شاهده اولین پلنگ در پارک ملی بمو

مدیرکل محیط زیست فارس گفت: بواسطه دقت و حساسیت محیط‌بانان، تعداد پلنگ‌های موجود در منطقه حفاظت شده بمو، به 6 قلاده رسیده است.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران حسین‌علی ابراهیمی‌کارنامی با اشاره به انجام سرشماری پاییزه حیات وحش فارس، افزود: سرشماری پاییزه پستانداران پارک ملی بمو با همکاری مسوولان، کارشناسان، محیط‌بانان و تشکل‌های مردم نهاد طی سه روز متوالی انجام شده است. 

وی اضافه کرد: در حین انجام سرشماری پاییزه و برای اولین بار محیط‌بانان در پارک ملی بمو، در هنگام روز، با یک قلاده پلنگ مواجه شده‌اند که این موضوع در نوع خود کم‌نظیر است. 

ابراهیمی‌کارنامی با یادآوری اینکه تخمین تعداد پلنگ‌موجود در این منطقه با توجه به آثار برجا مانده از این حیوان، کارشناسی و محاسبه شده است، گفت: حضور و زندگی پلنگ در منطقه 48 هزار هکتاری پارک ملی بمو نشان از کامل بودن هرم اکولوژیک این منطقه داشته و کارشناسان را به احیای این زیستگاه ارزشمند و گونه‌های اصلی آن فراوان کرده است. 

وی هدف از سرشماری پاییزه را شناسایی گونه‌ها، انجام مقایسه آماری، برآورد جمعیت حیات وحش، بررسی کیفیت زندگی حیات وحش، بررسی زیستگاه و آسیب‌شناسی منطقه و ... دانست و افزود: نتایج سرشماری پاییزه رضایت‌بخش بوده است. 

مدیر کل محیط‌ زیست فارس یادآور شد: در زیستگاه طبیعی بمو، علاوه بر پلنگ، پستاندارانی از جمله، آهو، قوچ و میش، بز و پازن و پرندگانی همچون عقاب طلایی زندگی می‌کنند. 

ابراهیمی‌کارنامی از وجود کفتار، گربه جنگلی، گربه وحشی و جغد کوچک و شاه بوف در این منطقه حفاظت‌ شده خبر داد و گفت: تعداد و تنوع گونه‌های گیاهی پارک ملی بمو به حدود 27 تیپ و 350 گونه می‌رسد. 

به گزارش ایسنا، ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه بشمار می‌رود و پلنگ ایرانی در میان سایر گونه‌های این حیوان، بزرگترین گونه است. 

پلنگ ترکیبی از سرعت، چابکی، انعطاف و قدرت بوده و در ذهن و زبان ایرانیان نیز، نمادی از قدرت، شجاعت و سرعت است. امکان دویدن با سرعت 85 کیلومتر بر ساعت، توانایی بی نظیر در بالا رفتن از درخت حتی در حالی که لاشه‌ای بزرگ را حمل می‌کند و توانایی استتار فوق‌العاده، از قابلیت‌های بارز پلنگ است. 

کارشناسان معتقد هستند تخریب زیستگاه، قلمرو این حیوان را به شدت کاهش داده به شکلی که پلنگ اکنون یک گونه حفاظت شده بشمار می‌رود اگرچه این حیوان هنوز هم توسط چوپانان، گله‌داران و شکارچیان غیر قانونی شکار می‌شود. 

انتهای پیام/ 
 

برچسب ها: پلنگ ، پارک ، ملی ، بمو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار