المانیتور:

نتانیاهو، همچنان نگران تغییر سیاست‌‌های اوباما در قبال ایران

نتانیاهو نگران این است که مسیر دیپلماتیکی که اوباما بدون همراهی وی به سوی تهران در پیش گرفته است، در نهایت به تقویت محور مقاومت، حماس و حزب الله منتهی شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "المانیتور" در مقاله‌ای به قلم "جفری آرونسون" می‌نویسد: اسرائیل در واکنش به بهبود روابط ایران و آمریکا، دست روی دست نخواهد گذاشت.

*** فرصت‌های جدیدی که آمریکایی‌ها در تغییر روابط خود با آمریکا به دست خواهند آورد
واشنگتن تصمیم گرفته است که برای نخستین بار، برگ دیگری را در روابط خود با ایران گشوده و موانع بروکراتیک و ایدئولوژیکی که در سیاست‌های آمریکا در مورد منطقه تعریف شده است را به طور عملی و عملیاتی از میان بردارد. نشانه‌های امیدوار کننده‌ای وجود دارد که این «طرز فکر جدید»، سیاستگذاران آمریکایی را قادر سازد تا فرصت‌هایی را که واشنگتن به مدت چندین دهه از آنها چشم پوشی کرده بود، بار دیگر، مورد بازبینی قرار دهند؛ که البته ایران در بالای این لیست قرار دارد. از سال 1979 تا به امروز، هیچ کس در سیاست و دستگاه امنیتی آمریکا، طرز فکر متفاوتی در مورد ایران نداشته است. به چالش کشیدن و مخالفت با این عقیده که ایران، یکی از اعضای «محور شرارت» است، بدون شک حرکتی بسیار حرفه‌ای بود.

*** در دستگاه سیاستگذاری آمریکا، هنوز هم فضای کافی برای تفکر انتقادی وجود دارد
با این حال، در حال حاضر فکر کردن در مورد احتمال بهبود روابط ایران و آمریکا، هنوز در دستور کار قرار ندارد. برای همین، در دستگاه سیاستگذاری آمریکا، هنوز هم فضای کافی برای تفکر انتقادی وجود دارد. اکنون این سوال مطرح است که اگر برقراری رابطه با ایران، دیگر موضوعی ممنوعه به شمار نرود، پس چه چیزی می‌تواند جلوی تجدید نظر واشنگتن در مورد دیگر موارد ممنوعه از جمله حماس، حزب الله و حتی بشار اسد در سوریه را بگیرد؟

*** طرز فکر جدید آمریکا در مورد حماس و حزب الله، عکس العمل متقابل رهبران این دو را در پی خواهد داشت
با نگاهی گذرا به نقشه جهان، می‌توان دریافت که حماس در نوار غزه و حزب الله در لبنان، عوامل مهمی در این معادله به شمار می‌روند. مدت ‌هاست که هر دوی آنها، از سوی دشمنان خود، تهدیدی جدی تلقی می‌شوند. اما با تجدید نظر در این عقیده، موانعی که مدت‌هاست، فضای واشنگتن را برای فکر کردن به این دو [حماس و حزب الله] محدود کرده‌اند، از میان برداشته می‌شوند. در هر دو مورد، طرز فکر جدید آمریکا در مورد حماس و حزب الله، عکس العمل متقابل رهبران این دو، یعنی خالد مشعل و حسن نصر الله را نیز در پی خواهد داشت.

*** اسرائیل در واکنش به بهبود روابط ایران و آمریکا، دست روی دست نخواهد گذاشت
چنین اقداماتی می‌تواند بیانگر بازتاب منطقه‌ای مزایای بالقوه بهبود روابط با ایران باشد. تمام اینها، دورنمای اسرائیل در مورد آینده را دگرگون خواهد ساخت. در این شرایط جدید، هر گونه اقدامی از جانب اسرائیل، مانند بمب گذاری در «داهیه» یا گلوله باران نوار غزه، به عنوان مبارزه‌ای تحریک آمیز علیه بهبود اولیه روابط آمریکا و ایران در نظر گرفته می‌شود. در واقع، احتمال می‌رود که چنین اقداماتی به منظور تهدید یا حتی در هم شکستن این روابط نوپا و ممانعت از پیشرفت آن، صورت گیرد. 

*** اوباما ثابت کرد که مسیر دیپلماتیک خود را به سوی تهران، بدون حضور نتانیاهو آغاز کرده است
عدم تجدید نظر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در برخورد با تلاش‌های اخیر اوباما، بدون شک در ماه‌های آینده، مشکلات زیادی را برایش به وجود خواهد آورد. نتانیاهو در ماه اکتبر و در طول سفر خود به رم، اذعان داشت که «راه حل مسئله ایران، می‌تواند تاثیر سرنوشت‌سازی بر مسئله فلسطین بر جای گذارد. با این همه، اوباما ثابت کرد که مسیر دیپلماتیک خود را به سوی تهران، بدون حضور نتانیاهو آغاز کرده است.

*** حتی سخنان دلگرم کننده اوباما هم نمی‌تواند خیال نتانیاهو را راحت کند
نتانیاهو تنها به مخاطرات بالقوه این رابطه همه جانبه و چالشی که در جهان بینی او ایجاد می‌کند، می‌نگرد. او به این سادگی راضی نمی‌شود که اوباما بدون اجازه وی چنین تغییری را در روابط خود ایجاد کند، حتی اگر یکی از استانداردهای حیاتی این رابطه، ارتقای امنیت اسرائیل باشد.
اوباما در تاریخ 8 دسامبر، در واشنگتن، طی اظهاراتی گفت: «همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا با اسرائیل، هرگز تا به این اندازه قدرتمند نبوده است. به علاوه، حمایت ما از امنیت اسرائیل نیز هرگز تا به این اندازه توانمند نبوده است.»
برای نتانیاهو، این سخنان آرامش بخش، نه تنها مایه راحتی و آسودگی او نیست بلکه موجب نگرانی وی نیز می‌شوند. در حال حاضر که هشدار نتانیاهو در مورد راه حل دیپلماتیک برای نطنز، از سوی اوباما رد شده، برای همین نتانیاهو از این می‌ترسد که اوباما در برخورد با مسئله شهرک سازی اسرائیل نیز روش خود را اتخاذ کند و این ترس کاملا به جا و منطقی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار