قم/

بررسی نقش و جایگاه مدیریت شهری در لایحه بودجه سال 93 کل کشور

چهارمین نشست مشترک شهرداران کلانشهرها و هیئت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با هدف بررسی نقش و جایگاه مدیریت شهری در لایحه بودجه سال 93 کل کشور برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، نشست مشترک شهرداران کلانشهرها و هیئت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی با هدف بررسی نقش و جایگاه مدیریت شهری در لایحه بودجه سال 93 کل کشور طی دو روز به میزبانی شهرداری قم در هتل پارسیان این شهر برگزار شد.

در این نشست دو روزه کارگروه‌هایی از جمله «کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوای کلانشهرها»، «کارگروه تقویت کلانشهرها در توانمندی‌سازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی» و «کارگروه تأمین مالی و درآمدی کلانشهرها مطابق احکام قانون برنامه پنجم و قوانین جاری»  با حضور کارشناسان شهرداری‌ها تشکیل شد که کارشناسان در این کارگروه‌ها پس از بحث و بررسی لازم پیرامون موضوعات مطرح شده، پیشنهاداتی را برای ارائه به هیئت‌رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی احصا کردند.


ضرورت تصویب قوانین راهگشا برای رفع مشکلات کلانشهرها

شهردار قم در این نشست با بیان اینکه برخی اشکالات قانونی سال‌هاست که گریبان‌گیر مجموعه مدیریت شهری هستند، یادآور شد: در اینگونه نشست‌ها با ارائه پیشنهادات ارزشمند و خلاقیت‌هایی که صورت می‌گیرد شاهد رفع مشکلات خواهیم بود.

محمد دلبری تاکید کرد: امروز خلأ قانون درآمدهای پایدار شهری، موجبات تراکم‌فروشی را به ارمغان آورده و اینگونه مشکلات سال‌هاست که در کلانشهرها وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای اجرای بسیاری مسائل نیازمند درآمد و بودجه هستیم، تصریح کرد: در صورتی که قوانین راهگشا تصویب و اجرایی نشوند در شهرهای بزرگ شاهد مشکلاتی همچون آلودگی هوا، ترافیک سنگین، کمبود سرانه فضای سبز و مواردی اینچنینی خواهیم بود.

شهرداری‌ها به دنبال احقاق حقوق قانونی خود در بودجه هستند

جانشین دبیرخانه کلانشهرها نیز در حاشیه این نشست یکی از وظایف شهرداری‌ها پیگیری حقوق قانونی شهرها در بودجه است و به همین دلیل با نمایندگان و دولت رایزنی‌هایی انجام می‌شود.

سید جعفر موسوی افزود: شهرداری‌ها به دنبال این هستند که حقوق قانونی خود را در بودجه لحاظ کنند؛ دولت بر اساس قانون باید در توسعه حمل و نقل عمومی به شهرداری‌ها کمک کند.

وی با اشاره به ضرورت پیگیری این حقوق در لایحه بودجه اضافه کرد: رایزنی‌هایی با دولت و وزارت کشور صورت گرفته و دولت پیشنهادات شهرداری‌های کلانشهرها را دریافت کرده است ولی باید با نمایندگان هم مذاکراتی داشته باشیم زیرا در نهایت بودجه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.


بودجه 93 از شفافیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است

مدیر دبیرخانه نشست ادواری شهرداران کلانشهرهای کشور نیز در حاشیه این نشست گفت: در لایحه امسال شاهد شفافیت بهتری نسبت به گذشته بودیم و فرصت‌هایی ایجاد شده است؛ برخی موارد هم نیاز به حذف یا اصلاح داشتند که پیشنهادات مربوطه در این زمینه ارائه شدند.

سیدعلی میرنجاتی با بیان اینکه تاکنون توجه کمتری به وظیفه دولت در حوزه مدیریت شهری شده است گفت: حمل و نقل عمومی و احیای بافت فرسوده نیازمند تأمین منابع مالی از سوی دولت هستند زیرا شهرداری‌ها نمی‌توانند اعتبارات لازم را برای این‌گونه پروژه‌ها فراهم کنند.

وی خواستار تشکیل سه کارگروه در حوزه بافت فرسوده و حمل و نقل عمومی و نیز مسائل مالی و تسهیلات اوراق مشارکت شد و گفت: از این طریق می‌توانیم حضور نفرات بیشتری از نمایندگان مجلس را شاهد باشیم و از نظر درآمدی نیز به جمع‌بندی خوبی برسیم.

مدیر دبیرخانه کلانشهرها خاطرنشان کرد: لایحه بودجه 93 باید در موضوعات یاد شده مورد بحث و بررسی دقیق قرار گیرد و پیشنهادات اصلاحی ارائه شوند.

به دنبال ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها هستیم

رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس هم با بیان اینکه تدوین و تبیین ضوابط مربوط به مدیریت یکپارچه شهری در دستور کار این نشست قرار دارد خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم گام به گام به این هدف نزدیک شویم و به جایی برسیم که مدیریت یکپارچه شهری حاکم شود.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها نقش قابل توجهی در رفاه اجتماعی و روان‌سازی زندگی مردم دارند و فعالیت‌ها دو طرفه است.

مقداد نجف‌نژاد با اشاره به این موضوع که فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس به دنبال افزایش رفاه اجتماعی در همه مناطق کشور است گفت: شهرداری‌ها نیز باید درآمد‌های پایداری داشته باشند و شرایط به گونه‌ای باشد که کیفیت زندگی افزایش یابد؛ در این زمینه باید خلاءهای قانونی که از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها احساس می‌شوند شناسایی و رفع شوند.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس اضافه کرد: نشست چهارم شهرداران کلانشهرها به صورت اختصاصی به بحث بودجه 93 می‌پردازد؛ به دنبال فرازهایی از بودجه هستیم که نقش شهرداری‌ها را پررنگ‌تر کند.

در بخش پایانی این نشست در روز دوم که با حضور اعضای هیئت‌رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی برگزار شد شهرداران کلان‌شهرهای کشور نیز با دفاع از پیشنهادات ارائه شده از سوی کارشناسان به بیان نقطه نظرات خود در خصوص مشکلات شهرداری‌ها و بودجه سال 93 کشور پرداختند.

نقدینگی‌ها به سمت پروژه‌های عمرانی هدایت شوند

شهردار مشهد در این نشست با بیان اینکه سیاست دولت آن است که تورم را به مرز 25 درصد برساند، ابراز داشت: در صورت تحقق این امر کمک شایان توجهی به شهرداری‌ها و مردم خواهد شد.

وی افزود: در سال 93 تورم مزمن شهرداری‌ها را آزار خواهد داد به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم چنانچه نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون تلفیق در رابطه با جمع‌آوری نقدینگی و هدایت آن‌ها به سمت پروژه‌های عمرانی اقدام کنند کاری بسیار بزرگ انجام صورت خواهد گرفت.

صولت مرتضوی خاطرنشان کرد: می‌توان اعتباری تا سقف 10 هزار میلیارد تومان با عنوان کمک‌های فنی و اعتباری تعیین کرد.

وی با بیان اینکه بانک‌ها منابعی در اختیار دارند و باید در قانون بودجه مصوب شود که بتوانیم از این منابع استفاده کنیم عنوان داشت: این آمادگی در برخی بانک‌ها وجود دارد که تسهیلاتی چند ده میلیاردی در اختیار شهرداری‌ها قرار دهند ولی ساز و کار قانونی برای این امر وجود ندارد.


رفع خلأهای قانونی مدیریت شهری با همراهی مجلس

شهردار ارومیه نیز با بیان اینکه امروز فضای خوبی برای کمک به مجموعه مدیریت شهری در مجلس وجود دارد که باید از این ظرفیت استفاده کرد، یادآور شد: در بحث 3 میلیارد دلاری که برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده باید گفت برخی مناطق مانند روستاها سهمی از این بودجه ندارند بنابراین مجلس می‌تواند با مصوبه‌ای جدید زمینه استفاده آن‌ها را هم از این بودجه فراهم کند.

محمد حضرت‌پور با بیان اینکه مشکل قانونی در برخی موارد وجود دارد، خاطرنشان کرد: بعضی سازمان‌های شهری که هیچ درآمدی ندارند با مشکلاتی همچون جریمه‌های سنگین روبرو می‌شوند که لازم است در این میان خلأهای قانونی را حل کرد.

مدیریت جامع شهری راهکار حل مشکلات کلانشهرها است

شهردار تبریز نیز در ادامه این نشست گفت: ورود به بحث اصلاحیه بودجه اقدام مبارکی است که از سوی نمایندگان به ویژه اعضای فراکسیون مدیریت شهری و روستایی صورت گرفته است.

شهردار تبریز با بیان اینکه 40 درصد مردم در کلانشهرها زندگی می‌کنند، عنوان داشت: تلاش فراوانی برای خدمت‌رسانی به این افراد صورت می‌گیرد ولی خروجی چندان مناسبی حاصل نمی‌شود؛ باید طرح مدیریت جامع شهری را پیاده کنیم تا رضایت مردم جلب شود.

صادق نجفی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها این آمادگی را دارند که تمام امور دولتی را در کلانشهرها انجام دهند خاطرنشان کرد: گرفتاری‌ها در کلانشهرها بسیار بیشتر از سایر مناطق هستند که یکی از آن‌ها حاشیه‌نشینی است.

وی با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری بیشتر در توسعه قطارشهری در کلانشهرها گفت: کمک مجلس و دولت به شهرداری‌ها در این زمینه می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

حقوق شهری در بودجه 93 تضییع شده است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: در لایحه بودجه 93 برخی تغییر کاربری‌ها لحاظ شده که جای حقوق شهرداری‌ها در آن‌ها خالی است و حتی می‌توان گفت حقوق شهری تضییع شده است بنابراین درصدد هستیم این مورد در قانون بودجه اصلاح شود.

احمد امیرآبادی مالیات بر ارزش افزوده و اوراق مشارکت را از دیگر مباحثی دانست که در کارگروه‌های نشست چهارم کلانشهرها به بحث و بررسی گذاشته شده‌اند و خاطرنشان کرد: موارد اصلاحی باید به کمیسیون تلفیق پیشنهاد شوند تا نمایندگان نیز در صورت تایید نسبت به رفع موانع درآمدزایی شهرداری‌ها بپردازند.


رفع بهانه‌هایی که منجر به عدم اجرای قانون می‌شوند

شهردار تهران نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: دامنه مسائل و مشکلات شهرداری‌ها بسیار وسیع است و در یک جلسه نمی‌توان به همه آن‌ها پرداخت.

وی افزود: در حال حاضر به جز تمرکز بر بودجه نباید بحث دیگری را دنبال کرد؛ در جلسه گذشته سه گام مشخص شد که نخستین مورد آن‌ها بودجه بود.

محمدباقر قالیباف با بیان اینکه از نمایندگان مجلس و شهرداران کلانشهرها می‌خواهیم در حال حاضر تهدیدات بودجه‌ای را دور کنند، عنوان کرد: باید ظرفیت‌ها و فرصت‌ها را شناخت و با شفاف‌سازی، بهانه‌هایی را که در زمینه عدم اجرای قانون وجود دارد رفع کنیم.

شهردار تهران با تاکید بر نظارت صحیح بر امور جاری عنوان داشت: باید بپذیریم شرایط اقتصادی کشور سخت است و توقعات باید به اندازه امکانات بالا بروند.

وی با بیان اینکه باید بضاعت دولت را در شرایط کنونی درک کرد، خاطرنشان کرد: فراهم کردن زیرساخت حمل و نقل عمومی وظیفه دولت است؛ باید در بحث بودجه متمرکز شویم و مباحث مربوط به مترو و اتوبوس را مورد بحث قرار دهیم.

قالیباف افزود: باید بر اساس قانون حمل و نقل عمومی درون و برون شهری که دولت مکلف به پیش‌بینی آن در لایحه بودجه است عمل کرده و باید از ظرفیت‌ها و فرصت‌های ایجاد شده استفاده کنیم زیرا در مورد گشایش الی.سی از کشور چین مشکلی وجود ندارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.