واشنگتن پست:

خشمگین شدن عربستان و اسرائیل اهمیتی ندارد/ خروج از مشکلات منطقه با کمک تهران امکانپذیر است

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: در اوضاع کنوني خروج از مشکلات منطقه از طريق تهران امکان پذير است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمريکايي واشنگتن پست در پايگاه اينترنتي خود و در تحليلي به قلم «اندرو جي باسويج» افزود: اکنون زمان آن فرا رسيده است تا از شر مشکلات منطقه خلاص شویم. 

به اعتقاد نويسنده در سال 1980 زماني که کارتر اين تلاش را آغاز کرد، درک کاملي از اوضاع و اين که چه بايد انجام شود، نداشت. با اين وجود حوادث آن زمان مانند سرنگوني شاه در ايران و تهاجم اتحاد جماهير شوروي به افغانستان وي را مجبور به اقدام کرد. يا اگر دقيقتر بخواهيم بگوييم جنجال سياسي داخلي ناشي از اين حوادث رئيس جمهور وقت آمريکا را که با يک نبرد انتخاباتي دشوار روبه رو بود به اقدام وادار کرد. نتيجه آن هم نظامي گري طولاني مدت آمريکا در سراسر منطقه بود.  
اکنون باراک اوباما، بدون هيچ هياهويي دکترين کارتر را لغو مي کند و حضور نظامي آمريکا در منطقه کاهش مي يابد. 

این روزنامه می‌نویسد: اوباما هم مانند کارتر در سال 1980 انتخاب‌هاي زيادي پيش رو نداشت. سرخوردگي هاي نظامي پي در پي که عامل همه آنها هم اوباما نبود، موقعيت وي را تضعيف کرد. از اين رو وي به جاي آن که نقش تصميم‌گيرنده را بازي کند، تصميم‌گيري‌ها را به ديگران واگذار کرد. 

نويسنده در بخش ديگري از اين تحليل تاکيد کرده است که البته جنگ آمريکا براي ايجاد خاور ميانه بزرگتر پايان نيافته است. حملات هواپيماهاي بدون سرنشين دولت اوباما همچنان ادامه دارد. با اين وجود اين حملات هدف آنها هرکجا که باشد، پاکستان، افغانستان، يمن يا سومالي هدف راهبردي بزرگتري را دنبال نمي‌کند بلکه شايد اقدامي باشد به منظور تسهيل خروج نيروهاي آمريکايي از منطقه. اين روند هم بدون خطر نيست زيرا کاسته شدن از شعله هاي جنگ آمريکا براي ايجاد خاورميانه بزرگتر، منطقه را با اوضاع بدتري مواجه کرده است. اکنون خشونت و موج ضد آمريکايي منطقه را احاطه کرده است. 

نويسنده در ادامه با ادعای اين که آمريکا به مقابله با ديکتاتورها و تروريست هاي زيادي پرداخته، افزوده است اما اين اقدامات تنبيهي فايده چنداني نداشته و براي تاييد اين مسئله  مي‌توان نظر افغان ها، عراقي ها، ليبيايي ها يا آمريکايي هايي را که به اين مسائل توجه داشته اند جويا شد. 

نويسنده با اشاره به تحولات اخير در منطقه و ايران نوشته است: ما جمهوري اسلامي را پذيرفته‌ايم، آنها هم موقعيت کنوني منطقه را قبول کرده اند. آنها به حيات خود ادامه مي دهند و ما هم فرصت مي يابيم زخم‌هاي خود را ترميم کنيم. مذاکرات بر سر برنامه هسته‌اي ايران هم چنين فرصتي را براي دستيابي به هدفي بزرگتر فراهم کرد. 

به طور قطع اين توافق عربستان و اسرائيل را که هرکدام به دلايل خاص خود ايران را يک تهديد به حساب مي آورند، خشمگين خواهد کرد. اما اوباما فقط بايد خشمگين شدن آنها را بپذيرد. 

نويسنده با اشاره به منابع نفت و گاز آمريکاي شمالي تاکيد کرده است که آمريکا ديگر مانند گذشته نبايد در برابر عربستان کوتاه بيايد. در مورد اسرائيل هم کافي است که آمريکا چشم خود را بر روي اقداماتي که برضد منافع آمريکا هستند ببندد. آمريکا نبايد اجازه دهد مخالفت‌هاي اسرائيل بر سياست‌هاي آن درمورد ايران تاثير گذارد.  

به اعتقاد نويسنده در اوضاع کنوني خروج از مشکلات منطقه از طريق تهران امکان پذير است. البته پايان دادن به جنگ براي ايجاد خاور ميانه بزرگتر به اين معني نيست که مشکلات سياسي، اجتماعي و اقتصادي منطقه ناگهان برطرف مي‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار