در اقدام دوگانه،

تصویب قطعنامه حقوق بشری در سازمان ملل علیه ایران/ تصویب قطعنامه پيشنهادي روحانی در سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ به اصطلاح حقوق بشر علیه ایران، بار دیگر نشان داد که سازمانی زیر سلطه غرب است با این حال نتوانست پیشنهاد "جهان ضد خشونت و افراطی گری" دکتر روحانی را نادیده بگیرد و آن را هم تصویب کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز٬ روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه٬ مجمع عمومی سازمان ملل با ۸۶ رای موافق و۳۶ رای مخالف قطعنامه‌‌ای علیه ایران را به تصویب رساند.   
 
به موجب این قطعنامه٬ اگرچه نسبت به نقض(!) حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی شده است٬ این مجمع تعهدات حسن روحانی در زمینه حقوق بشر را مورد استقبال قرار داده است.
 
 پیش از تصویب این قطعنامه٬ نماینده ایران در مجمع عمومی سازمان ملل این قطعنامه را «غیرسازنده» دانست و گفت قطعامه مزبور بیانگر واقعیات ایران نیست.

در عین حال، مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران با موضوع جهان ضد خشونت و افراطی گری را با اجماع تصویب کرد.

پیشنهاد جهان ضد خشونت و افراطی گری را دکتر روحانی رئیس جمهوری کشورمان در سخنرانی مهر ماه گذشته در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرده بود.

محمد خزاعی نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل پیش از آغاز رای گیری با قدردانی از کشورهای حامی این ایده گفت: حمایت کشورها در تصویب این قطعنامه، نشانگر لزوم در دستور کار قرار گرفتن چالش امروز جهان و نیاز روز افزون مقابله با خشونت و افراطی گری در جهان است.

محمد خزاعی افزود: توجه اصلی این پیش نویس معطوف به مقابله با رشد افراطی گری و خشونت های فرقه ای در برخی از مناطق جهان است.

وی گفت: ایده اصلی این قطعنامه را آقای روحانی مطرح کرد و هدف آن تقویت روحیه تعامل و حرکت در جهت رفع خشونت و افراطی گری در سراسر دنیاست.

نماینده کشورمان در سازمان ملل افزود: بخش قابل توجهی از سخنان رئیس جمهور در افتتاحیه مجمع شصت و هشتم به لزوم مبارزه با دو پدیده افراط و خشونت و طرح نگرانی درباره نهادینه شدن خشونت و افراطی گری به جای گفتگو و تعامل و خطرات ناشی از آن اختصاص یافت.

وی گفت: با توجه به وضعیت امروز جهان لازم است جامعه بین المللی بیش از هر زمان دیگری به اتخاذ راههای موثر برای مقابله با افراطی گری و خشونت اقدام کند و این قطعنامه از این نظر بی بدیل است که تاکنون مجمع عمومی در خصوص مقابله با افراطی گری توام با خشونت مصوبه ای نداشته است.

خزاعی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: این پیش نویس از تمامی کشورهای عضو، نهادهای سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی و غیر دولتی می خواهد سیاستهای جدیدی را با هدف مقابله با خشونت و افراطی گری تدوین و راههای عملی مقابله با آن را از طریق آموزش و فعال کردن جوامع و نهادهای اجتماعی معرفی کنند.

سفیر و نماینده کشورمان در سازمان ملل افزود: بر همین اساس از دبیرکل سازمان ملل نیز خواسته شده است در اجلاس هفتادم مجمع عمومی به اجرای مفاد این قطعنامه و مساعدت سازمان ملل و دبیرخانه در کمک به اعضا برای آگاه سازی مردم کشورها اقدام کند.

نمایندگی کشورمان در سازمان ملل در این باره پیش نویسی را تهیه و ضمن رایزنی با دیگر کشورها روز چهارشنبه موفق شد قطعنامه نهایی را با اجماع کامل به تصویب رساند.

خزاعی در مصاحبه با خبرنگاران تلاش های سه ماهه اخیر و رایزنی های هیات نمایندگی کشورمان در این خصوص را تشریح کرد.
 
** کره شمالی و سوریه
مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه همچنین از نقض گسترده حقوق بشر در سوریه ابراز نگرانی کرد و به اتفاق آرا نیز قطعنامه‌ای حقوق بشری علیه کره شمالی تصویب کرد.
 
این مجمع حکومت سوریه و شبه‌نظامیان مرتبط با دولت بشار اسد را به دلیل آنچه «دوام نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر» خوانده است٬ به شدت محکوم کرد.
 
مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌ای نیز که به اتفاق آرا به تصویب رسید٬ نسبت به گزارش‌هایی مبنی بر «دوام نقض سیستماتیک و گسترده حقوق شهروندی٬ سیاسی٬ اقتصادی٬ اجتماعی و فرهنگی» در کره شمالی به شدت ابراز نگرانی کرد.
 
نماینده کره شمالی در مجمع عمومی می‌گوید این قطعنامه «ساختگی‌» است و توسط «نیروهای متخاصم» تهیه شده است.

*** جاسوسی‌هاي الکترونيکي
مجمع عمومی سازمان ملل متحد همچنین خواستار پایان یافتن جاسوسی های گسترده الکترونیکی شد.

این مجمع همچنین درباره زیان های چنین اقداماتی از جمله جاسوسی در کشورهای خارجی و جمع آوری گسترده اطلاعات شخصی بر حقوق بشر ابراز نگرانی کرد.

این درخواست در قطعنامه ای مطرح شد که پیش نویس آن را آلمان و برزیل تدوین کرده بودند، قطعنامه ای که 193 عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آراء آن را تصویب کردند.

آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا و نیوزیلند - که به اتحاد جاسوسی فایو آیز معروف هستند - پس از آن از این قطعنامه حمایت کردند که محتوا و لحنی که در ابتدا شامل این موضوع می شد که جاسوسی از کشورهای خارجی می تواند نقض حقوق بشر محسوب شود ، آرام تر شد تا این کشورها با آن مخالفت نکنند.

در این قطعنامه به نام کشور خاصی اشاره نشده است اما پس از آن تصویب شد که ادوارد اسنودن مشاور سابق آژانس ا منیت ملی آمریکا ، امسال جزییات مربوط به برنامه جاسوسی جهانی این آژانس را فاش کرد که این موضوع خشم بین المللی را در پی داشت.

قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد الزام آور نیستند و تنها قطعنامه های شورای امنیت 15 عضوی الزام آور هستند.

اما قطعنامه های مجمع عمومی که از حمایت گسترده بین المللی برخوردارند می توانند از تأثیرات اخلاقی و سیاسی قابل توجهی برخوردار باشند.

پس از آن که ماه گذشته قطعنامه مربوط به حقوق بشر در کمیته سوم مجمع عمومی تصویب شد ، الیزابت کانسنز از هیئت آمریکا در این کمیته اعلام کرد:« ما قاطعانه بر این باوریم که به حقوق مربوط به حریم خصوصی و حق آزادی بیان هم باید در محیط های آنلاین احترام گذاشته شود هم در محیط های آفلاین.»

کانسنز همچنین گفت ضروری است که حقوق بشر و فعالان جامعه مدنی قادر باشند از اینترنت به صورت آزادانه و بدون هیچ گونه هراسی به منظور حفاظت از « شأن، مبارزه علیه سرکوب ها و انتقاد از دولت ها از جمله دولت من استفاده کنند.»

در این قطعنامه آمده است « در حالی که نگرانی ها درباره امنیت عمومی ممکن است توجیه کننده جمع آوری و حفاظت از اطلاعات بسیار حساس باشد ، اما کشورها باید اطمینان دهند به صورتی کامل به تعهدات خود تحت قانون حقوق بشر بین المللی پایبند هستند.»

این قطعنامه از کشورها می خواهد در شیوه ، رفتارها و وضع قانون در ارتباط با جاسوسی در ارتباطات افراد بازنگری کنند و « راهکارهایی به منظور ابراز اطمینان از شفافیت و پاسخ گویی کشورهایی که در ارتباطات جاسوسی می کنند و همچنین جلوگیری از جمع آوری اطلاعات شخصی ، ایجاد کنند.»

این قطعنامه همچنین از ناوی پیلای کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد می خواهد گزارشی در زمینه حفاظت و بهبود حقوق مربوط به حریم خصوصی در برنامه های جاسوسی داخلی و برون مرزی به شورای حقوق بشر سازمان ملل و مجمع عمومی ارائه کند.

دیلما روسف رئیس جمهور برزیل و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هر دو جاسوسی های گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا را محکوم کرده اند.

آژانس امنیت ملی آمریکا به جمع آوری دهها هزار شنود تلفنی و همچنین نظارت بر تماس های تلفنی مرکل و روسف متهم است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
امیردرویشی
۱۴:۳۳ ۲۸ آذر ۱۳۹۳
فقط خدایی به کشورهایی که رای بر علیه ایران دادند نگاه کنید ببینید چه کشور هایی هستند
کشورهای آلبانی، آندورا، باهاماس، باربادوس، بوتسوانا، قبرس، دومینیکا، جمهوری دومینیکن، استونی، هائیتی، جمهوری کیریباتی، لیبریا، پالائو، پاناما، گینه پاپوآ، ساموآ، سن مارینو، جمهوری سیشل، جزایر سلیمان، تونگا، ترینیداد و توباگو، تووالو،‌ وانوآتو، مولداوی، مالاوی و مالت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۲۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۲
به نظره من باید از سازمان ملل جدا بشیم اخه این سازمان فقط منافع غرب را در نظر دارد
Iran (Islamic Republic of)
مهندس محمد شرافت
۱۲:۴۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۲
زمینه اسیب های اجتماعی توسط غربیها در ایران تحت عنوان جنگ نرم ایحاد می کنند بعد اجرای ان را تحت عنوان حقوق بشر ایران را متهم می کنند
آخرین اخبار