قم/

افزایش آمار طلاق در قم و کسب مقام سوم در کشور

افزایش آمار طلاق در قم و کاهش نرخ ازدواج در این استان و کسب مقام سوم آمار طلاق در کشور اتفاقی نبوده و این خسارت نتیجه بی توجهی مسئولین ودست اندر کاران نهاد خانواده ، بانوان وجوانان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، محمد توکلی کیا مدیر مرکز ملی مطالعات و پژوهش های راهبردی خانواده در حاشیه سلسله همایش های خانه آسمانی با موضوع ازدواج موفق که در استان قم برگزار می شود در گفتگو با خبرنگاران گفت: بنا بر آخرین اعلام مدیر کل دفتر اطلاعات آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور درباره آمار طلاق در کشور در 8 ماهه نخست امسال 49 هزار و 530 مورد در کشور طلاق ثبت شده که به ترتیب خراسان رضوی با 17 هزار و 39 مورد، خوزستان 9 هزار و 959 مورد، قم 5 هزار و 757 مورد، سمنان 5 هزار و 682 مورد، بوشهر 5 هزار و 12 مورد و اصفهان 4 هزار و 906 مورد در مقام اول تا ششم قرار دارند.

وی در پاسخ به این سئوال که وضعیت ازدواج و طلاق را در سال جاری چگونه ارزیابی می کنید گفت: آماری کشوری که در حال حاضر در دست داریم آمار مقایسه ای 8 ماهه نخست سال 1392 نسبت به سال های گذشته می باشد. در این خصوص باید عرض کنم متأسفانه آمار طلاق در کل کشور در 8 ماهه نخست سال 92 نسبت به مدت مشابه در سال 91 رشد داشته است و این در حالی است که آمار ازدواج در کل کشور در 8 ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است.

توکلی کیا اضافه کرد: امر ازدواج یک امر کلان کشور است و نیاز به برنامه ریزی های کلان دارد و در حال حاضر اداره کل ورزش و جوانان به تنهایی با تمام توان وارد این عرصه شده است لکن این تلاش ها به طور صد در صد نتیجه بخش نخواهد بود مگر اینکه بخش های اثر گذار وارد میدان شوند و تغییرات صورت پذیرد.

وی نخستین بخش موثر را حاکمیت دانستند و افزودند ؛ حاکمیت اعم از قوه مقننه که باید قوانین ازدواج را اصلاح کند. قوه مجریه که می بایست تمام وزارتخانه ها و دستگاه های اداری و دولتی را موظف به ورود و کمک به امر ازدواج نماید و قوه قضائیه که می بایست در نوع نگاه به پیامدهای طلاق و شیوه رسیدگی به آن اصلاحات اساسی انجام دهد.

توکلی کیا دومین بخش موثر را اجتماع دانستند و افزودند: اجتماع به این معنی که متأسفانه فرهنگ و رسومات بسیار غلطی که عمدتاً نشأت گرفته از فرهنگ غرب هستند در جامعه ما رسوخ کرده که باید اجتماع یک بازگشتی به شیوه ها و سنت های دینی خود داشته باشد تا مشکلات عدیده ای از پیش روی جوانان برداشته شود.

سومین بخش موثر از نگاه رئیس سازمان مردم نهاد طلوع پیوند آسمانی خانواده ها بودند: خانواده ها به این معنی که در بسیاری از موارد خود پدر و مادر ها و خانواده ها و اقوام موانع اصلی بر سر راه ازدواج آسان و موفق جوانان هستند و می شود گفت در بسیاری موارد آمال و آرزوهای پدر و مادرها در شیوه ازدواج فرزندان مانع رسیدن جوانان به آمال و آرزوهایشان است.

آخرین و مهمترین بخش موثر خود جوانان هستند: در بسیاری از موارد هم متأسفانه مشاهده می کنیم جوانان ما خود موانع اصلی ازدواج به موقع و آسان و آگاهانه هستند. متأسفانه برخی ذهنیت های غلط از امر مقدس ازدواج و برخی بلند پروازی ها و ایده آلی نگاه کردن های جوانان باعث شده که ازدواج آنها به تأخیر افتاده و یا احیاناً اصلاً صورت نگیرد و از طرفی هم متأسفانه برخی روابط نامناسب بین جوانان از جمله روابط خیابانی و اینترنتی هم منجر به ازدواج های غیرآگاهانه و عجولانه می شود که نهایتاً به زندگی های کوتاه مدت منجر و ثمره آن طلاق می باشد.

وی اظهار داشت: بنده معتقدم این آموزش های می بایست نهادینه شده و نه فقط در شهر مقدس قم بلکه با الگو گیری از استان موفق قم در دیگر استان های کشور نیز با همین کیفیت اجرا شود، آن وقت است که می توانیم بگوییم در شکل گیری ازدواج های آگاهانه، به هنگام، آسان و انشاء الله پایدار گامی برداشته شده است که قطعاً باعث کاهش آمار طلاق خواهد بود.

توکلی کیا در پایان از دستگاه های فرهنگی استان خواستار توجه ویژه به آموزش های ازدواج برای جوانان شدند و از آن ها خواستند تا این آموزش ها را جزو سر فصل های اصلی خود قرار دهند تا انشاءالله در 4 ماهه آتی سال شاهد کاهش بیشتر آمار طلاق و رشد چشمگیرتر امر مقدس ازدواج در استان باشیم.

لازم به ذکر است سلسله همایش های « خانه آسمانی » به همت سازمان مردم نهاد طلوع پیوند آسمانی پنجشنبه هر هفته به صورت رایگان برگزار می گردد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.