"سید علی طباطبایی" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

خوشحالم که در خدمت کارگردان "پایتخت" بودم/ چشم "سیروس مقدم" از هیچ اتفاقاتی پنهان نمی‌ماند

بازیگر مجموعه تلویزیونی "بچه‌های نسبتا بد" گفت: خوشحالم که در خدمت کارگردان "پایتخت" بودم و از وی آموختم.

به گزارش حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران،  "سید علی طباطبایی" بازیگر جوان متولد 1362 فرزند "سید کمال طباطبایی" تهیه کننده سینما و تلویزیون است. او در سریال‌هایی چون "آشپزباشی"، "ترانه مادری"، قلب یخی" و "بچه‌های نسبتا بد" به ایفای نقش پرداخته است. به بهانه موفقیت‌های پیاپی او و ایفای نقش به جای کاراکتر "رهی" پای گپ و گفتی با او نشستیم که بخشی از آن را در مصاحبه زیر می‌خوانید؛


 
*آقای طباطبایی چرا همه دوست دارند با "سیروس مقدم" کار کنند و احساس شما از این همکاری چیست؟

"سیروس مقدم" یا هر کارگردانی دیگری با سال‌ها زحمت و کار کردن صاحب موفقیتی می‌شود و این اتفاق هم در پی سال‌های متمادی حاصل خواهد شد و "سیروس مقدم" از جمله کارگردان‌هایی است که موفق بوده و همین امر باعث شده که هر بازیگری دوست داشته باشد با او کار کند. همیشه آرزو داشتم روزی در خدمت "سیروس مقدم" باشم و شاگردی وی را کنم.
 
*شما هم کار با "سیروس مقدم" را یک دانشگاه می‌دانید؟


کار اول من با "فریدون جیرانی" بود و بعدها با "محمدرضا هنرمند" و بزرگان دیگری کار کردم که هر کدام برای من یک دانشگاه بودند ولی در یکی دو سال اخیر دوست داشتم در خدمت وی باشد، چرا که "سیروس مقدم" نقاط پنهان و گم شده اتفاقات جامعه خود را می‌بیند و آنها را به تصویر می‌کشد و این نقاط پنهان و زاویه دید باعث شده هر بازیگری که با "سیروس مقدم" کار کند، و همه این موارد به دلیل حضورم در "بچه‌های نسبتا بد" بود.
 
*نگاه "سیروس مقدم" به داستان متفاوت است



*فکر می‌کنید دلیل پرمخاطب بودن آثار این کارگردان چیست؟

 این مسئله به انتخاب داستان برمی‌گردد، او با پرکاری دست به ساختن اثری با هر فیلم‌نامه‌ای نمی‌زند، تا داستانی وی را جذب نکند "سیروس مقدم" آن را نمی‌سازد. 

*در صورتی که بیشتر کارگردان‌ها با وجود ریسک‌هایی که وجود دارد، به تصویر در آوردن هر فیلم‌نامه ای را قبول می‌کنند، نگاه شما چگونه است؟

 بله، عده‌ای معتقدند کار را شروع می‌کنیم و در تدوین و در مدت زمان تصویربرداری داستان را درست می‌کنیم ولی نگاه ویژه "سیروس مقدم" کشف و زاویه‌های پنهان ماجراها او را با دیگران متفاوت می‌کند و در کنار دقت وی استفاده از سبک دوربین به دست بودن و بهره‌مندی از تکنیک‌های خاص باعث شده که آثار این کارگردان هنرمند کشورمان پرمخاطب شود.

 
*گاهی گفته می‌شود که ریتم کاری وی تند بوده و این دلیل موفقیت او است، شما به عنوان بازیگر "بچه‌های نسبتا بد" این مسئله را تاکید می‌کنید؟

ریتم کاری وی تند بوده ولی "سیروس مقدم" از کوچک‌ترین نکته‌ای نمی‌گذرد و شاید با یکی دو تمرین سکانسی را ضبط کند ولی اتفاق و نکته‌ای از چشم او پنهان نمی‌ماند. فکر می‌کنم توجه به جزئیات کوچک باعث یک موفقیت بزرگ می‌شود. همیشه موفقیت و استقامت بی‌نظیر "سیروس مقدم" برای من مهم و جذاب بود، در پروژه "بچه‌های نسبتا بد" روزی 18 ساعت کار می‌کردیم تا سریال به ماه رمضان برسد، به هر صورت زمانی که "سیروس مقدم" از سریالی چون "پایتخت" به "بچه‌های نسبتا بد" می‌رسد، می‌خواهد یک برشی متفاوت از جامعه را نشان دهد و این امر خود دقت و تمرکزی خاص می‌طلبد.
 


*بعد از سریال "نرگس" کاری جوانانه از "سیروس مقدم" را دیدیم، آیا توانست موفق عمل کند؟

سال‌ها بود که کاری که فقط محور آن جوانان باشد را از "سیروس مقدم" ندیده بودیم ولی خوشبختانه پس از این همه سال وی "بچه‌‌های نسبتا بد" را با موضوع مشکلات جوانان روی آنتن بردند که طبق شنیده‌ها توانست مخاطب خود را جذب کند. 

*"بچه‌های نسبتا بد" را چگونه دیدید؟


این چند جوانی که دیدید در عین بزرگی، خیلی کوچک بودند و پختگی لازم را نداشتند و به همین دلیل دست به سرقت زدند و به نظرم "بچه‌های نسبتا بد" توانست با یک ملودارم و چیدمانی از فضاهای جدی، مذهبی، انسانی و ضد قهرمان کار خوبی را روی آنتن برد.
 

*مشکلات "رهی" وحشتناک و شیرین بود
 
*آقای طباطبایی "رهی" فردی معصوم با ویژگی‌هایی خاص بود، بیشتر در خصوص این کاراکتر توضیح دهید؟

 "رهی" ویژگی‌های خاصی داشت یک آدم منفی دارای یکسری مشکلات وحشتناک و نیز دارای ابعاد شخصیتی شیرینی بود، این نبود که فقط "رهی" جدی باشد او در بخش‌های مختلف معصوم بود که باید برای مخاطب باورپذیر می‌شد و من تمام تلاش خود را کردم چون مثبت‌ترین کاراکتر "بچه‌های نسبتا بد" در میان این چند جوان "رهی" بود و زمانی مخاطب می‌بیند که او پناه به خدا برده و می‌گوید غلط کردم تا پدرش از بستر بیماری و گرفتاری رها پیدا کند و هر موقع هم دوستانش می‌خواستند کار خلافی کنند همیشه مانع آنها می‌شد و در جای دیگر هم به دنبال گرفتن انتقام پدر خود از "توفیق" بود. "رهی" باید این معصومیت را حفظ می‌کرد تا مخاطب بتواند با او همذات پنداری کند. این شخصیت مثبت ولی با فراز و فرودی خاص همراه بود من تمام سعی خود را برای حفظ راکوردها کردم.
 
*تشکر ویژه‌ای را از "ضرغامی" و "دارابی" دارم
 
دو مسئله مهم را باید مطرح کنم، ازه "سید عرت‌اللضرغامی" رئیس رسانه ملی و نیز از "علی دارابی" معاون سیما به دلیل حمایت‌شان تشکر می‌کنم و همینطور نهایت سپاس را از "مهدی فرجی" مدیر شبکه یک سیما و "سیفی آزاد" مدیر مجموعه‌های تلویزیونی که از زمان پیش تولید تا آخرین روز ما را یاری کردند، تشکر می‌کنم. از مسئولان سازمان صداوسیما می‌خواهم که به جای ساخت سری دوم و سوم هر پروژه‌ای شرایط ساخت آثار متفاوت با حضور جوانان و پیشکسوتان بیشتر فراهم شود چرا که اگر همینطور موفق پیش رویم دیگر مردم کارهای ضعیف ماهواره را تماشا نمی‌کنند.
 
*از ساخت سری دوم "بچه‌های نسبتا بد" بی‌خبرم

 
*شنیده‌ایم که سری 2 "بچه‌های نسبتا بد" را می‌خواهند بسازند، آیا این امر صحت دارد؟

بی‌خبر هستم و نمی‌دانم فکر آن از کجا آمده است و اینکه چه کسی این مسئله را عنوان کرده است، فقط می‌دانم که این موضوع یکی دوباری از سوی نویسنده کار مطرح شده است ولی هنوز هیچ چیزی قطعی و مشخص نیست.

امیدواریم باز هم شاهد آثار موفقی از سوی شما و در کنار پیشکسوتان باشیم؟

 من هم امیدوارم این اتفاق بیفتد، چراکه از روز شروع کارم، بسیار از مرحوم "خسرو شکیبایی"، "فریدون جیرانی"، "فاطمه معتمدآریا" و بسیاری دیگر از بزرگان به خصوص "رضا فیاضی" بسیار آموختم و آرزو می‌کنم که تجربه‌های خوب و شیرین دوباره با پروژه‌های دیگری تکرار شود.
 
گفتگو از الهه علیزاده
انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.