قم/

آیا قطار جایگزین سفر اتوبوسی از قم به پایتخت می‌شود؟

فاصله ریلی تهران تا قم حدود 182 کیلومتر است و قطار قم ـ تهران با 540 صندلی هر روز ساعت 6 صبح از ایستگاه مرکزی قم به سمت تهران حرکت می‌کند و ساعت 16:30 بعد از ظهر از تهران به سمت قم باز می‌گردد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، هر ساعتی از روز که به میدان 72 تن بروی شاهد افرادی زیادی هستی که در انتظار اتوبوس هستند. تهران مقصد اکثر این مسافران است. به گزارش مدیریت راه‌های کشور، محور تهران ـ قم با 46 هزار سفر بیشترین تردد وسایل نقلیه را به خود اختصاص داده است.


مریم حسینی ساکن قم و دانشجوی یکی از دانشگاه‌های تهران است. او که هفته‌ای سه روز به تهران می‌رود، می‌گوید: مدت انتظار برای اتوبوس بستگی به شانس دارد گاهی اتوبوس خیلی زود می‌آید و گاهی هم به خصوص در تعطیلات مجبور می‌شوم یک ساعت منتظر بمانم.

وی با اشاره به آمار بالای تصادفات محور قم ـ تهران می‌گوید: هر دفعه که به تهران می‌روم تا زمان بازگشت به قم خانواده دائم نگران هستند.

لرزه تصادفات جاده‌ای بر پیکره خانواده

تعداد تلفات رانندگی موضوع نگران کننده‌ای در کشور است. 64,6 درصد کل حوادث رانندگی منجر به فوت در نیمه نخست امسال، مربوط به جاده‌های برون شهری بوده است. تصادفاتی که مانند زلزله بر بنیاد خانواده آوار می‌شود و علاوه بر هزینه‌های اقتصادی هزینه‌های عاطفی جبران‌ناپذیری بر افراد وارد می‌کند.

بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در نیمه نخست سال جاری، 9 هزار و 911 نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند که بیشترین تلفات در بازه سنی 30 تا 49 سال قرار داشته‌اند. از مجموع تصادفات 39,2 درصد تصادفات مربوط به خودروی شخصی و 1,7 درصد مربوط به اتوبوس و مینی‌بوس بوده است.

امنیت سفر با قطار

قطار ایمن‌ترین وسیله برای سفر است چراکه کم‌ترین سوانح حمل و نقل را به خود اختصاص داده است. حمل و نقل ریلی با ظرفیت بالا، مصرف انرژی کم و عدم آلودگی هوا یک وسیله حمل و نقل سالم شناخته می‌شود.

ایمنی بالا و هزینه کم قطار را به یک ابزار مردمی تبدیل کرده و موجب شده طرفداران زیادی داشته باشد و اکثر افراد برای سفر سیستم حمل و نقل ریلی را انتخاب کنند.

کبری شیخی که ساکن تهران است و اغلب برای دیدار خانواده به قم می‌آید، می‌گوید: برای رفت و آمد از اتوبوس‌های شهرهای مختلف که از مسیر قم می‌گذرند استفاده می‌کردم زیرا اتوبوس‌‌‌هایی که مخصوص این مسیر است زمان زیادی طول می‌کشد تا به طور کامل پر شوند و اغلب هم فرسوده هستند.

وی می‌افزاید: با راه اندازی قطار تهران ـ قم با خیال راحت و بدون نگرانی از خطر تصادف از آن استفاده می‌کنم علاوه بر اینکه استفاده از قطار برای یک خانم امنیت بیشتری دارد.

‌مهم‌ترین‌ پارامتر در انتخاب‌ نوع‌ وسیله‌ نقلیه‌، وضعیت‌ ایمنی‌ است و آمار و اطلاعات نشان‌ می‌دهد که ایمنی‌ مسافرت‌های‌ حمل‌ و نقل‌ ریلی‌ به‌ مراتب‌ بیش‌ از سیستم هوایی‌ و جاده‌ای است.

به گفته مدیرکل راه آهن استان قم، بعد از حادثه دلخراش تصادف در محور اتوبان قم ـ تهران و کشته شدن 44 نفر در اثر برخورد 2 دستگاه اتوبوس اسکانیا تهران و یزد، قطار قم ـ تهران با همکاری وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و اداره کل راه آهن قم راه‌اندازی شد.

فرشاد زادخور می‌گوید: قطار قم ـ تهران در اواخر آباه‌ماه سال‌جاری با سالن‌های درجه یک اتوبوسی راه‌اندازی شده است.

فاصله ریلی تهران تا قم حدود 182 کیلومتر است. قطار قم ـ تهران با 540 صندلی هر روز ساعت 6 صبح از ایستگاه مرکزی قم به سمت تهران حرکت می‌کند و ساعت 16:30 بعد از ظهر از تهران به سمت قم باز می‌گردد.

به گفته وی، هزینه استفاده از قطار قم ـ تهران چهار هزار تومان بوده و طی این مسیر یک ساعت و 40 دقیقه‌ زمان می‌برد.

مدیرکل راه آهن استان قم استقبال شهروندان از قطار را تنها 13 درصد یعنی حدود 75 نفر مسافر عنوان می‌کند.

زادخور با اشاره به تلاش اداره راه آهن قم برای کوتاه کردن زمان این سفر می‌گوید: در صورت استقبال شهروندان تعداد قطارها بیشتر خواهد شد./س

برچسب ها: قم ، قطار ، سفر ، اتوبوس ، پایتخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.