کرمان/

نیمی از باغات بم دچار آفت زنجره هستند

در شهرستان بم بیش از 10 هزار و 500 هکتار نخلستان بارور خرما وجود دارد که نیمی از این درختان دچار آفت زنجره هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، خرما یکی از مهمترین منابع درآمدی کشاورزان شهرستان بم محسوب می شود ، امروز نیمی از این منبع درآمد به نوعی آفت به نام زنجره آلوده شده است.

آفت زنجره خرما ، حشره ایست که دارای دو نسل تابستانه و زمستانه است ، این حشره با تغذیه از شیره درخت نخل باعث خشک شدن خرما و پایین آمدن کیفیت این محصول می شود ، میزان تخم ریزی هر حشره حدود 80 عدد می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت : این آفت از دهه ی 60 در نخلستانهای بم طغیان کرده و کم کم نیمی از نخلستانهای بم را فرا گرفته است.

زنگی، عوامل موثر در كاهش كيفيت و كميت محصول خرما را علاوه بر زنجره ، كرم ميوه خوار، سوسك شاخدار ،كنه گردآلود و عارضه خشكيدگي خوشه خرما بر شمرد و افزود : زنجره خرما جزو آفات همگاني و مبارزه با آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

عوامل انسانی موثر در طغيان زنجره

مدیر جهاد کشاورزی بم علاوه بر عوامل محیطی و طبیعی عوامل انسانی را در طغیان زنجره موثر دانست و تصریح کرد: فاصله کم بین نخلها ، هرس بی موقع ، وجود پاجوش، تنه جوش ، وجود نخلهای جوان در نخلستانهای مسن ، زیاده روی در مصرف کودهای ازته ، کارایی پایین برخی سموم ، همکاري نکردن باغداران در انجام به موقع بعضي از موارد مبارزه نیز باعث افزایش این آفت در نخلستانهای بم شده است.

عوامل محيطي آفت زنجره

مدیر جهاد کشاورزی بم عوامل محیطی در بروز و طغیان آفت زنجره را وجود باغ های سنتي، رعایت نکردن فاصله مناسب با توجه به شرایط منطقه ، انبوهی درختان ، پراكندگی باغ ها و كشاورزي خرده مالكي عنوان کرد.

عوامل جوی موثر در زنجره

زنگی عوامل جوی را در طغیان زنجره موثر خواند و خاطرنشان کرد : هر چه ميزان درجه حرارت در زمستان پايين تر و در تابستان (تير ومرداد) افــزايش يابـد ، درصـد تـــلـفات تخـمهای آفت زنجره بـيشتر می شود.

زنگی خاطرنشان کرد: وزش باد در نقل و انتقال زنجره ها نقش دارد ولي محيط ، زندگي را براي زنجره ها نامساعـد مي كند.

وی گفت: در باغ هایی كه رطوبت بیشتری دارند ، طغـيان زنــجره نـيــز بيشتر بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم با بیان اینکه بارندگي همراه با كاهش دما در فاسد كردن تخمهاي زنجره مؤثر است، افزود: ريــزش بـرف اگر به نحـوي باشد كه برگ هاي درخت را نخـشكاند ، تأثـير خوبي در تـلفات تخمهاي زمستانه حشره زنجره دارد.

طرح های انجام شده برای مبارزه با این آفت

زنگی ، بررسی و شناسایی دشمنان طبیعی زنجره خرما در استان های هرمزگان و فارس، بررسي تاثير سموم سيستميك به روش كاربرد در خاك براي كنترل زنجره خرما را از طرح های انجام شده برای مبارزه با این آفت عنوان کرد.

وی تصریح کرد: استفاده از تله های زرد رنگ برای ردیابی آفت زنجره خرما وهرس به موقع درختان تنها راه موثر برای مبارزه با این آفت است.

زنگی به کشاورزان توصیه کرد: در فصل سرما که موقع تخم ریزی این آفت است ، درختان را هرس و برگهای آلوده را در خارج از باغ بسوزانند.

وی خطاب به باغدارانی که قصد ایجاد یک نخلستان جدید را دارند، افزود: باغداران باید توجه داشته باشند درختان را با فاصله زیاد از هم بکارند.

زنگی حذف پاجوش های درختان و استفاده از تله ها و کارت های زرد رنگ را در کاهش این آفت موثر دانست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم با اشاره به اینکه امسال باغداران از روش سم پاشی استفاده نکردند ، افزود: باغداران با بکارگیری روش های فیزیولوژیکی توانستند طغیان این آفت را در بم کنترل کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای از بین بردن آفت زنجره در بم ،تنها با همکاری کشاورزان می توان این آفت را از درختان خرما دور کرد.

وجود 64 هزار هکتار نخلستان در استان کرمان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم با اشاره به اینکه 64 هزار هکتار نخلستان در استان کرمان وجود دارد ، افزود: امسال بیش از 50 هزار تن خرمای مضافتی درجه یک در بم تولید شد.

درختان خرما همه ساله از آفاتی مانند خشکیدگی خوشه خرما ،ترشیدگی خرما و آفت زنجره آسیب می بینند و همین امر باعث افت تولید در واحد سطح و پایین آمدن کیفیت خرما می شود که باید تحقیقاتی درباره ی مبارزه قطعی با این آفات بدون استفاده از سموم صورت گیرد/س.

گزارش از :علیرضاخواجه نظامی

برچسب ها: خرما ، آفت ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.