رئیس‌ بازنشسته، فدراسیون خانوادگی و آزمون بزرگ وزارت ورزش

ریاست مادام‌العمر «ساوه‌شمشکی‌ها» ادامه خواهد داشت؟

عیسی ساوه‌شمشکی در مدت ‌۲۸ سال حضور خود در فدراسیون اسکی، یک امپراتوری خانوادگی برپا کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،  سایت تابناک نوشت: پس از انتخابات پر حرف و حدیث فدراسیون هاکی، اکنون قرار است که انتخابات فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی ‌برگزار شود و باز هم اما و اگرهای فراوان این فدراسیون و انتخابات آن، موجب شده همه منتظر واکنش وزارت ورزش و جوانان در این زمینه باشند؛ چه اینکه این انتخابات به غیر از بازنشسته بودن رئیس فدراسیون‌ آن به دلیل سایه سنگین یک خانواده روی شریان‌های حیاتی این فدراسیون، مورد توجه ورزش‌دوستان است و علاقه‌مندان می‌خواهند ببینید آیا وزارت ورزش و جوانان در دوران تصدی‌گری وزیر جدید می‌تواند به حضور غیر‌قانونی عیسی ساوه‌شمشکی در این فدراسیون پایان دهد یا خیر!

28 سال از حضور عیسی ساوه‌شمشکی در فدراسیون اسکی می‌گذرد و حاصل این حضور، تنها توسعه نفوذ این خانواده در بخش‌های مهم این فدراسیون است؛ موضوعی که بسیاری از اهالی این ورزش را ناراحت کرده و اعتراضاتی را در این روز‌ها برانگیخته است. بخشی از این اعتراضات درباره نحوه انتخاب اعضای تیم‌های ملی اسکی، سر‌مربی و همچنین ترکیب کاروان‌ها و همراهان اعزامی به اردو‌ها و مسابقات خارجی است.

بنا بر این گزارش، یکی از اعضای سابق تیم ملی اسکی در این باره می‌گوید: «متأسفانه در سال‌های اخیر، یکسری پست‌های کلیدی به دست نزدیکان و اقوام ریاست فدراسیون داده شده و حتی در مورد سفر‌ها نیز اجازهٔ تصمیم‌گیری به کس دیگری که بیرون از این مجموعه باشد، ‌نمی‌دهند. من می‌خواهم بپرسم در ‌این مدت حدود‌ سه دهه‌ای که ریاست فدراسیون حضور داشته‌اند، چه کارکردی ‌در اسکی کشور داشته‌اند؟».

در این باره باید گفت، دخالت بیش از اندازه اعضای خانواده ساوه‌شمشکی در مناصب کلیدی این فدراسیون، تنها مربوط به دخل و تصرف در سفر‌ها و اردو‌ها و ترکیب تیم نمی‌شود. حسین کلهر، یکی از اعضای سابق تیم ملی که سابقه آکادمیک هم دارد، چندی پیش برای کسب نمایندگی فدراسیون جهانی در ایران اقدام کرده و از رئیس فدراسیون ‌‌خواسته بود تا او را به فدراسیون جهانی معرفی کند.

کلهر به ایسنا گفته بود‌، ساوه ‌شمشکی به او پاسخ داده که هیچ جوابی از فدراسیون جهانی در این خصوص به ما داده نشده است. اما نکته جالب اینجاست که هم‌اکنون این پست را ‌بهرام ساوه‌‌شمشکی، پسر بزرگ عیسی ساوه‌شمشکی دارد؛ بنابراین، حضور اعضای خانواده ساوه‌شمشکی در مناصب گوناگون این فدراسیون، تنها به فرزند عیسی ساوه‌شمشکی خلاصه نمی‌شود، بلکه مرتضی ساوه شمشکی، برادر وی نیز رئیس کمیته آموزش و رئیس هیأت اسکی استان تهران است. همچنین مهین ساوه‌شمشکی، همسر برادر رئیس فدراسیون هم مربی تیم ملی بانوان است و برادر مهین ساوه‌شمشکی یعنی علی‌داد ساوه‌شمشکی هم مربی تیم ملی آقایان ایران است و حتی نام حامد ساوه‌شمشکی پسر دیگر ‌‌عیسی ساوه‌شمشکی هم در ترکیب تیم ملی اسکی اعزامی به مسابقات جهانی دانشجویان هم دیده می‌شود.

اما به جز انتصابات خانوادگی، بسیاری از کار‌شناسان بر این باورند که ‌حضور 28 ساله عیسی ساوه‌شمشکی در این فدراسیون، دستاورد خاصی نداشته است. همین چند وقت پیش هم تابناک در گفت‌وگو‌ با عیسی ساوه‌شمشکی، نتیجه مطلوبی را که او برای المپیک زمستانی سوچی در نظر دارد، از وی جویا شد و او «هفتادم نشدن در میان هفتاد کشور» را نتیجه خوبی دانست.

علاوه بر نتایج ضعیف اسکی و توسعه نیافتن این ورزش در ایران، همچنان که این ورزش ‌ورزش ثروتمندان تلقی می‌شود، بی‌توجهی به ورزشی چون اسکی روی چمن، موجب شده که این شایعه پدید آید که ساوه‌شمشکی‌ها، همه توجه خود را به ورزشی که خانوادگی در آن حضور دارد بپردازد. حتی چند ماه پیش، تیم ملی اسکی روی چمن را به دلیل عدم تأمین بودجه به مسابقات جهانی نفرستادند. این در حالی است که تیم‌های اسکی روی برف را برای مدت یک ماه به اردوی تدارکاتی می‌فرستند.

به هر حال از شواهد‌ چنین برمی‌آید که فدراسیون اسکی، چند سالی است ‌به حیاط خلوت خاندان ساوه‌شمشکی تبدیل شده و از آنجا‌‌ که شاید مسئولین هم تصور می‌کردند ‌ورزش اسکی، ورزش بومی ما نیست، کاری به کار امپراتوری این خانواده در این فدراسیون نداشته‌اند!

اما نگاهی به میزان مدال‌های توزیع شده در المپیک‌های زمستانی، نشان می‌دهد که توجه ویژه به این ورزش و حتی احیا کردن آن با خون جدید مدیریتی ممکن است، دست‌کم این ورزش را کمی عمومی‌تر کند و در آینده حتی چشم به مدال‌آوری در المپیک هم داشته باشد.

اکنون باید از مسئولین برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون اسکی پرسید:

* آیا ‌ضمن هزاران تشکر از آقای عیسی ساوه‌شمشکی به دلیل بیش از سی سال خدمت به ورزش اسکی و به جهت بازنشستگی در آموزش و پرورش، می‌توان امیدوار بود که فرد جدیدی می‌آید؟

* آیا اصلا انتخابات برگزار می‌شود‌ و یا در روز انتخابات به دلیل فضا‌سازی و متشنج کردن جلسه توسط برخی افراد، رئیس مجمع انتخابات را به عقب می‌اندازد؟

* و پرسش پایانی اینکه رشته ورزشی که مربی آقایان و خانم‌ها و رئیس هیأت و کمیته‌های تخصصی و البته اعضای تیم ملی همه و همه از بستگان درجه یک و نزدیک آقای رئیس هستند، می‌تواند شاهد حضور نمایندگان بیطرف از همه سلیقه‌ها و نظریات برای برگزاری یک انتخابات تقریبا سالم باشد؟

اکنون که سه روز به برگزاری مجمع انتخاباتی این فدراسیون ‌مانده و عیسی ساوه‌شمشکی هم در زمره مدیران بازنشسته است، جا دارد وزارت ورزش در این آزمون بزرگ برای اثبات توجه به شایسته سالاری و مبارزه با تمامیت‌خواهی، کارهای قانونی را انجام دهد و مانع حضور غیر قانونی ساوه‌شمشکی در انتخابات این فدراسیون شود.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار