرت ایران، قدرت گفتمانی است و چون در سایه اسلام و مکتب اهل بیت(ع) حوزه علمیه حرف‌های جدیدی دارد ، می‌توانیم در جامعه جهانی ادعا کنیم که نمونه دیگران را نمی‌پذیریم و خودمان نمونه داریم ، از این رو حوزه‌های علمیه مرکز قدرت افزایی برای نظام هستند.

ظریف گفت: حوزه‌های علمیه بیشترین سهم را در حوزه فکرسازی و ایجاد محتوا در راستای استقلال و عزت ما بر عهده دارند که ما امروز با حوزه علمیه قم توافق کردیم مجموعه‌ای از اساتید روابط بین الملل که با مفاهیم مدرن روابط بین الملل آشنا هستند و تعهد اسلامی نیز دارند با فضلای حوزه علمیه کارگروه مشترکی تشکیل دهند و برای نظریه پردازی تلاش کنند.

ما خواهان روابط خوب با همه همسایگان هستیم

وزیر امور خارجه، در پاسخ به سوالی در خصوص سیاست دولت در قبال مواضع برخی از کشورهای عرب منطقه که به توافقنامه ژنو روی خوش نشان نداند اظهار داشت:جمهوری اسلامی خواهان روابط خوبی با کشورهای منطقه و همسایگان است و هیچ دلیلی برای نگرانی آنان وجود ندارد .

وی افزود: رژیم صهیونیستی نگران برنامه های هسته ای ایران نیست و می خواهد فضا را برای ایران هراسی تشدید کند و از این طریق با مخالفت با برنامه های هسته ای ، عملکرد ددمنشانه خود در منطقه را بپوشاند.

رژیم صهیونیستی بزرگترین تهدید جهان است

وی افزود: رژیم صهیونیستی با در اختیار داشتن 200 کلاهک هسته ای بزرگترین تهدید جهان است و با این گونه اقدامات خود می خواهد بر رفتارهایش سرپوش بگذارد و به سیاست های غیر انسانی خود در منطقه ادامه دهد و در این راستا در طول سالهای متمادی هزینه های سنگینی انجام داده تا فضایی را در جهان ایجاد کند که هر سیاستمداری از خطر هسته ای ایران سخن بگوید.

به دوستانمان اطمینان می‌دهیم منافع آنان در مذاکرات از بین نمی رود

وزیر امور خارجه، تصریح کرد: امروز فضایی که رژیم صهیونسیتی در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران در دنیا ایجاد کرده، تغییر کرده است و آنان حق دارند که از توافقنامه ژنو احساس نگرانی کنند اما دوستان ما در منطقه نباید نگران باشند و سیاست ما این است که به دوستانمان در منطقه اطمینان دهیم مذاکرات صرفا در حوزه هسته ای است .

افزایش ارتباط با همسایگان در اولویت سیاست خارجی کشور است

ظریف تاکید کرد: افزایش ارتباط با همسایگان در اولویت دستگاه سیاست خارجی  است و به همین دلیل در هفته جاری سفرهایی به کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهیم داشت و در این زمینه با آنها گفتگو خواهیم کرد.

تاکید بر استفاده از شخصیت های نظام برای حل مشکلات منطقه ای

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگر در خصوص استفاده از ظرفیت شخصیت های نظام برای حل مشکلات منطقه ای ابراز داشت: ما از تمام ظرفیت های موجود در کشور از جمله وجود شخصیت های عالی رتبه نظام که سرمایه های نظام به شمار می روند برای پیشبرد منافع ملی استفاده خواهیم کرد .

هدف از مذاکرات بهبود روابط با آمریکا نیست

وی با بیان اینکه هدف از مذاکرات بهبود روابط با آمریکا نیست، بلکه به دنبال حل مشکل هسته‌ای هستیم افزود: ملت ایران از سابقه آمریکا و غرب در قبال کشورمان بسیار ناراحت هستند و ملت ما اعتمادی به آنان ندارند و این مذاکرات نیز آزمایش تاریخی برای آمریکا و غربی ها است تا بتوانند بی اعتمادی ملت ایران نسبت به خود را کم کنند.

آماده می شویم تا وارد یک نبرد دیپلماتیک نفس گیر شویم

وزیر امور خارجه ادامه داد: باید دید که رفتار آمریکا و غربی‌ها در عمل تغییر می‌کند یا خیر و در واقع ما هنوز وارد مرحله دشوار کار نشده‌ایم و امروز ما آماده می‌شویم تا وارد یک نبرد دیپلماتیک نفس گیر شویم که امیدواریم با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، روحانیت و آحاد ملت و نیز با توکل به خداوند  و توسل به ائمه معصومین (ع) بتوانیم از این مرحله سربلند بیرون آییم.
برچسب ها: ظریف ، جمعه ، غنی سازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار