مشهد/

راهکارهای تسریع در اجرای پروژه قطار برقی مشهد- تهران بررسی شد

با حضور استاندار خراسان رضوی و در هفتمین جلسه ی ستاد پیگیری طرح های مهم و محرک توسعه ی استان روند اجرای پروژه ی برقی کردن قطار مشهد- تهران بررسی شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد، محمد حسین فروزان مهر در این جلسه با اشاره به پیش بینی ردیفی در لایحه ی بودجه ی سال آینده برای شش پروژه ی حمل ونقل ریلی استان شامل برقی کردن قطار مشهد - تهران، خط آهن مشهد – گرگان، اتصال خط آهن سبزوار به شبکه ی ریلی، احداث آنتنی به راه آهن جوین- سبزوار – بجنورد، اتصال مسیر خلیل آباد- کاشمر به خط آهن بافق – مشهد و اتصال دوغارون به شبکه ی ریلی کشور خاطرنشان کرد: باید از تمام ظرفیت های موجود برای تخصیص اعتبار جهت اجرای این پروژه ها استفاده کرد.

وی به سوابق اجرایی پروژه ی برقی کردن قطار مشهد - تهران اشاره کرد و اظهار داشت: این پروژه از مصوبات دولت وقت در سال 85 بوده است که مطالعات آن در همان سال آغاز و اجرای پروژه به قرارگاه خاتم الاوصیا تفویض شد.

وی افزود: با استقرار دولت تدبیر و امید، تغییراتی در روند اجرایی آن، صورت گرفت؛ به طوری که مقرر شد این مسوولیت به شرکت ساخت و توسعه ی زیرساخت های حمل و نقل کشور واگذار شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان این که اجرای این پروژه به پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: به منظور تامین اعتبار موردنیاز از ظرفیت فاینانس خارجی استفاده خواهد شد که 85 درصد آن آورده ی طرف مقابل و بقیه سهم دولت است.

فروزان مهر به تشریح ضرورت تسریع در عملیاتی شدن پروژه ی قطار برقی مشهد- تهران پرداخت و تصریح کرد: با توجه به استفاده ی تعداد قابل توجه زائران از حمل و نقل ریلی جهت سفر به مشهد مقدس و موقعیت ترانزیتی خراسان رضوی، اجرای آن به یک ضرورت تبدیل شده است.

وی ادامه داد: طبق توافقات صورت گرفته، زمان اجرای پروژه 36 ماه پیش بینی شده که ظرفیت جابجایی سالانه 34 میلیون نفر و 10 میلیون تن بار را دارد.

استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: عبور قطار عریض و دو طبقه از ویژگی های تمهید شده در پروژه است که بهره برداری از آن نقش شایان توجهی در تسهیل، کاهش زمان و هزینه ی سفر، کاهش آلودگی های زیست محیطی و ارتقای ظرفیت صادراتی استان دارد.

فروزان مهر در ادامه به موضوع قطار پرسرعت مشهد- تهران نیز اشاره و اضافه کرد: با توجه به اعلام آمادگی آستان قدس رضوی برای مشارکت در اجرای آن ودر شرف نهایی شدن مراحل استفاده از فاینانس خارجی، به زودی شاهد نهایی شدن قرارداد و عملیات اجرایی پروژه خواهیم بود.

 

برچسب ها: اجرای ، پروژه ، قطار ، برقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.