گزارشی از تاریخچه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا

لیگ قهرمانان آسیا یک رقابت جهانی است که از سال 2002 میلادی برگزار می‌شود،مراسم قرعه کشی بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا 2014 امروز در مالزی انجام می شود.

 به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، لیگ قهرمانان آسیا یک رقابت جهانی است که از سال 1967 میلادی میان باشگاه‌های برتر لیگ‌های داخلی اعضای کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار می‌شود.
 
نخستین دوره لیگ قهرمانان آسیا با ترکیب دو رقابت باشگاهی بین فوتبال قاره آسیا یعنی جام برندگان آسیا و جام باشگاه‌های آسیا در فصل 2003 ، 2002 برگزار شد که با قهرمانی تیم العین امارات به پایان رسید.
 
نخستین دوره ی مسابقات جام باشگاه های آسیا در سال 1967 میلادی برگزار شد و با قهرمانی تیم " هاپوئل تل. آویو‌" رژیم صهیونیستی‌ به پایان رسید.
 
تیم‌های کره ای با ده قهرمانی، تیم های ژاپنی با پنج قهرمانی، تیم‌های عربستانی با چهار قهرمانی و تیم های ایرانی و رژیم صهیونیستی نیز هر کدام سه قهرمانی، بیشترین قهرمانی در این رقابت‌ها را داشته‌اند.
 
لیگ قهرمانان آسیا در طول تاریخ شکل گیری‌اش تغییرات چشم گیری داشته است، سال تاسیس این تورنمنت‌فوتبالی به 1967 میلادی برمی‌گردد اما از سال 2002 میلادی به شکل کنونی انجام می‌شود.
 
از لیگ قهرمانان آسیا در سال 2009 رقابت‌ها با شکل جدیدی برگزار شد.
 
تیم‌ها در دو منطقه شرق آسیا و غرب آسیا و در هر منطقه 16 تیم منتخب قرار گرفته‌اند شانزده تیم هر منطقه در چهار گروه چهار تیمی به طور رفت و برگشت به مصاف هم می‌‌روند، از هر گروه دو تیم اول در بازی یک هشتم نهایی با یکدیگر مسابقه می‌دهند تعداد تیم‌های منتخب هر کشور با توجه به رنکینگ کنفدراسیون فوتبال آسیا برای هر لیگ داخلی و به دست آوردن شرایط لازم ای اف سی انتخاب شده‌اند.
 
شایان ذکر است، که از لیگ قهرمانان آسیا در سال 2013 مسابقات دور یک هشتم نهایی به صورت رفت و برگشت انجام می‌شود.
 
مسابقات از دور یک چهار نهایی  بدون در نظر گرفتن تقسیمات منطقه‌ای و با قرعه کشی معین شد، در این قرعه کشی امکان بازی دو تیم از یک کشور در این مرحله وجود دارد.
 
کشور‌های منطقه شرق آسیا که در این رقابت حضور دارند، کشور‌های ژاپن، کره جنوبی و چین دارای چهار سهمیه ‌ی مستقیم و کشورهای استرالیا و تایلند دارای یک سهمیه‌ی مستقیم و یک سهیمه‌ی غیر مستقیم (پلی آف‌) می‌باشند.


 
در منطقه‌ی غرب آسیا کشور‌های قطر و عربستان سعودی دارای چهار سهمیه‌ی مستقیم، کشور ایران دارای سه سهمیه‌ی مستقیم و یک سهمیه‌ی غیر مستقیم یا پلی‌آف، کشور‌امارات متحده عربی دارای دو سهمیه ی مستقیم و دو سهمیه غیر مستقیم یا همان پلی‌آف است و کشور ازبکستان دارای دو سهمیه‌ی مستقیم و یک سهمیه‌ی پلی‌آف می‌باشند.
 
اما لازم به ذکر است؛ که از اولین دوره برگزاری قهرمانان آسیا تاکنون هیچ یک از تیم‌های ایرانی موفق به کسب عنوان قهرمانی این مسابقات نشده‌اند.
 
تیم فوتبال سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا 2007 و تیم فوتبال ذوب آهن در لیگ قهرمانان آسیا 2010 به مقام نایب قهرمانی این مسابقات دست بافتند.
 
در جام باشگاه‌های آسیا از ایران تاکنون تیم‌های استقلال دو بار در سال‌های 1970 و 1991 و تیم فوتبال پاس در سال 1993 قهرمان شده‌اند.
 
تیم استقلال تهران در حاضر با دو قهرمانی و دو نایب قهرمانی به همراه الهلال عربستان سعودی وسئونگنام ایلهوا چولما کره جنوبی در این رقابت ها بعد از پوهانگ استیلرز کره جنوبی که سه قهرمانی در کارنامه ی خود دارد، دومین تیم های پرافتخار این رقابت ها به شمار می روند.

همچنین تیم فوتبال استقلال دوبار و تیم فوتبال پرسپولیس سه بار به عنوان سومی نیز دست یافته اند.

آمار و ارقامی که در ادامه می خوانیم نام و تعداد قهرمانی و نایب قهرمانی کشور ها را در لیگ قهرمانان آسیا نشان می دهد.

کره جنوبی با 10 قهرمانی، شش نایب قهرمانی در صدر است.

کشور ژاپن با داشتن پنج قهرمانی ، سه نایب قهرمانی در رده ی دوم جای دارد.

سومین کشور در بین کشور های شرکت کننده در این رقابت عربستان سعودی است. عربستان  چهار بار قهرمان و هفت بار نایب قهرمان این مسابقات شده است.

ایران و رژیم صهیونیستی هر کدام سه بار قهرمان شده اند اما با  این تفاوت که ایران چهار بار نایب قهرمانی را کسب کرده اما رژیم صهیونیستی تنها یکبار نایب قهرمان شده است.

چین دو قهرمانی و دو نایب قهرمانی دارد. تایلند دو قهرمانی و تنها یکبار نایب قهرمانی دارد.

قطر  نیز دو قهرمانی و یک نایب قهرمانی دارد. امارات متحده عربی یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی را در کارنامه حضور خود در این رقابت ها ثبت کرده است.

عراق قهرمانی نداشته است اما دوبار نایب قهرمان شده است.



استرالیا، مالزی، عمان و سوریه هیچ کدام موفق به کسب قهرمانی شده‌اند و هر کدام تنها یکبار نایب قهرمان شده اند.

گفتنی است که برنامه مسابقات این فصل لیگ قهرمانان طوری است که باعث تداخل اردوی تیم ملی با مسابقات مرحله یک هشتم نهایی خواهد شد،‌ بنابر این چالش جدید کی روش با باشگاه های حاضر در لیگ قهرمانان قابل پیش بینی است.

اما لازم به ذکراست که مثل ادوار گذشته،  در این دوره نیز 32 تیم در مرحله گروهی حضور خواهند داشت که 16 تیم در منطقه غرب و 16 تیم در منطقه شرق رقابت خواهند کرد. از هر گروه دو تیم به مرحله یک هشتم نهایی راه می یابند که به صورت رفت و برگشت باهم رو به رو خواهند شد و تیم برنده به مرحله یک چهارم نهایی می رود.

در این دوره قرار شده است مسابقات منطقه شرق و غرب تا مرحله نیمه نهایی جداگانه برگزار شود. بنابراین تیم های ایرانی فقط در دیدار فینال تیمی از شرق آسیا را ملاقات خواهند کرد که این موضوع شانس فینالیست شدن تیم های ایرانی را بیشتر می‌کند.

28 تیم مرحله گروهی از هم اکنون مشخص هستند و چهار تیم دیگر که دو تیم از غرب و دو تیم از شرق هستند از مرحله پلی آف مشخص خواهند شد.

تیم های حاضر در مرحله گروهی غرب آسیا عبارتند از: استقلال، فولاد، سپاهان و تراکتورسازی از ایران.

الفتح، الاتحاد، الهلال و الشباب از عربستان.

العین، الاهلی و الجزیره از امارات ، السد  والریان از قطر و بنیاد کار از ازبکستان دو تیم دیگر از بین دوازده تیم حاضر در پلی آف انتخاب خواهند شد.

مسابقات پلی.‌آف غرب آسیا در سه مرحله برگزار می‌شود. در مرحله اول السویق عمان- السد  بحرین- الشباب اردن- القادسیه کویت و الکویت – الشرطه عراق رو به رو می‌شوند.

در مرحله دوم برنده بازی اول با بنی یاس امارات، برنده بازی دوم با لخویا قطر، برنده بازی سوم با لوکوموتیو از ازبکستان و الجیش قطر- نسف ازبکستان با هم رو به  رو می‌شوند.

در مرحله سوم  نیز برنده بازی ( الجیش- نسف) با برنده دیدار بنی یاس و برنده بازی‌های لخویا و لوکوموتیو نیز باهم رو به رو می‌شوند تا دو تیم مرحله گروهی مشخص شود.

از هم اکنون قابل پیش بینی است که تیم های ایرانی با یک تیم عربستانی و اماراتی رو به رو خواهند شد و حریف سوم آنها نیز از قطر یا ازبکستان خواهند بود.

مسابقات مرحله پلی. آف در روز های 13 و 19 و 26 بهمن برگزار میشود.

مرحله گروهی نیز از 6 اسفند 92 آغاز و 17 اردیبهشت 93 پایان می پذیرد.

با توجه به اینکه قرار است لیگ برتر و جام حذفی تا فروردین ماه خاتمه یابد و اردوی تیم ملی آغاز شود، قابل پیش بینی است  که بازیکنان در گیر لیگ قهرمانان آسیا تا 24 اردیبهشت نمی توانند تیم ملی را همراهی کنند، مگر اینکه فدراسیون فوتبال آسیا با رایزنی خود بتواند این مرحله را به تعویق بیاندازد که با توجه به عدم حضور تیم های غرب آسیا در جام جهانی بعید است فدراسیون های عربستان، امارات، قطر و ازبکستان با تغییر برنامه مسابقات موافقت کنند.  

انتهای پیام/
برچسب ها: گزارش ، قرعه ، بازی های
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار