معاون پژوهشی اداره کل مطالعات شهرداری تهران از تشکیل اداره رصد کیفیت زندگی شهری خبر داد.

عماری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در تشریح این خبر با اشاره به اینکه سیاست گذاری‌های کلان و اداره مطلوب شهر نیازمند اطلاعاتی نظیر سرانه‌ها، در مردها و میزان نرخ‌های مورد نیاز است اظهار داشت: در شهری نظیر تهران با رویکرد محله محوری این اطلاعات به نوعی نمایانگر نسبتی از شهر تهران و نیز محله به محله است. 

وی با یادآوری حالت عینی و فیزیکال بسیاری از این اطلاعات نظیر سرانه تولید زباله، درصد استفاده از آب آشامیدنی مناسب و میزان استفاده از فضای سبز و گردشگری افزود: در برخی مواقع با سواری روبرو هستیم که حالت عینی نداشته و از آن جمله می‌توان به مسائل مربوط در حوزه فرهنگی و اجتماعی نظیر چگونگی و میزان امید به آینده در میان شهروندان اشاره کرد. 

جانشین اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهردای تهران با بیان میزان سرمایه‌های اجتماعی در میان شهروندان محلات یک منطقه و نیز در مقایسه با محلات دیگر نشاط و اختلافات روانی را از دیگر موارد قابل ذکر در این حوزه عنوان کرد و گفت: این موارد برخلاف مسائل عینی، قالب پیمایشی و سرشماری نداشته و دسترسی به میزان و چگونگی آن کیفیت زندگی مطلوب شهر و رضایت از خدمات را به دنبال خواهد داشت. 

عماری ادامه داد: نیاز به یک مرکز جهت رصد و پالایش و دسترسی به موارد اشاره شده به منظور جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نیز طراحی راهبرد گام اساسی جهت تحقق کیفیت زندگی شهروندان است که از طریق تشکیل اداره رصد کیفیت زندگی شهری محقق خواهد شد. 

وی تصریح کرد: در همین راستا سنجش کالبدی، فنی عمرانی و شهرسازی پروژه‌ها را از اقدامات مرکز رصد شهر تهران عنوان کرد و افزود: شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی در قالب رصد کیفیت زندگی شهری توسط اداره کل مطالعات فرهنگی اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران صورت خواهد یافت ضمن اینکه محل نمایش داده‌ها در مرکز رصد شهر تهران است. 

معاون پژوهشی اداره کل مطالعات شهرداری تهران از منطقه 3 به عنوان پایلوت اجرای این طرح در سال 92 یاد کرد و افزود: به منظور شناسایی و تجزیه و تحلیل نوسانات کیفیت زندگی در شهر تهران از سال 93 این پروژه در تمامی مناطقه به مرحله اجرا خواهد رسید. 

عماری سلامت اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی، آموزش شهروندی، تفریحات و اوقات فراغت را به عنوان ابعاد مورد بررسی این پروژه عنوان کرد و خاطر نشان کرد: اجرای این سامانه امکان تعامل سازمانها، پژوهشگران و دانشجویان نیازمند به این اطلاعات را فراهم ساخت.  
انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار