يلدا ايراني است و مصادره نمي‌شود

برگزاري شب يلدا باعث تحكيم و تثبيت آن به نام ايران خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران؛ شايد وقتي تركيه درصدد ثبت نام شاعر پارسي‌گوي ما، مولانا به نام خود بود، باورمان نمي‌شد كه در اين طرف نيز همسايه‌ي شمالي ما به دنبال ثبت يكي از سازهاي ملي ما به نام خود باشد.

ثبت چوگان به نام آذربايجان هر چند با سر و صداي زيادي همراه بود اما فعاليت‌هاي پنهان امارات براي مصادره و ثبت بادگيرهاي يزد، كمتر رسانه‌اي شده و بيشتر مردم نيز از اين تحركات بي‌اطلاعند.

اين‌ها همه نشانه‌هاي تاسف‌باري است كه هويت ملي ما را تهديد‌ مي‌كنند، با وجود دغدغه‌هاي زيادي كه دوست‌داران ميراث فرهنگي ايران در این زمینه دارد، مسئولان میراث فرهنگی نيز به جد درصدد حفظ و احيا و همچنين تحكيم و تثبيت اين آثار و ميراث فرهنگي و معنوی باستانی کشورمان به نام جمهوري اسلامي ايران هستند. 

مراسم شب يلدا يكي از همين آئين‌هاي باستاني و ملي ماست كه قدمتي 8 هزار ساله دارد. يعني از زمان زرتشت در ايران با شكوه و عظمت برگزار مي‌شده و تا همين امروز نيز هرساله آخرين شب پاييز را به عنوان شب يلدا يا همان شب چله جشن مي‌گيرند.

علاوه بر بحث صله‌رحم و تحكيم بنيان خانواده و ساير مزايايي كه اين جشن براي مردم ايران دارد، اين مقوله در زيربناي خود يك دستاورد به اصطلاح علمي براي ايرانيان دارد و آن عبارت از دانش عميقي است كه ايرانيان در ارتباط با بحث گردش فصول، نجوم و مسايل وابسته داشته‌اند.

 هرچند يلدا متعلق به ايران و ايرانيان بوده و قدمتي به بلنداي تاريخ اين مرز و بوم دارد ، اما اخيرا زمزمه‌هايي مبني بر اقدامات جمهوري آذربايجان در ثبت اين آيين باستاني بنام خود به گوش مي‌رسد كه در صورت غفلت ما، به‌راحتي آن‌را صاحب خواهند شد.

برگزاري جشن‌هاي شب يلدا در بين خانواده هاي ايراني و حمايت مسئولان ميراث فرهنگي كشور و ثبت ملي آن، اقدام مناسب و قابل تقديري است كه در اين حوزه اتفاق افتاده و اين آئين ملي فعلا در فهرست ميراث معنوي كشور به ثبت رسيده است.

البته شب يلداي سال گذشته با شايعات بي‌اساس برخي‌ها مبني بر پايان جهان همزمان بود، كه اين خبر ناخوشايند تبعات سويي هم براي مراسم شب يلداي ايراني داشت. چرا كه سال گذشته اين جشن آئيني خانواده‌هاي ايراني با كمي دلهره و اضطراب كاذب سپري شد.

  اين گزارش مي افزايد؛ يلدا ايراني است و قابل مصادره نيست و برگزاري جشن‌ها و مراسم آئيني شب يلدا و ادامه آن يكي از مناسب‌ترين راه‌هاي تحكيم و تثبيت جهاني آن به‌نام ايران خواهد بود.

یادداشت: رضا شوكتي /

انتهای پیام /اس
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
سپیده
۱۹:۴۲ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
والا خود کلمه یلدا سریانی هست. جماعت آریایی هم که سه هزار سال پیش پاشونو گذاشتن تو ایران حالا این ادعای 8 هزارسال از کجا میاد خدا میدونه
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۱۲:۰۶ ۰۲ دی ۱۳۹۷
چه خوب است که باشگاه خبرنگاران با پیگیری موضوع ثبت شب چله در یونسکو از سوی میراث فرهنگی ، به وظیفه خطیر خبری و فرهنگی خود جامعه عمل بپوشاند و این مساله را رسانه ای و پیگیری کند
سپاس از سایت باشگاه خبرنگاران
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
چطوری میشه جلوی این کارارو گرفت؟چرا کسی کاری نمیکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۱ دی ۱۳۹۲
مرسي خوب بود
آخرین اخبار