قنبری در گفتگوی ویژه خبری:

مشکل اصلی ما تحریم نیست؛ بی‌تدبیری‌ است/ زینب کبری(س) این پیام را داد که نباید "صدقه‌گیر" دشمنان باشیم

ابعاد مختلف نهضت عاشورا شب گذشته(یکشنبه) در گفتگوی ویژه خبری با حضور حشمت‌الله قنبری استاد دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، درس‌ها و عبرت‌های نهضت عاشورا شب گذشته (یکم دی‌ماه) در گفتگوی ویژه خبری با حضور حشمت‌الله قنبری استاد دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.   
 
وی در ابتدا در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه بعد از شهادت حضرت امام حسین (ع) در محرم‌الحرام سال 61 چه اتفاقاتی رخ داده است، گفت:‌حادثه عاشورا در محرم‌الحرام نقطه شروع بود.   
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حادثه عاشورا را نمی‌توان نقطه پایانی قلمداد کرد، تصریح کرد: کافران، سیدالشهدا(ع) را با یک برنامه حساب‌شده به کربلا هدایت کردند و خیال می کردند کربلا نقطه پایان هدایت خداوندی از ناحیه عطرت طاهره پیامبر(ص) است اما محصول به دست آمده، غیر از آن چیزی بود که در برنامه‌های دشمن رقم خورده بود.   
 
قنبری با اشاره به اینکه روز عاشورا واقعه‌ای بسیار مهم است، خاطرنشان ساخت: در روز عاشورا تمام حق و باطل با تمام بضاعت در تمام میدان حاضر شدند.   
 
وی ادامه داد: دست‌های پنهانی در حادثه عاشورا وجود داشت که نفس وجود آنها می‌توانست باعث ایجاد غفلت برای همه بشر باشد.   
 
این استاد دانشگاه با اشاره به وجود شخصیت‌هایی همچون عمربن سعد، شمربن‌ ذی‌الجوشن در واقعه عاشورا گفت: این شخصیت‌ها در خلق فاجعه ممتاز بودند به طوری که تاریخ نظیر آنها را به خود نخواهد دید.   
 
قنبری با اشاره به اینکه در جبهه مقابل، اهل حماسه قرار داشتند، خاطرنشان ساخت: هر کدام از شخصیت‌های اهل حماسه عاشورا نسخه‌های بی‌تکراری بودند که در نظام هستی نمی‌توان تشخیص داد که کدام‌یک بر دیگری متمایز هستند.   
 
وی اظهار داشت: هر کسی که در کربلا حضور دارد "اکبر" است، به طوری که طفلی همچون علی‌اصغر(ع) در حیات بشر وجود نخواهد داشت زیرا حضرت علی‌اصغر(ع) بسیار تاثیرگذار بود.   
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حادثه عاشورا بسیار استثنا است، تصریح کرد: 72 الی 81 نفر در جنگ همه‌جانبه‌ای حضور داشتند به طوری که توانستند در نیمروز این واقعه را به خوبی مدیریت کنند و خطبه بخوانند و هماورد بطلبند.   
 
قنبری با بیان اینکه مبنای دین را این افراد در جنگ عاشورا تبیین کردند، اظهار داشت: در آن دوران نسیم هدایت از زاویه حضور پیامبر اکرم(ص) وزش پیدا کرد.   
 
وی با اشاره به اینکه جنگ سختی که پر از نرمی‌های شگفت‌انگیز باشد غیر از کربلا در جایی مسبوق به سابقه نیست، ادامه داد: مجموعه اتفاقاتی که در این حادثه رخ داده است را باید در میراث‌داران و میراث‌بران عاشورا مورد مرور قرار داد.   
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه وقتی کار تمام شد، بنی‌امیه احساس ظفر قطعی پیدا کرد، گفت: در این واقعه حضرت زینب (س) با زحمت و مرارت فراوان کودکان را جمع‌ کردند چرا که کافران با حمله به خیمه‌ها، بازماندگان اعم از زنان و بچه‌ها را در بیابان متواری کرده بودند.  
 
وی در ادامه خاطرنشان ساخت:‌ پس از واقعه کربلا جبهه مقابل تحریم آب را برداشت البته برداشتن این تحریم دلیل بر شفقت و عاطفه آنها نبود بلکه این عمل را در مقابل افزودن زخم مضاعف بر وجود بازماندگان انجام دادند.   
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه از روز هفتم تا شب یازدهم در کربلا تحریم آب صورت گرفت، اظهار داشت: اشخاصی که پس از حادثه کربلا باقی ماندند هر کدام از آنها یک جوهره حماسه به حساب می‌آیند، این اشخاص کمتر از کسانی که رفتند، نیستند.  
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نوع رفتار دشمن همچون تکفیری‌های فعلی بوده است، ادامه داد: تکفیری‌ها اقلیت ناچیز و بی‌انصافی هستند که اقدام به قتل‌عام افراد بیگناه می‌کنند.   
 
قنبری با اشاره به اینکه دشمنان قبل از عاشورا هم به دنبال ترور حضرت سیدالشهدا (ع) بودند، تصریح کرد: حضرت زینب(س) با جبهه مخالف طرف حساب بود ضمن اینکه باید از جان امام زمانش هم صیانت می‌کرد.   
 
این استاد دانشگاه افزود: اشتباه برخی‌ها این است که فکر می‌کنند حضرت زینب (س) سوگمند برادرش است در حالی که او سوگمند امان زمان خود بود و ظلمی که به او رفته بود.
 
وی با بیان اینکه در تمام طول واقعه آثار شکست را در کلام حضرت زینب کبری (س) نمی‌توان یافت، اظهار داشت: حضرت زینب(س) به بدن حضرت سیدالشهدا دست کشید و فرمود؛ حسین(ع) تمام موجودیت زینب(س) است به طوری که در سایه جلوه و جمال الهی نمود پیدا می‌کند.   
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حضرت ابا عبدالله(ع) برای خدا کم است نه اینکه برای زمین کم باشد، افزود: تمام زمین برای خدای حسین‌بن علی(ع) است، به طوری که تمام موجودیت زمین به اعتبار حسین‌بن علی(ع) موجودیت پیدا می‌کند.   
 
قنبری با اشاره به اینکه نقطه آغازین این جریان با دست‌های با کفایت و با تدبیر حضرت زینب (س) رقم خورد، گفت:‌در آن زمان شرایط کوفه بسیار استثنایی بود زیرا مردم آماده جشن ملی بودند.
 
وی با بیان اینکه بنی‌امیه برای اینکه پروژه تخریب کردن نهضت عاشورا را عملیاتی کند، قتل عام می‌کرد، اضافه کرد: یک ساعت از حضور آزادگان حسینی در کوفه می‌گذشت که سرنوشت شهر عوض شد به طوری که مردم شروع به گریه کردند، زیرا حضرت زینب(س) خطبه می‌خواند و مردم را مورد استیضاح خود قرار می‌داد.   
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه وقتی مردم شروع به گریه کردند حضرت زین‌العابدین (ع) فرمودند عمه جان اینها برای چه می‌گریند، گفت: این فرمایش حضرت به این معناست که هر گریه‌ای مقدس نیست و نمی‌تواند تاثیرگذار باشد بنابراین در منطقه عطرت طاهره و اهل پیغمبر اکرم(ص) گریه‌ای خریدار دارد که با معارف حسین‌بن‌ علی(ع) آمیخته باشد.   
 
قنبری با اشاره به اینکه مردم خرما، گردو و نان را برای بچه‌های شهدای کربلا آوردند و به حالت انفعال افتادند، گفت: این افراد متوجه گرسنگی و تشنگی بچه‌ها شده بودند، یعنی آثار تشنگی و عطش در اسرای عاشورا کاملا مشهود بود.   
 
وی با بیان اینکه اهل بیت سیدالشهدا در شرایط تحریم بود، خاطرنشان ساخت: این تحریم طاقت‌فرسا و کشنده بود.   
 
این استاد دانشگاه با  اشاره به اینکه حضرت زینب(س) با این اقدام مردم برافروخته شدند و فرمودند که غذاها را پس بدهید زیرا این صدقه حرام است، خاطرنشان ساخت: حضرت زینب (ع) با رد صدقه مردم کوفه برای اهل بیت و اصحاب، این پیام را داد که نباید صدقه گیر دشمنان باشیم؛ تا دشمن یک بند از تحریم را برداشت فوری ذوق زده نشویم که حالا مشک‌ها را پر آب کنید.
 
قنبری تصریح کرد: امام شهیدان بر روی عزت اسلامی ایستادگی کرد، بنابراین عزت اسلامی را اگر از کاروان حسین‌بن علی(ع) می‌گرفتند، دیگر کشته شدن حسین‌بن علی(ع) این اثربخشی و جاودانگی را نداشت.   
 
وی با اشاره به اینکه اسرای کاروان نباید صدقه‌بگیر دشمن می‌شدند، افزود: نباید با اولین چراغ سبزی که دشمن نشان می‌دهد حیثیت و اعتبارمان را عوض کنیم.   
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروزه ما در شرایط تحریم به سر می‌بریم، اظهار داشت: مشکل اصلی کشور ما بی‌تدبیری‌ها است، خوب عمل نکردن به راه و روش شهدا است، تبعیت نکردن از سیره امام (ره) است.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حضرت زینب (س) بدون اجازه حضرت زین‌العابدین(ع) حرکت نمی‌کرد و سخنی نمی‌گفت، خاطرنشان ساخت: وقتی حضرت زینب (س) از درب کناری عبیدالله وارد شدند عبیدالله در زاویه دید حضرت زینب قرار نداشت و این یعنی عبیدالله دچار حقارت شده بود.   
 
قنبری گفت: حضرت زینب(س) موجودیت دشمن را متلاشی کرد و تحقیر ساخت چرا که حضرت زینب(س) کربلایی تربیت شده بود.  
 
وی با بیان اینکه در میدان نبرد و میدان مذاکره باید مراقب بود، تصریح کرد: در دیپلماسی بایستی "بده بستان" وجود داشته باشد، به طوری که حضرت زین‌العابدین(ع) در پایان فرمودند که زمانی که دشمن وارد مذاکره شد مراقب باشید که داشته‌های خود را کم نبینید.  
 
این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: دقت را باید از حضرت زین‌العابدین(ع) یاد گرفت، بنابراین باید گفت دقت را باید از جریان گفتگو، مذاکره و دیپلماسی اسلامی انقلابی پیامبر(ص) آموخت.  
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۰۳ دی ۱۳۹۲
بسیار عالی بود لطفا فایل صوتیش رو هم بزارید
Iran (Islamic Republic of)
فاضل
۱۸:۴۴ ۰۳ دی ۱۳۹۲
من همیشه به صحبتهای ایشان علاقه مندم. تحلیلهای ایشان بسیار جذاب و به روز است. شاهدم حرفم همین صحبتهایی است که در مورد تحریم ها گفتند.
من متأسفانه فقط یک ربع آخر رو تونستم گوش بدم. اگه بشه فایل صوتی یا تصویری صحبت ایشان رو بذارین خیلی خوب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۰۲ دی ۱۳۹۲
احسنت آقای قنبری به نکته های خیلی خوب ودقیق اشاره کرده اید .
Iran (Islamic Republic of)
مبين
۱۹:۲۵ ۰۲ دی ۱۳۹۲
صحبتهاي اقاي قنبري بسيار جذاب و منطقي بود مخصوصا قسمتهايي كه به زمان حال و تحريمها اشاره داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۲ دی ۱۳۹۲
کاش فیلمشو می گذاشتین جوری که بلوتوثی باشه.
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۱۳:۴۵ ۰۲ دی ۱۳۹۲
سلام علیکم
صحبت های ایشان مثل همیشه
عالی بود
لطفا فایل صوتی را نیز قرار دهید
آخرین اخبار