قائم مقام وزير نيرو در امور بين الملل از آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي گسترش همكاري ها در بخش آب و برق با كرواسي خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محصولي در نشستي با هيات تجاري كرواسي كه به رياست رييس جمهوري سابق اين كشور به ايران سفر كرده اند، با بيان اينكه بخش خصوصي ايران براي اجراي طرح هاي سدسازي، نيروگاه هاي حرارتي و برقابي در كرواسي آماده است، گفت: شركت هاي كرواسي مي توانند با بازديد از توانمندي هاي شركت هاي ايراني، همكاري هاي خود را در زمينه آب و برق با اين كشور گسترش دهند.
 
وي با تشريح ماموريت هاي وزارت نيرو و شرايط كنوني صنعت آب و برق در ايران، افزود: در زمان كنوني، ظرفيت نصب شده نيروگاهي ايران به 70 هزار مگاوات رسيده است و ايران با بيشتر كشورهاي همسايه مبادله برق دارد.
 
وي ادامه داد: اكنون ايران در احداث نيروگاه هاي حرارتي و سيكل تركيبي 95 درصد به خودكفايي رسيده است و در بسياري از كشورها نيروگاه احداث مي كند.
 
محصولي افزود: در زمان كنوني وزارت نيرو در بخش انرژي هاي نو مانند انرژي هاي بادي و خورشيدي فعاليت دارد و حدود 15 درصد (بيش از 10 هزار مگاوات) از ظرفيت نصب شده ايران به نيروگاه هاي برق آبي اختصاص دارد.
 
قائم مقام وزير نيرو در امور بين الملل با بيان اينكه وزارت نيرو در زمينه مديريت جامع منابع آب مانند تامين آب كشاورزي، شرب و صنعت نيز فعاليت مي كند، تصريح كرد: حجم مخازن سدهاي كشور در زمان كنوني 40 ميليارد مترمكعب است كه با احداث سدهاي جديد اين حجم به 50 ميليارد مترمكعب مي رسد و در بسياري از اين سدها، نيروگاه هاي برقابي وجود دارد.
 
وي ادامه داد: هم اكنون ايران رتبه چهارم در سدسازي و رتبه چهاردهم را از نظر ظرفيت نصب شده برق در جهان دارد.
 
قائم مقام وزير نيرو در امور بين الملل با بيان اينكه ظرفيت هاي همكاري دو كشور بسيار زياد است، ابراز اميدواري كرد: با برگزاري اجلاس پنجم كميسيون همكاري هاي مشترك دو كشور و بازديد از توانمندي هاي شركت هاي ايراني، زمينه هاي همكاري دو كشور در بخش آب و برق گسترش يابد.
 
وي اظهار داشت: با امضاي اسناد بازرگاني ميان دو كشور به نظر مي رسد كه مسيري طولاني در زمينه گسترش همكاري هاي دو كشور طي شده است و بايد تلاش شود تا اين اسناد عملياتي و اجرايي شود.
 
محصولي تصريح كرد: امكان سرمايه گذاري شركت هاي ايراني در كرواسي، شركت هاي كرواسي در ايران و سرمايه گذاري هاي مشترك در كشورهاي ثالث وجود دارد.
 
وي افزود: اكنون ايران در تاجيكستان نيروگاه برقابي، در عراق نيروگاه گازي و در سوريه چند نيروگاه حرارتي احداث كرده كه در حال بهره برداري است.
 
وي با بيان اينكه بايد موانع موجود در جهت گسترش همكاري هاي دو كشور برداشته شود، گفت: اراده مقام هاي سياسي، علايق ملت هاي دو كشور و توانمندي هاي دو كشور بر افزايش همكاري ها است.
 
وي با بيان اينكه تحريم ها مبادله هاي تجاري ايران با ديگر كشورها را متوقف نكرده است، خاطرنشان كرد: سالانه 200 ميليارد دلار مبادله تجاري، 45 ميليارد دلار صادرات غير نفتي و 100 ميليارد دلار صادرات نفتي در زمان تحريم ها انجام شده است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: همکاری ، کرواسی ، آب ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار