هاني‌زاده: عربستان به سياست تخريبي خود در منطقه پايان دهد

کارشناس سياسي ايراني گفت: عربستان به سياست هاي تخريبي خود در منطقه خاورميانه پايان دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، «حسن هاني‌زاده» در گفتگو با شبکه تلويزيوني الحره درباره سفر منطقه اي محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران  گفت: پس از اين که حسن روحاني به عنوان رئيس جمهور در ايران به قدرت رسيد سياست جديدي را براي حل و فصل اختلافات خود با کشورهاي عرب منطقه اتخاذ کرده است. توافق هسته اي ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک، افق جديدي را در تقويت روابط اين کشور با کشورهاي جهان ترسيم کرده است. وزير خارجه ايران در نيويورک با همتاي آمريکايي خود ديدار و با وي درباره اوضاع منطقه به ويژه بحران سوريه و اوضاع لبنان گفتگو کرد. امروز رئيس جمهور روحاني مي خواهد روابط ايران را با کشورهاي عرب خليج فارس تقويت کند و مشکلات حل وفصل شود و چنين تمايلي در اين کشورها نيز وجود دارد. سفر وزير خارجه امارات عربي متحده به ايران بيانگر دوره اي جديد در روابط دو کشور بوده است. سفر منطقه اي ظريف نيز به سود تقويت روابط ايران با کشورهاي منطقه است.

وي در پاسخ به اين پرسش که برخي از کشورها منطقه مي‌گويند از اقدامات ايران در سوريه، بحرين و يمن نگرانند، آيا ممکن است ايران سياست خود را در اين کشورها تغيير  دهد، گفت: همان طور که کشورهاي نگران از سياست هاي ايران در منطقه از اين کشور مي خواهند اقدامي عملي براي حسن نيت خود نشان دهد تهران نيز از اين کشورها مي‌خواهد چنين موضعي داشته باشند تا توافقي مشترک براي پايان دادن به بحران سوريه حاصل شود. بحران سوريه مسئله پيچيده اي است و بحران اين کشور به منطقه سرايت کرده و تاثير منفي بر لبنان و عراق داشته است. بايد بحران سوريه از طريق کنفرانس ژنو2 حل وفصل شود. برخي از کشورها که نقش تخريبي در بحران سوريه دارند بايد به دخالت خود در اين کشور پايان دهند. راه حل سياسي تنها راه براي پايان دادن به بحران اين کشور است. با راه حل نظامي نمي‌توان به اين بحران پايان داد. بايد گفتگو ميان همه طرف هاي مرتبط به بحران سوريه در ژنو2 آغاز شود و همه کشورهاي عربي که در بحران سوريه دخالت مي کنند در کنفرانس ژنو2 حضور يابند و تلاش کنند توافقي براي حل بحران اين کشور حاصل شود.

هاني زاده در پاسخ به اين پرسش که ادعا مي‌شود ايران داراي طرح‌هاي توسعه طلبانه در منطقه است، بيان داشت: ايران چنين طرح هايي ندارد و تنها اختلاف نظرهايي با عربستان در منطقه مطرح است. ايران به ملت عربستان احترام مي‌گذارد ولي رژيم اين کشور نقش تخريبي در عراق، سوريه و لبنان دارد و تنش‌هاي فرقه اي را در اين کشورها تشديد مي‌کند. بايد عربستان در سياست‌هاي خود بازنگري کند و امروز مقامات آمريکايي نظير جفري فلتمن نيز از سياست هاي رياض در منطقه انتقاد مي‌کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار