انتقاد آمريکا از محدوديت‌هاي اعمال شده بر آزادي بيان در مصر

وزارت خارجه آمريکا از محدوديت هاي اعمال شده بر آزادي بيان در مصر انتقاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پي محکوميت سه فعال لائيک معترض به قانون جنجالي محدود کننده حق تظاهرات در مصر، آمريکا روز دوشنبه از فضاي بيش از پيش ضد آزادي بيان در مصر انتقاد کرد.

جنيفر پساکي سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در بيانيه اي ،‌اعلام کرد :«آمريکا به شدت نگران وخيم شدن اوضاع در خصوص وضع آزادي  بيان و تجمعات در مصر است.»

وي گفت:«اجراي قانون مصر در خصوص محدود کردن حق تظاهرات ،‌افزايش بازداشت ها ، زنداني کردن و تحت تعقيب قراردادن مخالفان ، فعالان حقوق بشر و تظاهرات کنندگان مسالمت آميز را در پي خواهد داشت.»

وزارت امور خارجه آمريکا پيشتر اواخر نوامبر از تصويب اين قانون انتقاد کرده و آن را خلاف قواعد بين المللي دانسته بود. وزارت امور خارجه آمريکا روز دوشنبه مقامات قاهره را به ارسال پيام دلسرد کننده به جامعه جهاني متهم کرد.

اين سه فعال لائيک که در زمان انقلاب مصر که به برکناري حسني مبارک از قدرت در سال 2011 منجر شد، فعال بودند، به دليل اعتراض به قانون محدود کننده حق تظاهرات محاکمه و به تحمل سه سال زندان محکوم شدند.

از زماني که ارتش در سوم ژوئيه محمد مرسي را از قدرت برکنار و دولت موقت تمام اعتراضات هواداران وي را سرکوب کرد،  اين اولين بار است که دادگاهي در مصر تظاهرکنندگان غير اسلام گرا را محکوم مي‌کند.

پساکي بازنگري در اين احکام را خواستار شد و تصريح کرد :«اين احکام به فضاي انتخاباتي بهتر و و نيز روند انتقالي که حافظ منافع جهاني همه مصري ها باشد، کمک نمي کند.»
واشنگتن طي ماه هاي اخير بارها از قاهره خواسته است به ويژه به مناسبت همه پرسي که قرار است 14 و 15 ژانويه 2014 در خصوص قانون  اساسي جديد برگزار شود،‌ براي بازگشت به رژيم دموکراتيک تلاش کند.

آمريکا همچنين از شش ماه پيش بازگشت شرايط امنيتي و نيز سرکوب هواداران مرسي را در مصر محکوم مي کند و در ماه اکتبر بخشي از کمک يک ميليارد و پانصد و پنجاه ميليون دلاري سالانه خود را به مصر که يک ميليارد و 300 ميليون دلار آن در اختيار ارتش مصر قرار مي گرفت،‌به حال تعليق درآورد.

با اين حال آمريکا در خصوص برکناري مرسي از قدرت توسط ارتش از «کودتا» سخن نگفت و حتي جان کري وزير خارجه آمريکا در ماه اوت اعلام کرد ارتش مرسي را سرنگون کرد تا دموکراسي را نجات دهد.

کري همچنين اخوان المسلمين را به «ربودن» انقلاب سال 2011 مصر متهم کرد.

از حدود سه دهه پيش تا کنون آمريکا مصر را نزديک ترين همپيمان خود در ميان کشورهاي عرب مي داند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار