معاون علمی دانشکده ادبیات خبر داد

افزایش چند گرایش به رشته‌های دانشکده/منابع علمی معتبر جایگزین جزوه‌ها شدند

در سال تحصیلی آینده چند گرایش به رشته‌های این دانشکده در مقطع دکترا اضافه می‌شوند.

پروفسور علی باقر طاهری نیا، معاون علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: از سال ۱۳۶۷ به این طرف سرفصل‌های مصوب وزارت علوم در رشته‌های علوم انسانی بدون تغییر مانده بود اما پس از بازنگری در سرفصل‌ها و منابع درسی، اساتید از این منابع به عنوان منابع روز جهت تدریس و جایگزین جزوه استفاده می‌کنند.

وی افزود: اعتبار منابع گاهی به اعتبار نویسنده و به روز آمد بودن آن وابسته است و برخی منابعی که اساتید از آن استفاده می‌کنند، برابر منابع روز نیست.

طاهری نیا اظهار داشت: جزوه خوانی و جزوه نویسی دو مبحث جدا از یکدیگرند،  همچنین جزوه نویسی به این معنا که استاد جزوه را مانند املا بگوید و دانشجویان آنرا یادداشت کنند، مورد تائید نیست.

معاون علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران ادامه داد: جزوه خوانی را در صورتی می‌توان به عنوان یک منبع درسی تلقی کرد که بازخورد پژوهشی استاد در آن دخیل بوده و برآیند علمی را طی کرده باشد.

عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات عربی اضافه کرد: از۱۲ سال پیش که به عنوان استاد در حال تدریس هستم، هرگز جزوه نویسی را تجربه نکردم، نه اساتیدم به من جزوه گفتند، نه من به دانشجویانم جزوه می‌گویم، زیرا یادداشت برداری وظیفه دانشجویان است و ورزش ذهن با حفظ کردن برخی معلومات
صورت می‌پذیرد.

استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسانی تصریح کرد: ۷ گروه آموزشی فلسفه، تاریخ، زبان‌شناسی، فرهنگ و زبان‌های باستانی، ادبیات فارسی، ادبیات عربی، باستان‌شناسی در این دانشکده موجود است که از سال تحصیلی آینده، رشته مطالعات ترجمه، آموزش زبان عربی، ادبیات غنایی و حماسی در
رشته ادبیات فارسی، زبان‌شناسی رایانشی در رشته زبان‌شناسی راه اندازی شده و از سال تحصیلی آینده، اقدام به جذب دانشجو می‌کنند.

وی تاکید کرد: فرآیند راه اندازی رشته مبتنی بر دو مقدمه است که آن رشته باید شرایط موجود و سرفصل مصوب داشته باشد یا در صورتی که رشته جدیدی باشد نیازمند تصویب و مجوز است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار