در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

مخبردزفولی: انقلاب فرهنگی جزء ضرورت‌های پیشرفت کشور است/ نقشه راه علمی کشور به تصویب رسیده است + فیلم

عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور محمدرضا مخبر دزقولی دبیر این شورا مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی شب گذشته ۱۹ آذر در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
محمدرضا مخبردزفولی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه مهم‌ترین اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال های اخیر چه بوده است گفت: شروع جریان‌های دانشگاهی به طور خاص بعد از جریان انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها سامان پیدا کرده است، به طوری که ما قبل از جریان انقلاب فرهنگی دانشگاه‌های مختلف مان شعبه شعبه شده بود و هر شعبه‌ای مربوط به یک جریان سیاسی و یا گروهی خاص بود.  
 
*** انقلاب فرهنگی جزء ضرورت‌های پیشرفت کشورمان به حساب می‌آید
 
وی با اشاره به اینکه فضای علمی بانشاط برای رسیدن به پیشرفت‌های اساسی در کشور در آن دوران وجود نداشت، افزود: انقلاب فرهنگی جزء ضرورت‌های پیشرفت کشور به حساب می‌آید.  
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ستاد انقلاب فرهنگی به دستور امام خمینی (ره) در سال ۵۹ تشکیل شد، اظهار داشت: این ستاد تمرکز بین بخشی خود را در سال های ۶۱، ۶۲ به اصلاح مسائل مرتبط با دانشگاه‌ها و مجموعه‌های علمی کشور اختصاص داد.  
 
مخبردزفولی با اشاره به اینکه این ستاد برنامه‌های آموزشی در رشته‌های مختلف، سامان دادن به وضع استادان و اعضای هیئت علمی، سامان دادن به وضع پذیرش دانشجو را برعهده داشت تا اوضاع نسبتا ثابتی در ابتدای انقلاب شکل بگیرد، ادامه داد: در طی سالهای اخیر تمرکز اساسی بر روی مسائل دانشگاه‌ها صورت گرفته است.  
 
وی با اشاره به اینکه به تدریج بزرگان کشور از جمله مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیس جمهور وقت بودند پیشنهاد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی را به حضرت امام خمینی (ره) دادند، افزود: امام خمینی (ره) بلافاصله پیشنهاد رئیس جمهور وقت را پذیرفتنند و شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۹ اذر سال ۶۳ شکل گرفت.  
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در دهه اول انقلاب بسیاری از زیرساخت‌ها وجود نداشت گفت: این زیرساخت‌ها در دانشگاه‌ها در آموزش و پرورش در حوزه‌های فرهنگی به تدریج شکل گرفت، به طوری که مسائلی که احتیاج به ضابطه داشت، ضابطه گذاری شد و جاهای دیگری که احتیاج به نهاد داشت، نهادسازی شد.  
 
مخبردزفولی با اشاره به اینکه عقل مدبری با دوراندیشی امام راحل مسئولیت ساماندهی جریان علم و فرهنگ را در کشور به عهده گرفت، خاطرنشان ساخت: این موضوع با این دورنما در نظر گرفته شد که جمهوری اسلامی ایران به یک کشور پیشرفته تبدیل شود.  
 
وی با اشاره به اینکه در ابتدای پیروزی انقلاب کمتر از ۳۰ دانشگاه جامع در کشور داشتیم، گفت: خوشبختانه امروزه این رقم به بالای ۲۰۰ دانشگاه جامع در کشور رسیده است.  
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در دهه اول پیروزی انقلاب ۱۸۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌ها مشغول به امر تحصیل بودند گفت: خوشبختانه این تعداد دانشجو هم اینک به ۴. ۵ میلیون رسیده است.  
 
مخبردزفولی با اشاره به اینکه ۴ هزار عضو هیئت علمی در دهه اول انقلاب امروزه به ۶۰ هزار رسیده است، خاطرنشان ساخت: خوشبختانه ما به تدریج از دهه اول عبور کردیم و زیرساخت‌های کشور بهتر شده است.  
 
وی با تاکید بر اینکه ما زیرساخت‌ها را در خدمت اهداف انقلاب اسلامی در بخش‌های مختلف بکار گرفته‌ایم، ادامه داد: در مقطع کنونی بخش عظیمی از کارهای اساسی را سازمانش را طراحی کرده‌ایم.  
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در مقطع جدید باید کار آینده نگرانه‌ای صورت گیرد، گفت: مثلا باید دید در عرصه فناوری به کجا خواهیم رسید، زیرا در سند چشم انداز توسعه در زمینه فناوری باید به رتبه اول دست یابیم.  
 
مخبردزفولی با اشاره به اینکه آینده هم از جهت علمی و هم از لحاظ کیفی باید مشخص شود، گفت: ما به هیچ وجه در گذشته تجربه تدوین چنین اسناد راهبردی را با این گستره نداشتیم.  
 
*** نقشه راه جامع علمی کشور در شورای عالی فرهنگی به تصویب رسید
 
وی با اشاره به اینکه در کشور ما ظرفیت‌های خوبی به لحاظ استادان صاحب نظر وجود دارد، اظهار داشت: ما با یک برنامه ریزی مشخص در شورای عالی فرهنگی موفق شدیم نقشه راه جامع علمی کشور را طراحی کنیم.  
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه رویکردهای فرهنگی نباید مورد غفلت قرار بگیرد، اظهار داشت: به فضل الهی در دوره اخیر با همت کار‌شناسان و صاحب نظران در حوزه و دانشگاه به مسائل مختلف سامان دادیم.  
 
مخبردزفولی با بیان اینکه ما به اسناد خوبی مثلا در سند چشم انداز آموزش و پرورش دست یافته‌ایم، گفت: سند تحول و سند مهندسی فرهنگی اکنون در کشور آماده است، آن هم نه به معنای اینکه کلمات و جملاتی تدوین شده باشد، بلکه تفکر به یک سند قابل اتکا و قابلیت اجرایی شدن تبدیل شده است.  
 
وی با اشاره به اینکه پرداختن به اسناد راهبردی موجب نشد که ما از بعضی از مسائل مهم و حساس در عرصه‌های علم و فناوری، فرهنگی و در عرصه‌های منابع انسانی و تربیت انسانی غافل بمانیم گفت: اگر ما به اسناد راهبردی توجه می‌کردیم و این موضوعات را دقت نمی‌کردیم خسران غیرقابل جبرانی را متوجه می‌شدیم.  
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سند مهندسی فرهنگی اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد، افزود: مجموعه سند مهندسی فرهنگی به تصویب رسیده است، اما با استقرار دولت جدید برای اینکه این سند عملیاتی شود، لازم بود تا اگر پیشنهاد و یا اصلاحی از سوی دولت مطرح است مورد توجه قرار بگیرد، بنابراین موضوع به مشورت شورای عالی فرهنگی گذاشته شد و شورا این مسئله را قبول کرد که اگر اصلاحی در این رابطه وجود دارد، لحاظ شود.  
 
مخبردزفولی با اشاره به اینکه با اشاره به تشکیل ستاد راهبردی مهندسی فرهنگی افزود: این ستاد وظیفه‌اش سیاست گذاری، هماهنگی و هم افزایی در عرصه مدیریت فرهنگی کشور است.  
 
وی با اشاره به وجود امکانات گوناگون در عرصه‌های فرهنگی ادامه داد: باید بخش‌های مختلف با یکدیگر هماهنگ باشند تا یکدیگر را تقویت کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به اینکه امروزه ستاد هوافضا شکل گرفته است و مسئولین مرتبط آن مشخص شده‌اند، خاطرنشان ساخت: گیاهان دارویی را در ذیل نقشه جامع علمی کشور ساماندهی کرده‌ایم به طوری که اگر این امر صورت نمی‌گرفت چگونه می‌شد از ظرفیت‌های جهان دارویی کشور برای پیشرفت‌های گوناگون در عرصه پزشکی استفاده کرد.  
 
مخبردزفولی با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی مقید به اجرای این سند هستند، اضافه کرد: ایران جزء ۵ کشور دنیا در زمینه فلور گیاهی و یا تنوع گیاهی است.  
 
وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر حرکت‌های بسیار خوبی در زمینه سلول‌های بنیادی صورت گرفته است، خاطرنشان ساخت: ایران جزء کشورهای قابل قبول در حوزه تحولات سلول‌های بنیادی به حساب می‌آید.  
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به استمرار و پشتیبانی و حمایت‌هایی که باید برای آینده هم به لحاظ اعتبار مالی و هم به لحاظ تربیت نیروی انسانی متخصص برای عرصه‌های گوناگون کشور صورت گیرد، گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ردیف بودجه در قانون برای هریک از بخش‌ها دیده شده است به طوری که هریک از این بخش‌ها سهم خود را سالانه افزایش می‌دهند.  
 
مخبردزفولی افزود: باید در ذیل نقشه جامع علمی باید به حد قابل قبولی از شرکت‌های دانش بنیان در افق چشم انداز توسعه دست یابیم.  
وی با اشاره به اینکه اگر شرکت‌های دانش بنیان پشتیبانی نمی‌شد اتفاقاتی در این حوزه صورت نمی‌گرفت، گفت: انشاءالله برای سال آینده جهش‌های خوبی را با پشتیبانی‌های صورت گرفته در خصوص شرکت‌های دانش بنیان شاهد خواهیم بود.  
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اهم موضوعاتی که مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند چیست، افزود: توفیق بسیار مغتنمی بود که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به دیدار مقام معظم رهبری رفتند.  
 
مخبردزفولی با اشاره به اینکه این دیدار‌ها معمولا به صورت دو سالانه با مقام معظم رهبری صورت می‌پذیرد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری جایگاه شورای انقلاب فرهنگی را در کشور یک جایگاه استثنایی و والا ارزیابی کردند.  
 
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه به غیر از این شورا جای دیگری وجود ندارد که در آن به مسائل علمی و فرهنگی و همچنین آسیب‌های اجتماعی رسیدگی شود، گفت: فرهنگ عمومی یکی از بخش‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری به حساب می‌آید، بنابراین به نظر می‌رسد با تصویب سند مهندسی فرهنگی و سپس اجرایی کردن این سند بتوانیم به دستاوردهای خوبی برسیم.  
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انشاءالله بتوانیم به این مسیر سامان خوبی بدهیم، ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوعات مختلفی اشاره فرمودند.  
 
مخبردزفولی گفت: زمانی که می‌خواستیم سند فرهنگی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسانیم، نزدیک به ۳۳ جلسه صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به طول انجامید به طوری که در ‌‌نهایت سند مهندسی فرهنگی مورد تصویب قرار گرفت.  
 
وی با اشاره به اینکه در طی این جلسات ۹ جلسه را به آسیب‌شناسی فرهنگی اختصاص دادیم، افزود: باید به یک اجماع فکری و ذهنی در خصوص موضوعات مختلف فرهنگی در میان اعضای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسیدیم تا مواد و جریانات مرتبط با حوزه مهندسی فرهنگی به تصویب برسد.  
 
*** سیاست و اقتصاد ذیل مسائل فرهنگی هستند
 
 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه فرهنگ در کنار و یا حاشیه اقتصاد و سیاست و اجتماع قرار ندارد، ادامه داد: باید گفت که این حوزه‌ها در حاشیه فرهنگ هستند، بنابراین باید اذعان داشت که سیاست و اقتصاد ذیل مسائل فرهنگی هستند.  
 
مخبردزفولی با اشاره به اینکه در چند سال قبل برای اینکه بتوانیم اهمیت موضوع فرهنگی را به دسوتان اجرایی نشان دهیم در برخی جلسات مختلف با تدوین برنامه‌های ۵ ساله شرکت کردیم تا به فرهنگ توجه شود، گفت: باید پیوست فرهنگی به وجود آید، به طوری که پروژه‌های کلان ملی در عرصه‌های صنعتی، مالی، اقتصادی و آموزشی باید دارای چارچوب و پیوست فرهنگی باشد تا پیامد هرکدامیک از آثار اقتصادی و تجاری را در قالب فرهنگ ارزیابی کنیم.  
 
وی با اشاره به اینکه باید پروژه‌های گوناگون اقتصادی را از لحاظ فرهنگی مورد بررسی قرار دهیم افزود: باید دید که آثار اقتصادی چه اثری را در ارزش‌ها و آئین‌های دینی در خانواده و در جوانان دارد.  
 
مخبردزفولی با اشاره به اینکه امروزه خوشبختانه دوستان ما در بخش‌های اجرایی جهت کلی را قبول کرده‌اند، افزود: ما چارچوب‌های پیوسته فرهنگی را در پروژه‌ها می‌دانیم که باید چگونه تدوین شود به طوری که گروه ویژه‌ای را در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته‌ایم تا بر روی تنظیم پیوست‌های فرهنگی تمرکز پیدا کنند.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مهم‌ترین آسیب‌های فرهنگی در کشور چیست و چه اقداماتی برای مقابله با آن‌ها صورت گرفته، خاطرنشان ساخت: آسیب‌های فرهنگی در همه کشور‌ها وجود دارد به طوری که در کشور ما آسیب‌های گوناگون به دلیل موقعیت جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی وجود دارد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تهاجم فرهنگی گفت: مقام معظم رهبری در طی سالهای متمادی تاکید زیادی بر ضرورت مقابله با تهاجم فرهنگی داشتند.  
 
مخبردزفولی با اشاره به اینکه شبکه‌های گوناگونی برای تغییر ذائقه فرهنگی جامعه ایران مشغول فعالیت هستند افزود: نباید اجازه تغییر ذائقه فرهنگی را در جامعه بدهیم زیرا این تغییر ذائقه فرهنگی در حوزه‌هایی همچون روابط اجتماعی، ارتباطات میان زن و شوهر، آداب و رسوم، پوشش فرهنگی نیز می‌تواند صورت بگیرد، به گونه‌ای که هرکدام از این‌ها می‌تواند برای جامعه آثار مخربی داشته باشد.  
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه غرب دچار فروپاشی خانواده شده است، اظهار داشت: خانواده به مفهوم زوج و در میان فرزندان زندگی‌کردن در جوامع غربی کمتر وجود دارد، زیرا در جوامع غربی زندگی به صورت اشتراکی است آن هم بدون اینکه ازدواجی صورت گیرد.  
 
وی با اشاره به آمار سطح جهانی طلاق گفت: در کشورهای اروپایی و آمریکا آمار بالای ۵۰ درصدی طلاق گزارش شده است، به طوری که شرایط عجیبی در فروپاشی خانواده‌های این جوامع حاکم شده است.  
 
مخبردزفولی با اشاره به ابتذال اخلاقی فرهنگی در این جوامع ادامه داد: در کشور ما خواه ناخواه هم به لحاظ بیرونی و هم به لحاظ بعضی از نارسایی‌های مختلفی که در داخل جامعه وجود دارد ممکن است این آسیب‌ها بروز و ظهور پیدا کند.  
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه اسیب‌های گوناگونی مثلا اعتیاد در جامعه وجود دارد افزود: در زمینه طلاق کاهش نرخ ازدواج بالارفتن سن ازدواج در جامعه مشکلاتی وجود دارد، پس باید گردونه تولید را بچرخانیم تا ثروت و شغل ایجاد شود و مانع از بروز و ظهور چنین آسیب‌های فرهنگی در جامع شویم.  
 
وی با اشاره به اینکه باید در زمینه اسباب‌بازی‌ها و نوشت‌افزارهای کودکان و نوجوانان کارهای خوبی صورت گیرد، افزود: باید نوشت‌افزار‌ها و اسباب‌بازی‌ها با ویژگی‌های سبک زندگی ایرانی طراحی شود.  
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ویژگی‌های سبک زندگی غربی که در نوشت‌افزار‌ها و اسباب‌بازی‌ها صورت گرفته است، اظهار داشت: نزدیک به ۲ میلیارد عروسک باربی در دنیا فروخته شده است، به‌طوری که این عروسک سبک زندگی غربی را به جوامع دیگر القا می‌کند.  
 
وی با اشاره به بازی‌های رایانه‌ای غربی در کشور گفت: باید به سمت استفاده از بازی‌های رایانه‌ای ایرانی سوق پیدا کنیم، به طوری که امروزه ۱۵۰ بازی رایانه‌ای در کشور تولید شده است که بعضی از آن‌ها قابلیت مقایسه بین‌المللی دارد.  
 
وی با اشاره به اینکه برخی از این بازی‌های رایانه‌ای برخط و آنلاین هستند افزود: یعنی این بازی‌ها همزمان در ایران و چند کرابرد دیگر در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.  
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه بازی‌های خوب و با ارزشی تولید شده است گفت: باید نهضتی در تولید اسباب بازی‌های با کیفیت صورت گیرد به طوری که صنایع باید در این موضوع ورود پیدا کنند تا آثار فرهنگی صنعت به خدمت گرفته شود.  
 
مخبر دزفولی با بیان اینکه امسال در زمینه نوشت افزار اقدامات خوبی صورت گرفته است گفت: خوشبختانه نوشت افزار‌ها با نمادهای داخلی تولید شده است که شور و شوق فراوانی را در کودکان و نوجوانان ایجاد خواهد کرد.  
 
وی با اشاره به اینکه در این رابطه اولین جریان شروع به کار کرده است ادامه داد: این جریان احیتاج به حمایت دارد و نباید اجازه تضعیف این صنایع را داد.  
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در بحث اسباب بازی سیاست‌های و ضوابطی در دستور کار آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است، به گونه‌ای که با تاکید رهبر معظم انقلاب این سیاست‌ها را به تصویب خواهیم رساند.  
 
*** باید مقابله حکیمانه‌ای با تهاجم فرهنگی صورت گیرد

 
وی با اشاره به اینکه باید مقابله حکیمانه‌ای با تهاجم فرهنگی در کشور صورت گیرد اظهار داشت: ساز و کارهای مقابله با این تهاجم فرهنگی در کشور صورت گرفته است.  
 
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کارزار فرهنگی اگر از کارزار نظامی سخت‌تر و خطرناک‌تر نباشد کمتر نیست افزود: ملت ایران در رابر تمامی فشار‌ها ایستادگی کردند و با تکیه بر مبانی اسلام و ارزش‌های انقلاب از کیان خود دفاع خواهند کرد.  
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مردم پشتوانه عظیمی در صحنه‌های مختلف برای مسئولین به حساب می‌آیند افزود: در قضیه هسته‌ای شعار حق مسلم ماست تبدیل به یک ارزش و تفکر شده است.  
 
مخبر دزفولی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا دانشمندان ما را ترور کرده‌اند، خاطرنشان ساخت: دلیل ترور دانشمندان و محققین ما داشتن یک رویکرد انسان دوستانه و پیام معنوی است که در کنار یشرفت فناورانه و تکنولوژیکی در دنیا اتفاق افتاده است.  
 
وی با اشاره به اینکه در بخش سلول‌های بنیادی جوانان دانشمند به عنوان یک فریضه در این عرصه فعالیت می‌کنند خاطرنشان ساخت کارزار فرهنگی کارزار تمام عیار است به طوری که ما باید از ظرفیت‌های خوب هنرمندانمان در عرصه‌های مختلف استفاده کنیم.  
 
مخبردزفولی با اشاره به اینکه استاد فرشچیان یک استثناء در زمینه هنر ایرانی اسلامی به حساب می‌آید گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نام استاد فرشچیان را در دانشگاه‌ها و یا نگارستان‌ها و یا مراکز دانشگاهی را به نام استاد تصویب کردند. 

وی با اشاره به اینکه سند سینما در شورای عالی انقلاب فرهنگی بزودی بررسی خواهد شد گفت: در موضوع موسیقی ما به چارچوب‌های اسنادی و کلانی خبی دست یافته‌ایم.  
 
مخبردزفولی با اشاره به اینکه موضوع معماری اسلامی در تمام دوره‌های تاریخی به عنوان یکی از شاخص‌های معرفی قرار گرفته است بیان کرد: ما هنوز چارچوب‌ها، معیار‌ها و مولفه‌ها و ضوابط معماری را در دوره اقلاب اسلامی تدوین نکرده‌ایم.  
 
وی در پایان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای صیانت از زبان فارسی صورت گرفته است، گفت: در زمینه زبان و ادب فارسی بنیاد سوری شکل گرفته که قرار است هم در عرصه داخلی و هم در صحنه خارجی مورد تقویت و تاکید قرار گیرد.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای  پیام/
برچسب ها: شورای ، عالی ، انقلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار