القدس العربي: "نتانياهوی مکّار" با توافق ژنو گير افتاده است

القدس العربي نوشت از آنجا که نتانياهو خود همواره با دروغ‌گوئي و نيرنگ برنامه‌هايش را اجرا کرده است به همين علت توافقنامه هسته‌اي ايران و شش قدرت جهاني را نمي‌تواند باور کند و ممکن است راه حل مذکور سرانجام در مذاکرات اسرائيل و فلسطيني‌ها نيز الگوبرداري شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، القدس العربی چاپ لندن درشماره امروز خود در اينترنت مقاله‌اي به قلم «زئيف اشترنهل» نويسنده صهيونيست منتشر کرده که در آن آمده است: توافقنامه ژنو از نظر بنيامين نتانياهو اشتباهي تاريخي بود چرا؟ زيرا اين توافقنامه شامل مفادي نيست که منجر به ارزيابي آن از سوي اسرائيل به عنوان توافقنامه‌اي خوب شود.به عبارت ديگر مذاکرات ژنو به تسليم شدن ايراني‌ها منتهي نشد بلکه منجر به مصالحه شد.

آري ماهيت توافقنامه ژنو براساس برداشت عمومي در جهان نوعي سازش است که طرفين به آن رضايت داده‌اند.اين مصالحه، نوعي همزيستي جديد به وجود آورده است.

از نظر اسرائيل توافقنامه ژنو بايد نتيجه‌اي را حاصل مي‌کرد که فراتر توان تحقق آن توسط نيروي هوائي‌ اسرائيل يعني نابودي کامل برنامه‌هسته‌اي ايران باشد.

«زئيف اشترنهل» نويسنده صهيونيست  می‌نویسد: شوربختانه، باراک اوباما براي ما يا اييف فوکسمن و دوستانش در آيپک کار نمي‌کند و هدف از مذاکرات با ايران به زانو در آوردن اين کشور نبود.

نتانياهو مدعی است که ايراني‌ها قصد نيرنگ و دروغگوئي دارند. او چگونه اين موضوع را ادعا می‌کند؟زيرا اگر نتانياهو به جاي ايراني‌ها بود چنين مي‌کرد. اين کاريست که اسرائيل هرروز و در همه جا ، بسيار خوب در حال انجام آن است.

نتانياهو پديدآور اين نوع رفتار سياسي نيست. آريل شارون و ديگر نخست وزيران اسرائيل نيز همين‌گونه عمل کرده اند.ساخت شهرک‌هاي صهيونيستي به صورت مخفيانه و به شيوه مافيائي با زيرپا گذاشتن هرگونه قانون و معيارهاي اخلاقي صورت گرفته و حقوق ساکنان اين اراضي سلب شده است.دروغ‌گوئي و نيرنگ از نظر نتانياهو اساس و پايه روابط بين‌المللي محسوب مي‌شود.

اهميت مذاکره با ايران فراتر از آن‌چيزي است که در ژنو محقق شد.در اين رويداد شيوه‌اي بکار گرفته شد که ممکن است در تلاشها براي حل مشکل اسرائيل و فلسطيني‌ها نيز بکار گرفته شود.

اقداماتي نظير توقف شهرک‌سازي و درج علامت روي توليداتي که از اراضي اشغالي صادر مي‌شود و مذاکره جدي درباره مرزهاي کشور آينده فلسطين چيزي است که بسياري از شهروندان کشورهاي غربي ‌با آن موافقند.

اکنون سوال اين است که سازمانهاي يهودي درآمريکا تا چه اندازه قادرند در مسير کاخ سفيد مانع‌تراشي کنند؟اگرچه مذاکره مستقيم با مقاومت جان کري وزير امور خارجه آمريکا ممکن است به بن بست برسد اما برگزاري کنفرانس بين المللي نيز امکانپذير است.اگر روند سياسي صورت گرفته در ژنو موفقيت آميز بوده است، در آن صورت اين الگو به عنوان تنها راه حل مسئله مناقشات اسرائيل و فلسطيني‌ها برگزيده خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار