اخبار ویژه روزنامه های چهارشنبه؛

ادامه مذاکرات ژنو به پذیرش ایران هسته‌ای نخواهد انجامید/دستور جديد به کابينه درباره نحوه فروش ساختمانهاي دولتي

نوول ابزرواتور: توافق ژنو برای آرام کردن اسرائیل بود،توصيه دولت به مسئولان براي رعايت بخشنامه دولت دهم،پاسخ آیت الله مکارم به استفتاء درباره ی فیسبوک،ابتکار: دوره فرار از پاسخگويي گذشته،محجوب: مدارک مرتضوی کاغذ سوخته است و ...از جمله خبر ویژه های برخی روزنامه های چهارشنبه هستند که میتوانید از اینجا بخوانید.


*کیهان


ماندلا به کشور خود خیانت نکرد اما شما چی؟!


چند روزنامه زنجیره‌ای به همراه شماری از سرشکستگان فتنه سال 88، مرگ نلسون ماندلا را همزمان به بهانه‌ای برای مرده‌خوری و احیای اموات سیاسی تبدیل کردند.روزنامه‌های اجاره‌ای - زنجیره‌ای اعتماد و شرق دیروز در اقدامی مشترک عکس خاتمی را در صفحه اول خود منتشر کردند که درگذشت ماندلا را بهانه کرده و به سفارت آفریقای جنوبی رفته بود تا دفتر یادبود مربوط را امضا کند. اعتماد علاوه بر اقدام مشترک با شرق، نامه برخی افراطیون مدعی اصلاحات (از جمله الیاس حضرتی، نعمت احمدی، سعید لیلاز، جواد حق‌شناس، فیاض‌زاده و...) را خطاب به روحانی منتشر کرد که با وجود سپری شدن مراسم تدفین ماندلا، می‌خواستند مقدمه سفر خاتمی به آفریقای جنوبی را فراهم کند. به بهانه همین موضوع تاریخ گذشته، نویسندگان نامه، فتنه سال 88 را «سوءتفاهم»خوانده و از روحانی خواسته بودند «به سوءتفاهم 88 پایان دهد». اعتماد این عبارت غلط‌انداز را تیتر اول خود کرد.

شایان ذکر است خاتمی با وجود آن که در محافل خودمانی فتنه‌گران و اصلاح‌طلبان تصریح کرد تقلب در انتخابات را باور ندارد اما در عرصه علنی میدانی با سایر فتنه‌گران در 8 ماه پر از آشوب که دشمنان ملت ایران در حال صحنه‌گردانی بودند، همکاری و همراهی کرد و برگی دیگر بر سابقه جفاهای خود به کشور و نظام افزود. سرشکستگی در فتنه 88 موجب آن شد که خاتمی با وجود تظاهر اصلاح‌طلبان به تحریم انتخابات مجلس در سال 90، اقدام به دادن رأی در روستای وادان دماوند کند تا مرگ سیاسی و طرد خود را به تأخیر اندازد. او اکنون نیز با رفتن به سفارت آفریقای جنوبی و امضای دفتر یادبود ماندلا، سعی کرده خودی نشان دهد حال آن که ماندلا چوب رژیم آپارتاید وابسته به استعمار‌گران غربی را خورده بود و خاتمی در طول دهه اخیر تبدیل به مهره و آلت‌دست همان محافل غربی شده است. خاتمی پیش از این در جریان چند سفر خارجی به ملاقات با چهره‌های بدنام و ضداسلام نظیر راسموسن دبیرکل ناتو (نخست وزیر سابق دانمارک که از کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و سلم حمایت کرد) و جرج سوروس و ملک عبدالله در پنهان و آشکار ملاقات کرد.

وی از جمله 23 اردیبهشت 88 - یک ماه قبل از آغاز فتنه - با ملک عبدالله در ریاض ملاقات کرد؛ بهانه این سفر شرکت در مجمع تعامل اسلام و مسیحیت بود.نکته دیگر ادعای نویسندگان نامه کذایی مبنی بر سوءتفاهم خواندن فتنه‌انگیزی سال 88 است؛ به تعبیر رهبر انقلاب فتنه‌گران در این ماجرای خیانت‌بار کشور را تا لبه پرتگاه پیش بردند و ظلم بزرگ و فراموش نکردنی در حق کشور و ملت مرتکب شدند. حالا نیز حداقل توقع از فتنه‌گران - آن بخش که آلودگی به بیگانگان ندارند و دچار سوءتفاهم شدند این است که اعلام کنند مسائل را غلط فهمیده و به مردم دروغ گفته‌اند؛ اگر نه امروز در کشور چه در سطح مردم و چه در سطح حاکمیت کمترین سوءتفاهمی نسبت به آن خیانت بزرگ وجود ندارد.

نپخته بود آقای وزیر!

«جناب ظریف حال که وزیر شده‌اند بهتر است در قالب یک سیاستمدار باقی بمانند و مانند سیاستمداری پخته و سنجیده‌گو سخن بگویند».
سایت عصر ایران که از سایت‌های حامی دولت و نزدیک به اصلاح‌طلبان به شمار می‌رود، ضمن نقد اظهارات وزیر خارجه و تردید در پخته بودن وی نوشت: اینکه وزیر امور خارجه یک کشور، در مقام سخن گفتن از «دشمن»، بگوید دشمن ما «با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد»، هیچ معنایی ندارد جز اینکه، چنین وزیری هنوز سیاستمدار نشده است... کدام عاقلی است که با شنیدن این جمله، دچار تعجب نشود و آن وزیر را به ناپختگی و بی‌تدبیری متهم نکند؟در ادامه این نقد آمده است: تدبیر به یک معنا، علم عاقبت‌شناسی است و نگریستن به آخرالامر. آقای ظریف به عنوان وزیر امور خارجه لابد بهتر از همه می‌داند که ایران، آمریکا را نه دوست بلکه دشمن می‌داند. بنابراین، بیان سخنانی که موجب تقویت روحیه «دشمن» و افزایش تنش در داخل کشور شود، ناشی از تدبیر و تأمل در عاقبت سخن نیست. حتی خواجه حافظ شیرازی هم می‌دانست کار ملک است آنکه تدبیر و تأمل بایدش!

عصر ایران با طرح این موضوع که ظریف ظاهراً دنبال حرکت بر مدار محبوبیت در فضای مجازی و فیس‌بوکی است، می‌نویسد: انبوه لایک‌ها و کامنت‌های «محبان مجازی»، هر شخصیت مهجور ناگهان محبوب شده‌ای را می‌تواند از مسیر اصلی حرکتش خارج کند و به «بازی محبوبیت» بکشاند. آنچه بر خانم نعیمه اشراقی رفت، نمونه‌ای گویاست. خانم اشراقی با ظاهر و گفتاری که- به درست یا غلط- سنخیت چندانی با تصور عمومی از «اهل بیت امام» نداشت، محبوبیتی ناگهانی کسب کرده بود و آشکارا از حرکت بر مدار این محبوبیت لذت می‌برد. هم از این رو، حرفی زد که مشتاقان را خوش‌آید که ناگهان آن شد که شد!نویسنده یادآور شد: علاوه بر این‌ها، اگر آقای ظریف واقعاً معتقدند «آنچه آمریکا از آن می‌هراسد، مقاومت مردم ایران است»، بد نیست در این نکته تأمل کنند که این «چهار تا تانک و موشک ما» از کجا حاصل شده است؟

 آیا جز این است که بسیاری از جنگ‌افزارهای نظامی ایران، تولید داخل است؟ یکی از مصادیق مقاومت مورد اشاره جناب ظریف، همین «توان و قدرت دفاعی و نیروهای بسیجی» است. یعنی عده‌ای از متخصصان ارتش و سپاه و بسیج، با تفکر و تکنیک به تولید این سلاح‌ها رسیده‌اند. اگر آمریکا از تولیدات ناشی از تفکر و تخصص «مردم ایران» نمی‌ترسد، پس دیگر قرار است از چه چیز بترسد؟ اگر توان نظامی ایران در حد کویت بود، که تا الان صد بار به ایران حمله شده بود و بساط فعالیت‌های هسته‌ای ایران هم جمع شده بود. چرا اسرائیل به عراق حمله کرد و هنوز به ایران حمله نکرده است؟ برای اینکه تل‌آویو برآوردی از توان نظامی ایران دارد به همین دلیل از درگیری نظامی با ایران می‌هراسد.

احمد چلبی: ایران برنده جنگ نیابتی در مقابل آمریکاست


رئیس حزب کنگره ملی عراق می‌گوید ایران در جنگ‌های نیابتی با آمریکا پیروز شده و برگ‌های برنده را در اختیار دارد.احمد چلبی در گفت‌وگو با روزنامه الحیات چاپ لندن، با اشاره به پیروزی دولت سوریه در برابر جریان‌های مورد حمایت آمریکا گفت: اوضاع سوریه به شدت پیچیده است. حکومت سوریه مورد حمایت قرار دارد و وضعیت استراتژیک به گونه‌ای است که به مصلحت نیست که حکومت تغییر کند. ایران به عنوان بزرگترین حامی آن ثابت کرد که توانایی اداره جنگ‌های نیابتی را دارد. و به نظر من این مسئله یکی از دلایل مهم موفقیت ایران بود. تهران تجربه بسیاری در این زمینه دارد. روسیه نیز به شکل بی‌سابقه‌ای از در حمایت از حکومت بشار اسد برآمده است. بنابراین چگونه این حکومت می‌تواند سقوط کند؟

به گزارش دیپلماسی ایرانی، وی همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای گفته است: ایران می‌خواهد دستاوردهای خود چه نفوذ منطقه‌ای و چه گرفتن تضمین برای برخورداری از حق غنی‌سازی را حفظ کند.او درباره اینکه آیا آمریکا می‌تواند به ایران حمله کند می‌گوید آمریکا برای چنین کاری باید دو میلیون سرباز استخدام کند.وی درباره حضور شرکت‌های آمریکایی در عراق معتقد است چند سال پیش آمریکایی‌ها شرکت‌های خود را به عراق آوردند و پول‌های عراق را نظارت می‌کردند. وقتی از آنها پرسیدم این شرکت‌ها قبلا چه می‌کرده‌اند؟ مشخص شد که خبرگی آنها فراتر از کوزوو و تیمور شرقی نبوده است!  

ادامه مذاکرات ژنو به پذیرش ایران هسته‌ای نخواهد انجامید

مدیر تحقیقات در مرکز بلفر دانشگاه‌ هاروارد سرنوشت توافق ژنو را نامعلوم توصیف کرد و احتمال داد به سرنوشت توافق‌های هسته‌ای قبلی دچار شود.گری سیمور با تشبیه بیانیه ژنو به یک آتش‌بس موقت نوشت: اوباما به هنگام اعلام خبر توافقنامه موقت گفت؛ در توافقنامه نهایی، ایران باید محدودیت‌های شدیدی را بر برنامه هسته‌ای بپذیرد در واقع دولت آمریکا پیشاپیش پیام خود را ارسال کرد. به نوشته ایکناتیوس در واشنگتن‌پست ایران باید بخش مهمی از سانتریفیوژهای موجود و ذخایر اورانیوم با غنای پایین خود را برچیند، فردو و راکتور آب سنگین اراک را تعطیل، درباره مسائل و موضوعات تسلیحاتی شفاف‌سازی و با بازرسی‌ها و نظارت‌های بیشتر موافقت کند.

سیمور در این مقاله که از سوی وبسایت اندیشکده انگلیسی موسسه مطالعات امنیتی منتشر شده خاطرنشان می‌کند: این اقدامات، ایران را از توان فیزیکی تولید مقادیر قابل توجه مواد غنی‌سازی‌شده قبل از شناسایی و امکان از بین بردن آنها، محروم می‌کند و باعث تقویت تدابیر راست‌آزمایی می‌شود اما، تنها شمار کمی از صاحبنظران و کارشناسان معتقدند که ایران با این شروط موافقت می‌کند. همانگونه که «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران گفت، این کشور هیچ یک از تاسیسات هسته‌ای موجود خود را تعطیل نمی‌کند و بر توسعه تاسیسات غنی‌سازی در مقیاس صنعتی پافشاری می‌کند.سیمور که تا چند ماه پیش هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور کنترل تسلیحات جمعی بود، ادامه می‌دهد: پیش‌بینی نمی‌کنم که این مذاکرات شش ماهه در زمینه مسئله‌ محوری که آیا ایران می‌تواند به کشوری در آستانه هسته‌ای شدن تبدیل شود یا خیر، به توافقی برسد. از طرف دیگر، هیچ یک از طرفین نمی‌خواهند مذاکرات شکست بخورد. از این رو،‌ نتیجه‌ای که بیش از همه برای این مذاکرات شش ماهه قابل تصور است، یک توافقنامه موقت دیگر است که شاید شامل محدودیت‌های هسته‌ای دیگر در ازای کاهش تحریم‌های دیگر خواهد بود.

وی می‌نویسد: این روند چرخشی توافقنامه‌های موقت ممکن است مدتی، شاید سال‌ها، شاید در طول دوره باقی مانده از ریاست جمهوری اوباما طول بکشد و دو طرف در این فاصله درباره نحوه اجرای برنامه اقدام مشترک پر از ابهام، گفت‌‌وگو و بر سر شاکله تحریم‌ها کشمکش ‌می‌کنند. طبق اعلام کاخ سفید، طبق توافقنامه موقت، کاهش تحریم‌ها شامل حدود 7 میلیارد دلار است و بیشتر تحریم‌های نفتی و مالی همچنان به قوت خود باقی است.مدیر تحقیقات در مرکز بلفر درباره سرنوشت تحریم‌‌ها نوشت: اگر ایران به این نتیجه برسد که تحریم‌ها ضعیف شده‌اند، در توافقنامه نهایی اقدام به دادن امتیازات دشوار نمی‌کنند. چرا باید برای چیزی که می‌توان از آن خلاصی یافت، هزینه پرداخت کرد. از طرف دیگر، اگر تحریم‌ها همچنان قوی پابرجا باشند و تهدید قابل باور اعمال تحریم‌های بیشتر وجود داشته باشد، احتمال دادن امتیازات هسته‌ای از سوی ایران بیشتر است. یکی از دلایلی که باید قبل از دادن امتیازات بزرگ صبر کرد این است که هیچ کس واقعا نمی‌داند در طول این شش ماه یا یک سال چه بر سر شاکله تحریم‌ها خواهد آمد.

سیمور نتیجه می‌گیرد: از این رو، باید گفت، برنامه اقدام مشترک، طرحی مفتوح است که احتمالا به درازا خواهد کشید و توأم با مذاکراتی دشوار با نتایج نامعلوم خواهد بود که من از پایان آن اطلاعی ندارم. آنان که نگاهی منفی دارند می‌گویند توافقنامه موقت 24 نوامبر نیز احتمالا به سرنوشت توافقنامه‌های موقت قبلی دچار خواهد شد. ایران در سال 2003 غنی‌سازی را متوقف کرد اما، دو سال بعد از مذاکرات یاس‌آور و مشاجره بر سر اجرا، و در حالی که ماشین نظامی آمریکا در عراق و افغانستان به گل نشسته بود،‌ ایران تصمیم به از سرگیری غنی‌سازی گرفت.

نوول ابزرواتور: توافق ژنو برای آرام کردن اسرائیل بود


یک روزنامه فرانسوی معتقد است اسرائیل جرأت درگیری نظامی با ایران را ندارد اما توافق ژنو برای آرام کردن این رژیم از سوی غرب صورت گرفت.نوول ابزرواتور در تحلیلی نوشت: اسرائیل دیگر توان حمله به ایران را ندارد. این امر به منزله یک خودکشی است. اما بلافاصله پس از توافق ژنو، یک مقام عالی‌رتبه فرانسوی گفت، ما به مهمتر‌ین هدف مذاکرات رسیدیم. این کار قبل از هر چیز برای آرام کردن اسرائیل انجام شد که نگران از دست دادن انحصار هسته‌ای خود در خاورمیانه است.این روزنامه همچنین از قول یک مقام فرانسوی خواستار پرهیز از ملعبه‌پردازی شده و می‌نویسد: شاید ده سال پیش نیز، زمانی که ویلپن و فیشر، وزیر خارجه آلمان، مذاکرات را با تهران آغاز کرده بودند، می‌توانستیم به چنین راه‌حلی دست یابیم. در آن زمان ایران هنوز سانتریفیوژهای خود را نصب نکرده بود. ولی دولت وقت آمریکا به ریاست جرج بوش مذاکرت را رد کرد و هیچ پیشرفتی حاصل نگردید. امروز وضعیت کاملا تغییر کرده، ایران 19 هزار سانتریفیوژ تولید و نصب کرده است.

در ادامه این تحلیل با اشاره به محدود شدن غنی‌سازی در ایران آمده است: البته این همه داستان نیست. فعلا تحریم‌های اصلی که اقتصاد ایران را تحت فشار گذاشته‌اند، کاهش نیافته یا لغو نشده‌اند. تهران برای کاهش یا لغو این تحریم‌ها باید در توافق نهایی بپذیرد که حاشیه مانور اتمی خود را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. و در صورتی که رد کند؟ یک مسئول فرانسوی می‌گوید؛ «بلوایی که در این زمینه به راه می‌افتد، غیرقابل اجتناب خواهد بود» و اگر بپذیرد، همین منبع می‌گوید: «قدرت‌های جهانی خواستار بازرسی سرزده از تمامی سایت‌های هسته‌ای و توقف کامل مرکز اراک یا تعطیلی مرکز فردو خواهند شد.»

*خراسان

دستور جديد به کابينه درباره نحوه فروش ساختمانهاي دولتي

بر اساس دستوري که طي روزهاي اخير از سوي دولت به همه اعضاي کابينه ابلاغ شده، به آنها اعلام شده است تنها در صورتي امکان بررسي پيشنهادهاي دستگاههاي اجرايي براي فروش املاکشان در کميسيون لوايح هيئت دولت وجود خواهد داشت که همه اطلاعات مربوط به ملک از جمله مساحت، نشاني، کاربري و قيمت کارشناسي روز آن درج شده باشد تا امکان بررسي دقيق و جامع و سپس تصميم گيري براي فروش آن فراهم شود.

توصيه دولت به مسئولان براي رعايت بخشنامه دولت دهم

بر اساس ابلاغيه جديدي که يکي از مسئولان ارشد دولتي طي روزهاي اخير خطاب به همه دستگاههاي اجرايي صادر کرده از آنها خواسته است با توجه به مصوبه 24 ارديبهشت دولت دهم در خصوص نحوه پرداخت حق بيمه کارمندان، مبالغ مذکور را با رعايت دقيق جزئيات اين مصوبه، به حساب سازمانهاي بيمه گر ذي ربط واريز کنند تا صرف موارد قانوني و وظايف اين سازمانها شود.

*جام جم

پاسخ آیت الله مکارم به استفتاء درباره ی فیسبوک

به‌دنبال درخواست از آیت‌الله مکارم‌شیرازی از مراجع تقلید برای انتشار دلایل حرام بودن فیسبوک که از جمله آن می‌توان به نامه صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه به آیت‌الله مکارم اشاره کرد، دفتر این مرجع تقلید پاسخ استفتا در رابطه با دلیل حرمت اشتراک در فیسبوک را منتشر کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران در متن این استفتا آمده است: «عزیزان من! دلیل آن روشن است و همان نشر گسترده فساد و انواع گناهان از این طریق می‌باشد.» آیت‌الله مکارم‌شیرازی در ادامه آورده است: «اگر ورود در این شهر مخصوص افراد دانشمند و فرهیخته که خوب و بد را کاملا می‌شناسند و سِره از ناسِره را تشخیص می‌دهند آن هم برای تحقیقات اجتماعی آزاد بود، مانعی نداشت؛ درست مانند کتب ضلال که فقها مطالعه آن را برای عموم تحریم می‌کنند ولی برای محققان مذهبی، آزاد شمرده می‌شود.»

بالاخره شریعتمداری به آفریقای جنوبی رفت

پس از یکی دو روز اظهارات ضد و نقیض و گمانه‌زنی درباره هیات اعزامی ایران برای شرکت در مراسم بزرگداشت نلسون ماندلا، محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور عصر دیروز عازم آفریقای جنوبی شد. ماندلا، رهبر فقید مبارزات ضدنژادپرستی آفریقای جنوبی، یکشنبه به خاک سپرده می‌شود. دیروز نیز مراسم بزرگداشتی با حضور مقامات کشورهای مختلف جهان در ژوهانسبورگ برگزار شد.

واکنش نمایندگان برخی استان​ها به بودجه

دو روز پس از تقدیم لایحه بودجه93 به مجلس، نمایندگان استان‌های خوزستان، لرستان، مازندران و شهرستان بوکان در اعتراض به لایحه بودجه ۹۳ توسط دولت یا استعفا دادند یا تهدید به استعفا کردند که البته استعفای نمایندگان مستعفی از سوی هیات رئیسه پذیرفته نشده است. به گزارش جهان، سیدشریف حسینی، نماینده مردم اهواز در مجلس گفته است: پس از بررسی بودجه متوجه شدیم حق خوزستان در بودجه ضایع شده است. به همین خاطر نمایندگان خوزستان به خاطر ظلمی که در بودجه ۹۳ و پولی که برای انتقال آب گذاشته‌اند، به صورت دسته‌جمعی استعفا داده و آن را تقدیم هیات رئیسه کردند. علاوه بر استعفای 18 نماینده خوزستانی، ۹ نماینده لرستان هم تهدید به استعفا کردند. ایرج عبدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس ماده ۱۸۰ قانون برنامه پنجم دولت باید 2 درصد بودجه عمومی را برای استان محروم لحاظ می‌کرد که این اتفاق نیفتاده است. محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان هم در اعتراض به اعتبار پیش‌بینی شده برای یک سد حوزه انتخابی خود تهدید به استعفا کرده و عبدالوحید فیاضی نماینده نور و محمودآباد در مجلس هم در گفت‌وگو با فارس، از احتمال استعفای نمایندگان استان مازندران در اعتراض به لایحه بودجه سال ۹۳ خبر داد.

این در حالی است که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و معاون رئیس‌جمهور در جلسه غیرعلنی مجلس گفته است: بودجه 93 انقباضی و جای تغییر ندارد. همچنین فرهاد دژپسند، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفته: تامین اعتبار بودجه طرح‌های عمرانی به هیچ وجه براساس تعصب منطقه‌ای و بخشی نبوده است.

علایی مدیرعامل هواپیمایی آسمان شد

یک منبع آگاه در صندوق بازنشستگی کشوری به مهر گفت: با حکم ایراندخت عطاریان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری سردار دکتر حسین علایی مدیرعامل شرکت خدمات هوایی آسمان شد. سردار علایی در کارنامه خود مسئولیت‌هایی چون مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح، قائم مقام وزیر دفاع، رئیس ستاد مشترک سپاه، فرمانده نیروی دریایی سپاه، عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) و مدیر مسئولی ماهنامه صنایع هوایی را دارد.

وزارت اطلاعات مسببان شنود را شناخت

علی مطهری در ادعایی از شنود تلفن‌های همراه تمامی نمایندگان مجلس و اقدام دوباره برای کار گذاشتن شنود در دفتر کارش خبر داد و گفت که وزیر اطلاعات اسامی مسببان شنود دفترش را به وی اعلام کرده است. نماینده تهران که چندی پیش از کشف دستگاه‌های شنود در دفترش خبر داده بود، در برنامه‌ای دانشجویی گفته است: دفتر نمایندگان مجلس، محل رفت و آمد بسیاری از سیاسیون است و در دفتر کار من نیز سیاسیون زیادی رفت و آمد دارند که به دلیل این رفت و آمدها، بعضی نسبت به این گونه ورود و خروج‌ها به دفتر من حساس شدند.

سانتریفیوژها خالی می‌چرخند یا پر؟

فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی که این روزها به یکی از منتقدان دولت در زمینه مذاکرات هسته‌ای تبدیل شده، دیروز در سخنانی در دانشگاه امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: به این‌که رئیس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی دوباره تاکید کردند که علاوه بر چرخش سانتریفیوژها باید چرخ زندگی مردم نیز بچرخد نقد داریم. ما هم معتقدیم باید زندگی مردم بچرخد و چرخه سانتریفیوژها نیز به فعالیت خود ادامه دهد، اما همه باید بدانند که غربی‌ها می‌خواهند نوع چرخش سانتریفیوژهای ما را مشخص کنند و این موضوع را سعید جلیلی می‌دانست. به گزارش فارس، عباسی افزود: رئیس‌جمهور مطرح نکردند که سانتریفیوژهای هسته‌ای ما باید خالی بچرخد یا پر؟ وی همچنین به اتفاقاتی در سال‌های 88 و 89 اشاره کرده و گفته: جریانی در داخل ساخت ماشین‌های سانتریفیوژ را تعطیل کرد و بهانه‌شان این بود که نسل جدید ماشین‌آلات در راه است. این اتفاقات در سال‌های 88 و 89 اتفاق افتاد و افرادی مانند شهید احمدی روشن‌ها از کار برکنار شدند و به جای آنان افرادی سر کار آمدند که ویزای آمریکا داشتند.

تشییع پیکر مادر شهید بروجردی

پیکر خدیجه محمدی، مادر سرلشکر شهید، محمد بروجردی با حضور انبوه مردم تهران، همرزمان شهید بروجردی و مسئولان کشوری و لشکری، صبح دیروز از مقابل پادگان حضرت ولیعصر(عج) سپاه محمدرسول‌الله تهران تشییع و در قطعه 25 گلزار شهدای بهشت زهرا آرام گرفت.

*ایران

ابتکار: دوره فرار از پاسخگويي گذشته


خبر اول اين كه معصومه ابتکار معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان حفاظت از محيط‌زيست در همايش بزرگداشت روز دانشجو در دانشکده مکانيک دانشگاه خواجه نصير با بيان اين‌كه دانشجويان هزينه‌هاي زيادي داده‌اند و من که در شوراي شهر رد صلاحيت شدم با شما همدرد هستم، گفت: تحولات 24 خرداد و روي کار آمدن دولت اعتدال با نگاه يک حقوقدان که به مسائل، امنيتي نگاه نمي‌کند فضاي بازي را به وجود آورده است. وزير علوم محبوب آقاي فرجي دانا تلاش مي‌کند دانشگاه‌ها بستري سالم و فضايي با نشاط براي فعاليت‌هاي اجتماعي و سياسي باشد و دانشجويي هرگز ستاره‌دار نشود. معاون رئيس‌جمهور با انتقاد از اتهام زني به افراد گفت: دوره‌اي که از پاسخگويي فرار مي‌کردند گذشت رئيس‌جمهور خود را پاسخگو به ملت مي‌داند و در گزارش 100 روزه‌اش نه تنها گزارش خود را ارائه کرد بلکه گزارش 8 سال گذشته را نيز بازگو کرد.

پرونده یک واردکننده بزرگ روي ميز کميسيون اصل90


خبر ديگر اين كه رئيس کميسيون اصل 90 مجلس با اشاره به بازداشت يکي از بزرگترين وارد کنندگان فولاد کشور گفت: پرونده این واردکننده فولاد و برادرش و واگذاري پتروشيمي بيستون به وي در کميسيون اصل 90 در حال بررسي است. محمدعلي پورمختار در گفت‌وگو با مهر درخصوص پرونده این دو برادر که پيش از اين از سوي وزارت اطلاعات به کميسيون اصل 90 مجلس ارسال شده بود، اظهار داشت: پرونده اخير وي درباره واردات فولاد بوده که در حال بررسي آن هستيم و درخصوص پرونده واگذاري پتروشيمي بيستون که از سوي وزارت اطلاعات به کميسيون اصل 90 ارجاع شده است نيز کارشناسان مشخص شده‌اند و قرار است نحوه واگذاري اين پتروشيمي به آنان از سازمان خصوصي‌سازي بررسي شود تا اينکه مشخص شود اين پتروشيمي به چه شکل واگذار شده آيا تشريفات رعايت شده و صلاحيت و اهليت خريداران آن احراز شده است يا خير.

پرونده درختان «باغ معنوي» در مجلس


شنيديم كه در ادامه داستان دنباله‌دار قطع درختان چندين ساله، نوبت به درختان صد ساله «باغ معنوي جمشيديه» رسيده است. در واكنش به اين اقدام تعدادي از اهالي اين منطقه تهران و برخي گروه‌هاي مردمي طرفدار محيط‌زيست در نامه‌اي به كميسيون اصل نود مجلس خواستار رسيدگي به اين موضوع و جلوگيري از قطع اين درختان شده‌اند. محمد حقاني عضو شوراي شهر تهران هم با تأييد اين خبر گفته: از متخلفان خواسته شده که در ازاي درختان خشک شده به همان تعداد يعني معادل ۱۲۰۰ درخت کاشته شود. اين بيشتر شبيه به شوخي است که درختان صد ساله را قطع و به جاي آن نهال بکارند.

حماس: رابطه با ايران را پس از روحاني بازسازي کرديم

با خبر شديم كه محمود زهار يکي از رهبران ارشد حماس اعلام کرد اين گروه مقاومت فلسطيني رابطه خود با ايران را پس از روي کار آمدن حسن روحاني رئيس‌جمهور جديد، بازسازي کرده است. به گزارش عصر ايران زهار که روز دوشنبه در يک کنفرانس خبري در غزه سخن مي‌گفت ضمن اشاره به اين مسأله که حماس هيچ گاه رابطه خود با ايران را قطع نکرده بود، تأييد کرد که اختلاف نظر ايران و حماس در مورد سوريه، در دو سال گذشته بر روابط دو طرف تأثير منفي گذاشته بود.

بادامچيان: حجاريان از حزب مؤتلفه عذرخواهي کند


دست آخر اين كه اسد الله بادامچيان، عضو مرکزي حزب مؤتلفه با انتقاد از مقاله اخير حجاريان درباره مؤتلفه تأكيد کرد: اگر حزب مؤتلفه از رانتي استفاده کرده حجاريان بنويسد و به ما بدهد در غيراين صورت عذرخواهي کند.وي در واکنش به بخش ديگري از مقاله حجاريان درخصوص اينکه مؤتلفه دچار بي‌وزني شده افزود: اگر حزب مؤتلفه اسلامي وزن خود را از دست داده بود چرا يک نشريه اصلاح‌طلب يک فصل از اين شماره خود را به حزب مؤتلفه اختصاص داد؟

*جمهوری اسلامی

* رسانه‌ها همچنان ماجراي تخلفات سازمان تأمين اجتماعي كه در گزارش تحقيق و تفحص مجلس منعكس شده است را پيگيري مي‌كنند.در يكي از يادداشت‌هاي بينندگان سايت "الف" آمده است: "درحالي كه انتظار مي‌رود مسئولين دستگاه قضا با اتخاذ رويه‌اي بجا ضمن برخورد با غارتگران بيت المال اعتماد عمومي از دست رفته را به جامعه برگردانند و مراجع ديني نيز نسبت به اين تاراج بي‌سابقه بيت المال موضع‌گيري شفاف و مشخصي نمايند اما گويي گرد سكوت بر جاي جاي كشور پاشيده شده است." اين يادداشت افزوده است: "پرسشي كه مطرح است اين است كه مسئولين خاطي در سازمان تأمين اجتماعي و ساير نهادهايي كه طي دولت‌هاي نهم و دهم دست به اختلاس‌هاي نجومي زده‌اند به چه حق و با چه فتوايي و از حقوق كدام زنان بي‌سرپرست، كودكان كار، كارتن خواب‌ها و خانواده‌هاي زيرخط فقر اقدام به بذل و بخشش نموده‌اند و آقايان دستگاه قضا در برابر اين مفاسد عظيم و بي‌سابقه چه توضيحي دارند؟ مراجع عظام تقليد ما و حوزويان ما كه چندي پيش در دوران توسعه سياسي دولت اصلاحات كوچكترين انحراف‌ها را متذكر مي‌شدند امروز در مقابل اين فساد دولتي دست به چه اقدامي خواهند زد؟

* در آمريكا هم افراطيون، عليه توافق هسته‌اي ايران و 1+5 سروصداي زيادي به راه انداخته‌اند، درست مثل افراطيون ايران. يكي از اين افراطيون، سناتور جان مك كين است كه خواستار تحريم‌هاي بيشتر ايران در صورت عدم دستيابي به توافق شده است. به گزارش "انتخاب"، وي گفت: ايران در 20 سال گذشته در مسئله هسته‌اي ما را فريب داده و دروغ نيز گفته است. اين سناتور تندرو مي‌گويد: آمريكا درگيري‌هاي منطقه در خليج فارس را ناديده گرفته است. جان مك كين ادامه داد: اكنون كه درحال سخن گفتن هستم، 5 هزار نيروي حزب‌الله در سوريه درحال جنگ هستند و تسليحات ايران به سمت سوريه سرازير شده است و ما هم هيچ كاري در اين مورد نمي‌كنيم، هيچ كار! وي درباره اجازه به بازرسان آژانس براي حضور در تأسيسات اتمي ايران گفت: ايران قبلاً هم چنين اجازه‌اي داده بود، ايرانيان قبلاً هم بازرسان را به تأسيسات خود دعوت كرده بودند اما در همان زمان درحال ساخت تونل و تأسيسات هسته‌اي در كوه‌ها بوده‌اند! در تمام دنيا، اعتبار آمريكا در خطر است. وي در بخش ديگري از مصاحبه خود با شبكه سي بي‌اس گفت: چاك هيگل در افغانستان است اما قادر به ديدار حامد كرزاي نيست چرا كه او در ايران به سر مي‌برد.

*قدس

پرچم ‌رژیم ‌صهیونیستی ‌‎زیرپای دهقان

جهان: در هفتمین کنفرانس علمی فرماندهی و کنترل ایران که روز گذشته با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع برگزار شد، وی از روی پرچم رژیم صهیونیستی عبور کرد.

محجوب: مدارک مرتضوی کاغذ سوخته است

خانه ملت: علیرضا محجوب، رئیس هیأت تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی در واکنش به اظهارات اخیر سعید مرتضوی، مطالب منتسب از سوی وی به هیأت تحقیق و تفحص را کذب خواند وگفت: این قبیل اکاذیب فرافکنانه هیچ خللی در عزم جزم هیأت در احقاق حقوق حقه صاحبان اصلی صندوق وارد نمی‌کند. ضمناً مدارک ارایه شده توسط مرتضوی به مثابه مصرف کاغذ سوخته است.

مطهری: تلفن نمایندگان شنود می‌شود 

فارس: علی مطهری، نماینده مردم تهران، در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به پرسش کار گذاشتن دستگاه شنود در محل کارش گفت: تلفنهای همراه همه نمایندگان مجلس شنود می‌شود.

علت کاهش سفر ایرانی‌ها به تایلند 

جهان: رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری استان تهران از کاهش سفرهای مردم به تایلند در پی ناآرامی‌های اخیر این کشور خبر داد.

واکنش زیباکلام به سخنان ترکان 

جهان: صادق زیباکلام درباره اظهارات اخیر ترکان مشاور رئیس‌جمهور که گفته بود شرط مناظره، راستگویی احمدی‌نژاد است،‌گفت: با تمام احترامی که برای مهندس ترکان قایلم،‌ به نظر من این حرف بیهوده‌ای است

بیانیه اعتراضی 500 نویسنده مشهور

فارس: بیش از 500 نفر از نویسندگان برجسته دنیا در بیانیه‌ای اعتراضی در واکنش به افشاگری‌های اسنودن، جاسوسی‌های آمریکا از شهروندان دیگر کشورها را محکوم کردند.

مسؤول‌ اطلاعاتی‌ پرونده‌ ایران در تل آویو

ایران هسته ای: فردی با عنوان سیما شاین (Sima Shine) مسؤولیت اصلی پیگیری های اطلاعاتی درباره ایران را در رژیم غاصب صهیونیستی بر عهده دارد.وی که زنی 60 ساله است، اکنون معاون یووال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی و اطلاعاتی کابینه بنیامین نتانیاهو، است.

جاسبی: روزه سکوتم را نمی‌شکنم 

ایسنا: عبدا... جاسبی رئیس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دو سال است که روزه سکوت گرفته‌ام و این روزه را نمی‌شکنم.

چرا ظریف به ژوهانسبورگ نرفت

گروه سیاسی: محمد جواد ظریف در تازه ترین یادداشت فیس بوکی خود، نیاز به حضور در تهران برای انجام گفت و گوهای مهم با وزیر خارجه روسیه را دلیل سفر نکردن به ژوهانسبورگ برای حضور در مراسم تشییع ماندلا عنوان کرده است.

انتشار اسامی گیرندگان کارت هدیه

مهر: محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: انتشار اسامی نمایندگان مجلس هشتم که از مرتضوی کارت هدیه دریافت کرده اند، هیچ ایرادی ندارد، شفاف شدن بهتر است، زیرا ذهنیتها برداشته می شود.

اصلی ترین مخالفان توافق ژنو

قدس آنلاین: یکی از جدیدترین نظرسنجی‎های صورت گرفته از موافقت 32 درصدی و مخالفت 43 درصدی آمریکایی‎‏ها با توافق ژنو خبر می‌دهند به گونه ای که اکثر مخالفان، حامیان حزب جمهوریخواه در این کشور هستند.

به اندازه لحاف خود شان!

مهر: منصور حقیقت پور، نایب رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس با اشاره به اظهارات مقامهای کشورهای عربی مبنی بر اینکه خواستار مشارکت در مذاکرات 1+5 با ایران شده اند، گفت: کشورهای عربی به اندازه لحافشان پای خود را دراز کنند.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار