افزایش نارضايتي مردم پاکستان از حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا

نارضايتي عمومي در پاکستان و تنش در اين کشور به علت ادامه حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا افزايش يافته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پرس تي وي، حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا همچنان در مناطق قبايلي شمال غرب پاکستان جان افراد بيگناه را مي گيرد. براساس تازه ترين گزارشها  يک هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا با شليک دو موشک به يک قايق در منطقه خيبر پختونخوا دستکم شش کشته بر جا گذاشته است. پاکستان تنها کشوري نيست که هدف حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا قرار مي گيرد. افغانستان، يمن و سومالي ديگر کشورهاي اسلامي هستند که هدف اين حملات قرار مي گيرند. آمريکا مدعي است با اين حملات شبه نظاميان را هدف قرار مي دهد با اين حال گزارش هاي محلي نشان مي دهد غيرنظاميان اغلب قربانيان اصلي اين حملات هستند. 

جاويد رعنا خبرنگار پرس تي وي در پاکستان گفت به نظر مي رسد اين نخستين بار است که چنين حمله اي از اين دست صورت گرفته است چرا که در اين حمله هدف هواپيماي بدون سرنشين آمريکا، سرنشينان يک قايق بودند. نمي دانيم که سرنشينان قايق شبه نظامي بودند يا غيرنظامي غيرمسلح، اما در حال حاضر تاکنون هيچ يک از طرفها هويت قربانيان اين حمله را اعلام نکرده است. 

با اين حال اين نخستين حمله در اين نوع است و آنچه از اهميت بيشتري برخوردار است اينکه در استان خيبر با پيشاورز هم مرز است که مرکز استان سرحد شمال غربي واقع شده است. دولت محلي اين منطقه در اختيار احزاب ملي گراي تندروي پاکستان است که پيش از به علت حملات هواپيماهاي بدون سرنشين مسير انتقال محموله هاي پشتيباني نيروهاي آمريکايي مستقر در منطقه را مسدود کرده اند. بنابراين اين حمله مي تواند منجر به افزايش خشم مردم  مناطق شمال غربي پاکستان و احتمالا مناسبات تيره پاکستان و آمريکا را پيچيده تر خواهد کرد. 

جاويد رعنا همچنين گفت همچنين گزارشهاي تاييد نشده اي وجود دارد که نشان مي دهد شش نفر در اين حمله کشته شده اند.  نخست وزير پاکستان اخيرا در بيانيه اي اعلام کرده است پاکستان به شدت مخالف حملات هواپيماهاي بدون سرنشين است اين بيانيه در واقع تاکيدي بر بيانيه هاي مختلف مسئولان مختلف دولت پاکستان است.

همه شخصيت هاي دولت فدرال پاکستان اين حملات را محکوم کرده اند اما به نظر نمي رسد اين گونه اظهار نظرها پيامدي داشته باشد. درست به علت همين بي توجهي به اين بيانيه ها است که احزاب مخالف دولت مسير محموله هاي لجستيکي دولت را مسدود کرده اند. ديگر مشکلي که در اين زمينه ايجاد شده است فشار فزاينده آمريکا بر دولت آمريکا است. آمريکا اعلام کرده است دولت پاکستان بايد درباره اين مسئله اقدام کند و مسير انتقال محموله هاي لجستيکي آمريکا به افغانستان را باز کند. اين مسئله دولت پاکستان را در شرايط دشواري قرار داده است و اين مسئله مي تواند به تنش بيشتر در داخل پاکستان نيز منجر شود.

نارضايتي از اين حملات به بيشترين ميزان خود رسيده است و ميزان حمايت مردم از اقدام اخير احزاب مخالف افزايش يافته است. بنابراين دولت در موضعي بسيار دشوار قرار گرفته است. اينکه دولت چه استراتژي براي حل اين مسئله اتخاذ خواهد کرد همچنان در مرحله گمانه زني قرار دارد با اين حال طي کردن مسير کنوني به نظر مي رسد تنها به ايجاد مشکلات بيشتر خواهد منجر شد. 

جاويد رعنا اضافه کرد احزاب مخالف ادعا مي کنند درست مانند گذشته در زمان دولت زرداري، دولت کنوني پاکستان نيز از حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا اطلاع دارد ما نمي دانيم اين مسئله درست است يا خير با اين حال مسئله اي که کاملا روشن است اينکه دولت کنوني پاکستان به شدت ضعيف است و نتوانسته است سياست هاي روشن و ملموسي براي متوقف کردن اين حملات اتخاذ کند. 

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار