رحمانی‌فضلی در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

استاندار فعلی؛ گزینه اصلی استانداری خراسان رضوی/ انتقال پایتخت هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است/ وزارت مسکن و شهرسازی؛ متولی انتقال پایتخت

وزیر کشور درباره انتخاب استاندار خراسان رضوی گفت: در ارزیابی‌های صورت گرفته در وزارت کشور، گزینه اصلی استانداری خراسان رضوی استاندار فعلی بود، اما با توجه به نگاه و نظرات نمایندگان و برخی از دوستان فعلا انتخاب استاندار به تعویق افتاده ولی امیدواریم استاندار خراسان رضوی را در اینده نزدیک معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه جلسه امروز(چهارشنبه) هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب کلیات طرح انتقال پایتخت در جلسه روز گذشته مجلس گفت: موضوع انتقال پایتخت هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده و باید درباره آن از لحاظ هزینه کار کارشناسی صورت گیرد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره موافقت دولت با انتقال پایتخت سیاسی از تهران به شهر دیگری افزود: موضوع انتقال پایتخت سابقه دیرینه‌ای دارد و تقریبا از 20 سال قبل این موضوع از سوی وزارت کشور و وزارت مسکن مورد مطالعه قرار گرفته است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: شورای عالی امنیت ملی مباحث متعددی را درباره انتقال پایتخت سیاسی انجام داده است، مجموعه مطالعات تاکنون درباره نفس جابجایی و انتقال برخی از مراکز به خارج از تهران را تایید می‌کند اما چگونگی این موضوع و اینکه چه بخش‌هایی در چه بازه زمانی با در نظر گرفتن چه هزینه‌هایی منتقل شوند جزو مسائلی بوده است که هنوز درباره آنها به جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته است.

وزیر کشور اظهار داشت: وقتی انتقال پایتخت در قالب طرح مطرح می‌شود، ابعاد مالی این موضوع مفقود است و مجلس نمی‌تواند درباره عواقب مالی آن به صورت کلی نظر دهد و دولت نیز در این باره دچار مشکلاتی است.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه انتقال پایتخت نیازمند یک کار کارشناسی دقیق است، تصریح کرد: خوشبختانه در طرحی که برای انتقال پایتخت مطرح شده است کارگروهی برای پیگیری مطالعات و تحقیقات صورت گرفته درباره این موضوع ایجاد شده است که به طور حتم دولت با این کارگروه نیز همکاری خواهد داشت.

وزیر کشور اظهار داشت: رئیس‌جمهور کشورمان با نگاه مثبت به اصل جابجایی امروز در جلسه هیئت دولت به این موضوع اشاره داشت و براین باور بود که متولی این مسئله در دولت باید مشخص شود که به نظر می‌رسد وزارت مسکن و شهرسازی مسئولیت این قضیه را برعهده بگیرد و با همکاری بقیه دستگاه‌ها امیدواریم کار مطالعات انجام بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: دولت همکاری جدی را با کارگروهی که مجلس درباره طرح انتقال پایتخت تشکیل داده است خواهد داشت و کارگروه دولت نیز از نظرات آنها استفاده می‌کنند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: با جمع‌بندی نظرات ارائه شده و مطالعاتی که در این باره صورت می‌گیرد دولت و مجلس می‌تواند به نظرات جامعه درا ین باره دست پیدا کند.

وزیر کشور اظهار داشت: متولی مطالعه طرح انتقال پایتخت از تهران به شهر دیگر وزارت راه و شهرسازی است.

وی افزود: در یک بازه مشخص باید این موضوع را بررسی کنیم تا نیازها و زمانبندی مشخص برای طرح انتقال پایتخت را به دست بیاوریم اما در حال حاضر با توجه به تاکید رئیس‌جمهور به نظر می‌رسد در یک بازدهی مناسب بتوانیم نسبت به تعیین تکلیف این طرح به جمع‌بندی برسیم اما در حال حاضر زمان مشخصی برای آن تعیین نشده است.

رحمانی فضلی درباره برآورد هزینه نسبت به انتقال پایتخت بیان داشت: برآورد مالی برای این طرح صورت گرفته است که در زمان مشخص آنرا بیان خواهیم کرد.

وزیر کشور در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره انتخاب استاندار خراسان رضوی گفت: در ارزیابی‌های صورت گرفته در وزارت کشور، گزینه اصلی استانداری خراسان رضوی استاندار فعلی بود، اما با توجه به نگاه و نظرات نمایندگان و برخی از دوستان فعلا انتخاب استاندار به تعویق افتاده ولی امیدواریم استاندار خراسان رضوی را طی یکی دو هفته آینده معرفی کنیم.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درخصوص مسائل مربوط به مرزها بیان داشت: در بودجه سال 93 درباره مسائل موجود در مناطق مرزی تصمیمات خوبی اتخاذ شده است.

وی افزود: برای بحث مدیریت کنترل مرزها که به انسداد مرز معروف بوده، معادل اعتبار سال 1392 در سال 1393 برای آن بودجه در نظر گرفته شده است.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود حفره‌ها و حلقه‌های مفقودی که در مناطق مرزی به خصوص در مناطق شرقی کشور داریم امیدواریم در این مناطق به موفقیت‌های لازم دست پیدا کنیم و حفره‌های موجود در این مناطق را به اتمام برسانیم.

وزیر کشور تصریح کرد: یک درآمد هزینه‌ای به لطف دولت برای مدیریت مناطق مرزی در نظر گرفته شده است که این موضوع به اختصاص درآمد بازارچه‌های مرزی به خود این مناطق اشاره دارد.

وی تاکید کرد: یک ردیف بودجه جدید در راستای توسعه مناطق غرب و شرق مرزی در بودجه 93 در نظر گرفته شده که رقم خوبی نیز به آن اختصاص یافته است که براساس آن وزارت کشور می‌تواند در امور زیربنایی و اصلاح ساختارهای استان‌های مرزی قدم‌های خوبی بردارد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: همچنین ردیف بودجه جدیدی به مبلغ 20 میلیارد تومان برای مابه‌التفاوت سود مناطق مرزی در بودجه 93 در نظر گرفته شده است که طبق آن افرادی که در مناطق مرزی سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند از این مبالغ برای پرداخت مابه‌التفاوت خود استفاده کنند.

وزیر کشور ادامه داد: کارگروه ویژه مرز از سوی شورای امنیت که وزیر کشور ریاست آنرا بر عهده دارد تشکیل شده است که در این کارگروه برنامه‌ریزی‌هایی در راستای تشکیل مدیریت یکپارچه مرزی اتخاذ شده است و از همه دستگاه‌هایی که عضو این کارگروه هستند درخواست شده با توجه به مصوبات این کارگروه در مناطق مرزی هزینه‌های لازم را پرداخت کنند.

وی اظهار داشت: برنامه‌هایی که برای مرز و مناطق مرزی تعیین شده، قابل قبول بوده، به گونه‌ای که ردیف بودجه 100 میلیارد تومانی برای استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: وزارت کشور با نگاه توسعه مرزها تصمیمات جدیدی را در این باره اتخاذ خواهد کرد و بر این باور است که مرزها و مناطق مرزی فرصت خوبی برای کشور است تا با نگاه توسعه پایدار و امنیت پایدار در این مناطق اقدامات لازم را انجام دهیم.

رحمانی فضلی درباره برگزاری نشست خود با احزاب اظهار داشت: معاون سیاسی وزارت کشور رایزنی‌های لازم را درباره این جلسه انجام داده و هفته آ‌ینده بنده جلسه‌ای را با احزاب در راستای تعامل سازنده خواهم داشت.

وی با بیان اینکه از تمامی احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا که در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند دعوت به عمل می‌‌آید، افزود: با توجه به تاکیدات رئیس‌جمهور بر تقویت احزاب و تاثیرگذاری آن‌ها در فعالیت‌های جامعه امیدواریم این جلسه بتواند راه حل موثری را در راستای بهبود وضعیت احزاب ایجاد کند و همچنین از تمامی احزاب از دو سه روز قبل به این جلسه دعوت شده‌اند و به طور حتم از رسانه‌های جمعی برای حضور در این جلسه دعوت خواهیم کرد

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی درباره انجام نظرسنجی درباره برقراری رابطه میان ایران و آمریکا اظهار داشت: نظرسنجی درباره این موضوع به وزارت کشور ربطی ندارد و وزارت کشور متولی این امر نبوده و نیست.

وی درباره اتفاقات اخیر استان کردستان گفت: در مناطق مرزی ترددهای مختلفی انجام می‌شود که گاها در این ترددها موضوعاتی از قبیل قاچاق کالا رخ می‌دهد که سبب درگیری نیروی انتظامی با این قاچاقچیان می‌شود که ناگزیر اتفاقاتی نیز رخ می‌دهد و در این رابطه معاون امنیتی خود را درباره کشته شدن برخی از هموطنان کُرد مامور کرده‌ام تا به این موضوع رسیدگی کند و اگر به این نتیجه برسیم  حقی از کسی ضایع شده، یقینا به آن رسیدگی خواهیم کرد.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی درباره عدم وجود سازمانی برای رسیدگی به مشکلات خبرنگاران گفت: وزارت کشور درباره این موضوع هیچگونه مسئولیتی ندارد اما بنده با توجه به سابقه‌ای که در این راستا داشتم باید بگویم همیشه دوستان خبرنگار ما گلایه و مشکلاتی داشتند که بحث امتیازدهی به آنها هیچگاه مشخص نبود، از این رو اگر ما بخواهیم خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و رسانه‌های جمعی مختلف را سازماندهی کنیم تا خبرنگاران را طبقه‌بندی کنیم و انگیزه آنها را ارتقا دهیم باید تلاش مضاعفی انجام دهیم و خود جامعه رسانه‌ای نیز باید در این راستا وارد عمل و صنف خبرنگاران نیز دارای تعریف مشخصی شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سيدمحسن
۱۰:۵۷ ۰۵ دی ۱۳۹۲
به جاى انتقال پايتخت،بايدخودروهاى فرسوده رابا فول هيبردى جايگزين كردوبه فكرباروركردن ابرها بود_اين نظريه راباصاحب نظران درميان بگذاريد.
آخرین اخبار