نقدی بر فیلم سینمایی "طلسم شده"

طلسم شده‌ي هيچکاک، پيرنگ پيچيده و جذابي دارد.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران،‌ طلسم شده‌ي هيچکاک، پيرنگ پيچيده و جذابي دارد.

شخصيت گريگوري پک، دچار فراموشي شده و آن کسي نيست که فکر مي‌کند هست. دکتر کنستانس پيترسن (برگمن) ماموريت دارد تا از هويت واقعي او و نيز فردي که او در جلدش فرو رفته، سر در بياورد. اما طلسم شده، به جاي پرداختن به داستان پرتعليق‌اش، خود را بيشتر مجذوب مقوله روانکاوي نشان مي‌دهد که از چند سال پيشتر گل کرده بود.

 با اين وجود، اين يکي از جالب‌ترين فيلمهاي «ناموفق» هيچکاک است که بيش از داستان پررمز و رازش، به خاطر موسيقي، حضور ستارگان جذاب و طراحي‌اش شهرت دارد.
 
البته، مهم اين بود که هيچکاک، با هوشمندي و زرنگي خاصي که از او سراغ داريم، براي طراحي سنکانسهاي روياي فيلم از سالوادور دالي، نابغه سوررئاليست، دعوت به همکاري کرد. اين سکانسها به اضافه آن طرحهاي فراموش نشدني از بازي ورق، چشمها، و آن مناظر غريب سور رئاليستي، قرار بود توهمات گريگوري پک را موقع هيپنوتيزم نشان دهند ولي حالا، به عنوان فيلمي کوچک و مجزا در دل فيلم، يک اثر هنري فوق‌العاده با ارزش و خلاقانه ارزيابي مي‌شود. يکي ديگر از ابتکارات فيلم، موسيقي ميکلوش روژا است.

 استفاده روژا از جلوه‌هاي بم صوتي و ادغام‌شان در باند صوتي، فضايي پرتوهم ايجاد کرد که به يکي از ويژگيهاي فيلم ژانر و بعدها،‌به يکي اساسي‌ترين تمهيدات فضاسازي سينماگراني چون ديويد لينچ تبديل گرديد. با وجود آن که فيلمنامه بن هکت زيادي با پيچيدگي‌هاي رواني بازي کرده، ولي طلسم شده، سرآغاز نقبي بود که هيچکاک در ضمير ناخودآگاه مي‌زد؛ موضوعي که به ماندگاري و يکه بودن  آثارش کمک زيادي کرده است.

عوامل این فیلم ماندگار سینمایی عبارتند از:  کارگردان: آلفرد هيچکاک. تهيه‌کننده: ديويد او. سلزنيک. فيلمنامه: انگوس مک‌فال، بن هکت، مدير فيلمبرداري: جورج بارنز. موسيقي: ميکلوش روژا. بازيگران: اينگريد برگمن، گريگوري پگ، لئوجي. کرول، مايکل چخوف، ردها فلمينگ. محصول 1945 آمريکا، سياه و سفيد، 111 دقيقه.

منبع: دنياي تصوير

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار