اعلام آمادگی از سوی دولت انگلیس؛

ازسرگیری فعالیت میدان مشترک گازی ایران-انگلیس/ دلارهای گازی ایران همچنان بلوکه‌

دولت انگلیس اعلام کرده است با توجه به رویکرد جدید اتخاذ شده از سوی ایران، تولید گاز از میدان رهوم از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، دولت انگلیس در سال ٢٠١٠ به دلیل اعمال تحریم علیه ایران، تولید گاز از این میدان را متوقف و اعلام کرد که سهم ایران از درآمدهای حاصله از فروش گاز میدان رهوم در حسابی مسدود شده است.

اما این امر در حالی است که اخیرا دولت انگلیس از اعلام آمادگی خود برای ازسرگرفتن تولید از میدان رهوم خبر داده است.

همچنین پیش از این نیز وال استریت ژورنال در سپتامبر سال جاری میلادی، از رایزنی‌های وزارت انرژی انگلیس برای معافیت شرکت بی‌پی از تحریم‌های یک طرفه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه نفت ایران خبر داده بود.

این وزارتخانه اعلام کرده بود به دنبال راهی برای تأمین معافیت بلند مدت به منظور فعالیت مشترک شرکت BP و شرکت ملی نفت ایران در میدان گازی رهوم است.

بر این اساس، همزمان با کسری شدید گاز طبیعی در انگلیس و کاهش سطح ذخیره‌سازی گاز در این کشور عضو اتحادیه اروپا، دولت انگلیس برای آغاز تولید گاز از میدان رهوم اعلام آمادگی کرده است.

میدان رهوم (Rhum) در سال ١٩٧٧ میلادی در دریای شمال و در ٣٩٠ کیلومتری شمال شرق آبردین (Aberdeen) کشف شد و توسعه آن به صورت سرمایه‌گذاری مشارکتی بین ایران و شرکت BP انگلیس در دستور کار قرار گرفت به نحوی که ٥٠ درصد سهم در اختیار شرکت BP به عنوان توسعه‌دهنده و ٥٠ درصد سهم در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار داده شد.

تولید گاز از این میدان از سال ۲٠٠۵ تا ۲٠١٠ روزانه حدود ٤,٥ میلیون متر مکعب بوده است که در سال ۲٠١٠ دولت انگلستان به دلیل اعمال تحریم علیه ایران، تولید گاز از این میدان را متوقف کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار