اراک/

احتساب 30 درصد صادرات استان مرکزی در سبد صادراتی دیگر استان‌ها

معاون تجارت خارجی صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: 25 تا 30 درصد صادرات استان از خارج از استان اظهار شده و در سبد صادراتی استان لحاظ نمی‌شود.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، عاشوری معاون برنامه‌ریزی استاندار مرکزی در جلسه کمیته پایش توسعه صادرات استان گفت: با توجه به اینکه بخشی از صادرات استان از خارج از استان اظهار شده و در سبد صادراتی استان لحاظ نمی‌شود باید آمار دقیق صادرات را از گمرک ایران استخراج، و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های پنهان را مشخص کرد.

وی افزود: ظرفیت استان در تولید پسته و صادرات آن بسیار بالاست و باید تقویت شود.

وی ضمن تأکید بر لزوم ایجاد پایانه صادراتی پسته عنوان کرد: اقدامات لازم برای ایجاد زیرساخت‌های پایانه صادراتی پسته باید فراهم شود.

وی همچنین بر لزوم مشخص شدن سهم استان در صادرات کشور تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، اصغری معاون توسعه خارجی صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این جلسه گزارشی از پایانه‌های محصولات کشاورزی ارائه داد و گفت: ایران عمده‌ترین صادرکننده و بزرگترین تولیدکننده پسته در دنیاست و 85 درصد تولید پسته کشور صادر می‌شود.

وی عدم اظهار کالا در گمرکات و عدم رصد صدور کالا از استان را از عمده مشکلات صنایع کشاورزی در حوزه صادرات عنوان کرد و گفت: براساس اعلام سازمان توسعه صادرات، سهم استان مرکزی از پایانه‌های صادراتی با وجود دو پایانه محصولات کشاورزی و گل‌وگیاه محقق شده است و با توجه به این مهم با ایجاد پایانه پسته در استان موافقت نمی‌شود.

وی با اشاره به طرح هدایت صادرات از نهاد استانداری‌ها پیشنهاد داد که به جای ایجاد پایانه صدور پسته، مرکزی با عنوان فرآوری و بسته‌بندی پسته در زرندیه ایجاد شود چراکه از اینطریق می‌توان برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها تا 250 میلیون تومان به صورت بلاعوض تسهیلات دریافت کرد.

براساس این گزارش در این جلسه درخصوص تخصصی شدن گمرک و ایجاد زیرساخت‌های پایانه‌ صادراتی پسته در زرندیه بحث و تبادل نظر شد./س

برچسب ها: صادرات ، سبد ، صادراتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.