در کنفرانس خبري مشترک با همتای فیلیپینی؛

جان کري: کنفرانس ژنو 2 تنها راه حل بحران سوريه است

وزير امورخارجه آمريکا برگزاري کنفرانس ژنو دو را تنها راه حل بحران سوريه توصيف کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاري فرانسه، جان کري در کنفرانس خبري مشترک با آلبرت دل روزاريو همتاي فيليپيني اش در مانيل (پايتخت فيليپين) گفت:« ما خواهان افزايش تنش در اين منطقه نيستيم. ما نمي خواهيم به غير از استمرار روندي که باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا چند سال پيش شروع کرد کاري انجام بدهيم يعني تغيير رويکرد آمريکا به سمت آسيا. ما در فرايندهايي عادي درگير هستيم که براساس آن با کشورهاي منطقه همکاري مي کنيم تا اينکه ظرفيت محافظت آنها از حريم دريايي شان را افزايش بدهيم. ما خواهان جلوگيري از قاچاق و فعاليت هاي تروريستي و حمايت از گشت زني ها در منطقه هستيم. ما کار غيرعادي انجام نمي دهيم. ما به غير از رويکرد حاکميت قانون براي حل و فصل مسائل و مناقشه ها کاري انجام نمي دهيم. ما اميدواريم همکاري نزديکي با چين داشته باشيم همانطور که درباره مسئله کره شمالي و مسائل ديگر اين همکاري وجود داشته است. ما با اين شيوه تلاش مي کنيم اين مشکلات و مسائل را به گونه اي مسالمت آميز حل و فصل کنيم. ما معتقديم ساختاري براي اين منظور وجود دارد و روند حکميت و داوري نيز (براي حل و فصل مناقشه هاي ارضي منطقه) وجود دارد. ما درباره ادعاهاي (ارضي) مطرح در منطقه هيچ موضعي نمي گيريم. ما درباره راه حل و فصل اين مناقشه ها موضع گرفته ايم. ما از حاکميت قانون حمايت مي کنيم. ما از اقدامات يکجانبه اي حمايت نمي کنيم که تحريک کننده است و سبب افزايش احتمال وقوع مناقشه هاي احتمالي مي شود. ما با هيچ نگرش خاصي درباره چين به اين مسئله ورود نمي کنيم به استثناي مواردي که چين اقدامات يکجانبه انجام مي دهد. ما مواضع خود را بيان خواهيم کرد و به صراحت خواهيم گفت که در چه مسائلي (باچين) اختلاف يا اتفاق نظر داريم. اين همان کاري است که تا حالا نيز انجام داده ايم. همه کشورها بايد براساس رويه هاي موجود بين المللي فعاليت کنند تا مسائل حل و فصل شود. به نظرما، اين شيوه بهترين راه اقدام است و اکثر کشورهاي جهان چنين نگرشي دارند. ژاپن نيز مي تواند در مقابله با چالش هاي مطرح در اين منطقه، نقش فزاينده و بيشتري ايفا کند. بايد همه کشورهاي منطقه براساس چارچوب هاي مورد قبول بين المللي، نقش سازنده ايفا کنند.»

جان کري در ادامه در پاسخ به سوالي درباره کنفرانس ژنو و آينده سوريه گفت:« آمريکا هنوز تا امروز با نمايندگان گروه جبهه اسلامي در سوريه ملاقات نکرده است. ما با آنها گفتگو نکرده ايم. اما ممکن است چنين اتفاقي رخ بدهد. تلاش هايي از جانب همه کشورهاي حامي مخالفان ميانه روي سوري در جريان است تا پايه  مخالفان ميانه روي سوري بسط پيدا کند و پايگاه مردم سوريه در روند مذاکرات ژنو دو توسعه پيداکند. اخضر ابراهيمي نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب و آمريکا و ديگر کشورها ازقبيل فرانسه و انگليس و کشورهاي ديگر در منطقه تعامل هايي خواهند داشت تا اينکه هيئتي که از سوريه (مخالفان) به ژنو مي رود حداکثر فراگير بودن را داشته باشد و درنتيجه مخالفاني مشروع در ميز مذاکرات ژنو حضور داشته باشند. بي ترديد، افراطيون تندرو و بدترين عناصر فعال در سوريه در اين روند حضور نخواهند داشت.»

کري درباره اظهارات لوران فابيوس وزير اموخارجه فرانسه درباره آينده سوريه گفت:«درخصوص اظهارات فابيوس فقط مي توانم بگويم که به تلاش هاي بسيار بسيار دشوار خود ادامه مي دهيم که هدف از آن برگزاري کنفرانس ژنو-2 است. علت اين مسئله بسيار آسان است. بايد مدنظر داشت که گزينه ديگر چيست؟  اگر کنفرانس ژنو-2 برگزار نشود بغير از استمرار درگيري ها در سوريه و استمرار ويراني ها و استمرار افزايش شمار آوارگان سوري و افزايش احتمال تجزيه کل سوريه و استمرار افزايش عناصر افراطي و تندرو که مي خواهند خلاء را پرکنند، هيچ گزينه ديگري مطرح نخواهد بود. اين وضع خطرناک است. به غير از حرکت براي برگزاري کنفرانس ژنو-2 هيچ گزينه ديگري نداريم. من فکر مي کنم مي توان اين کنفرانس را در ماه ژانويه برگزار کرد. هيچکس نگفته است که اين کار آسان است. هيچکس نگفته است که حرکت در اين مسير آسان خواهد بود و به راحتي نتيجه اي حاصل خواهد شد. اين کار بسيار دشوار است و به سرعت تحقق پيدا نخواهد کرد. اما به هرحال بايد توجه داشت که گزينه ديگر بسيار بدتر از وارد نشدن به ميز مذاکرات و حل وفصل مسئله از طريق مذاکره است. من به تلاش هايم در اين زمينه ادامه خواهم داد و ديگران نيز همين کار را انجام خواهند دارد زيرا ما معتقديم اين راه تنها راه حل مشکل سوريه است. بنابراين بايد راهي پيدا کنيم تا اين مذاکرات انجام شود اعم از اينکه اين کار دشوار باشد يا خير و آيا با موانع بزرگي در اين مسير مواجه شويم يا خير. به هرحال، هيچ گزينه بهتري به غير از تلاش در اين مسير وجود ندارد.»

وزير امورخارجه آمريکا همچنین اقدام اخير چين در تعيين مقررات هوايي خاص در مناطق مورداختلاف با کشورهاي منطقه را محکوم  کرد. 

"جان کري" در کنفرانس خبري مشترک با "آلبرت دل روزاريو" همتاي فيليپيني اش در مانيل (پايتخت فيليپين) گفت:من در ديدار امروز نگراني عميق خودمان را درباره اقدام چين در درياي چين شرقي مبني بر منطقه شناسايي هوايي ابراز داشتم. آمريکا اين منطقه را به رسميت نمي شناسد و آن را قبول نمي کند.

مقررات مدنظر چين براي اين منطقه نبايد اجرا شود و چين بايد از اقدامات مشابه يکجانبه در نواحي ديگر در منطقه بويژه برفراز درياي چين جنوبي خودداري کند. من خوشحالم که اعلام کنم آمريکا و فيليپين در يادداشت تفاهمي که امضاء شد درباره راههاي همکاري به منظور احيا و مرمت قبرستان نظاميان سابق (آمريکا و فيليپين) در اين کشور بحث و تبادل نظر کردند. اين توافق نامه فقط مطلبي روي کاغذ نيست بلکه براي اداي احترام به کساني است که جانشان را براي ما فداکردند. ما خواهان تعميق روابط تجاري دو کشور هستيم.اين کار به نفع دو کشور است.

 اين کار سبب ايجاد فرصتهاي شغلي در داخل آمريکا و فيليپين مي شود و سطح زندگي مردم را ارتقاء مي دهد. ما از تلاشهاي فيليپين براي پيوستن به توافق نامه مشارکت فرااقيانوسي حمايت مي کنيم. اين توافق نامه تجارت آزاد به رشد چشمگير اقتصادي در کل اين منطقه منجر مي شود. ما از تعامل فيليپين با ما براي اين منظور استقبال مي کنيم. فيليپين يکي از کشورهاي عضو گروه آسه آن است. مشارکت فيليپين در طرح تعامل آمريکا با آسه آن، به تقويت روابط آمريکا با ده کشور عضو گروه آسه آن کمک مي کند. بايد در مسير حرکت به سمت جلو و مقابله با چالشها همکاري داشته باشيم و روابط خود را تقويت کنيم. ما به تلاشهاي خود در حضور در منطقه ادامه مي دهيم.

انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، چین ، پکن ، کری ، هوایی ، دفاع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار