حجت‌الاسلام و المسلمین شهیدی در گفتگوی ویژه خبری :

نقش فرهنگ ایثار و شهادت از ناحیه بنیاد به تنهایی مقدور نیست/ تجمیع ساختمان‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه برای ایجاد فرهنگ ایثار و شهادت نیازمند تعامل میان سازمان صدا و سیما، سایت‌ها، مطبوعات و رسانه‌ها هستیم، گفت: یقینا نقش فرهنگ ایثار و شهادت از ناحیه بنیاد به تنهایی مقدور نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، عملکرد صد روزه بنیاد شهید و امور ایثارگران شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدعلی شهیدی" رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین شهیدی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه مهمترین اقدامات و برنامه‌های جناب عالی از روز آغازین بنیاد شهید و امور ایثارگران چیست؟ گفت: اولین دستاورد و مهمترین اقدام ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران ایجاد آرامش در میان پرسنل این سازمان بود.

وی با اشاره به وجود نگرانی‌هایی در میان ایثارگران افزود: یکی از این نگرانی‌ها مسئله تقابل میان مجلس نمایندگان جامعه ایثارگران با مسئول بنیاد بود که به رسانه‌ها کشیده شد. 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه این نگرانی‌ها سبب شد که تفحص در بنیاد شهید شروع شود، خاطرنشان ساخت: نگرانی دوم این بود که با روی کار آمدن دولت جدید و انتساب مسئول جدید در بنیاد شهید چه اتفاقاتی به وجود خواهد آمد.

حجت الاسلام و المسلمین شهیدی با بیان اینکه بنده با چنین وضعیتی وارد بنیاد شهید و امور ایثارگران شدم، اظهار داشت: با توجه به اینکه بنده نماینده مجلس و در معاونت پارلمانی چند وزارتخانه قرار داشتم نسبت به فضای مجلس آشنا هستم بنابراین کوشیدم تا بتوانم تعامل را بوجود آوردم و از همان روزهای اول اعلام کردم که من فرزند مجلس‌ام و آمده‌ام که با شما مجلسی‌ها برای رفع مشکلات و تعالی بنیاد همکاری کنم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در این زمینه موفق عمل کردیم، اظهار داشت: نسبت به نگرانی دوم سیاستی را در پیش گرفتم و از اول اعلام کردم که می‌خواهم با عزیزانی که در بنیاد مسئولیت دارند همکاری کنم بنابراین تلاش کردم که تغییر و تحولاتی را در سطح مدیران معاونت‌ها و مشاورین ایجاد کنم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه تغییر و تحولات درون سازمان انجام دادم، اظهار داشت: بنده فقط 4 نفر را از بیرون سازمان به داخل آوردم. 

*باید فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه نشر پیدا کند

حجت الاسلام و المسلمین شهیدی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه، خاطرنشان ساخت: باید نسبت به نشر فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه همواره تلاش کنیم.  
 
وی با اشاره به فرمایشات دیگر مقام معظم رهبری مبنی براینکه سینه‌ خانواده‌های شهدا گنجینه‌های اسرار هستند، گفت: طی برنامه‌ای تدوین شده در صدد دیدار با خانواده‌های شهدا برآمدیم بطوریکه این امر را از رئیس جمهور شروع کردیم، وی هم به این پیشنهاد را مورد استقبال قرار دادند. 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به دیدار اخیر خود با دو تن از خانواده‌های شهدا به مناسبت ایام کریسمس و میلاد عیسی مسیح (ع)، افزود: از رئیس جمهور خواستیم تا این سنت را در بین وزرا هم تسری دهد.  
 
حجت‌الاسلام و المسلمین شهیدی با اشاره به اینکه رئیس جمهور از وزرا خواستند تا دیدار با خانواده‌های شهدا انسجام پیدا کند، ادامه داد: این برنامه در سایر استان‌ها با همکاری ائمه جمعه، نمایندگان رهبری، استاندار و سایر مسئولین نیز انجام می‌شود.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای تصفیه کامل معوقات ایثارگران چه برنامه‌ای در پیش گرفته‌اید، اظهار داشت: بدهی ما به جامعه ایثارگران از رقم نسبتا بالایی برخوردار است این درحالی است که این بدهی از قبل بوده است.  
 
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه مصوب سه هزار و ۸۰۰ میلیارد این بدهی مصوب شده است، گفت: در روزهای اولیه دولت در مقابل این بدهی‌ها، نیروگاه و هولدینگ خلیج فارس را به ما واگذار کردند.  
 
حجت‌الاسلام و المسلمین شهیدی با اشاره به اینکه نیروگاه زاگرس کرمانشاه و دماوند را در مقابل بدهی دولت به جامعه ایثارگران واگذار شد، خاطرنشان ساخت: ما گفتیم نیروگاه را مجددا به وزارت نیرو واگذار کنند و پول آن را بدهند و یا اینکه آن را به بخش خصوصی واگذار کنند تا از این راه بتوانیم درصد بیشتری از مطالبات ایثارگران را پرداخت کنیم.  
 
وی با بیان اینکه کسی نیروگاه‌های ما را خریداری نکرد، افزود: دلیل عدم استقبال گرانی قیمت و ارزش افزوده بود بنابراین بخشی از این بدهی‌ها را به صورت سهام واگذار کردیم به طوری که عده‌ای از ایثارگران آمادگی خود را اعلام کردند و عده‌ای دیگر تقاضای پول خود را داشتند. 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه گروهی از کار‌شناسان بورس را برای مشاوره در اختیار افراد قرار دادیم تا بتوانند بصورت موفق وارد بورس شوند، گفت: طبیعتا می‌توانیم درصد بالایی از این معوقات و مطالبات را از این طریق پرداخت کنیم.  
 
حجت الاسلام و المسلمین شهیدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای تأمین هزینه درمان بیماران بنیاد شهید چه تدبیری اندیشیده‌اید؟ افزود: شماره حساب این افراد در بنیاد وجود دارد به طوری که اگر اعلام کنند در این زمینه هزینه درمانی را به حسابشان واریز خواهیم کرد.  
 
وی با اشاره به اینکه بخشی از این پرداخت‌ها به صورت نقدی و بخشی دیگر به صورت چکی خواهد بود، ادامه داد: حوشبختانه نسبت به هزینه‌های پزشکی موفق بوده‌ایم.  
 
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه بیمه برخی از اقلام مورد نظر را قبول نمی‌کرد، خاطرنشان ساخت: در این خصوص صندوق سلامتی تشکیل شده است تا آن اقلامی که بیمه پرداخت نمی‌کند از طریق این صندوق ورد وصول قرار گیرد.  
 
حجت الاسلام و المسلمین شهیدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه برنامه‌ای برای فرزندان شهدا و خانواده‌های ایثارگران در خصوص اشتغال و بیکاری آن‌ها در نظر گرفته‌اید، افزود: این فرزندان شهدا در روزهای اول تشکیل دولت طی تشکلهای مختلفی با بنده دیدار داشتند و مشکلات خود را مطرح کردند بگونه‌ای که پی بردیم یکی از مشکلاتی که در جامعه ایثارگری است اشتغال به کار فرزندان آنان است. 

*حدود ۶۰ هزار از فرزندان شهدا نیازمند کار هستند

وی با اشاره به اینکه همه تشکل‌ها را جمع کردیم تا در این باره تدبیری اندیشیده شود، اظهار داشت: مرکزی را برای این مهم تشکیل دادیم به طوری که حدود ۶۰ هزار نفر از این عزیزان در سطح کشور نیاز به کار دارند.  
 
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به سهمیه ۲۵ درصدی جامعه ایثارگران برای استخدام در همه ارگان‌ها، گفت: نسبت به این مسئله در حال پیگیری هستیم.  
 
حجت الاسلام و المسلمین شهیدی با بیان اینکه برای ایجاد شغل در درون بنیاد شهید برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته است، گفت: باید کسانی که به عنوان مأمور در بنیاد شهید آمده‌اند آن‌ها را مرخص کنیم تا به ارگان‌ها وزارت خنه‌ها و سازمان‌های خودشان بروند و همچنین کسانی را که سی سال خدمتشان پرشده است را بازنشست کنیم تا بتوانیم فضا را برای استخدام در جامعه ایثارگری باز کنیم.  
 
وی با اشاره به اینکه باید از جامعه ایثارگران در برنامه‌های اقتصادی در هیئت‌های مدیره مورد استفاده قرار گیرد، ادامه داد: درصدی از جامعه ایثارگران در خود بنیاد شهید و یا در وزارت خانه نفت مشغول به فعالیت هستند.  
 
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: انشاءالله بتوانیم با برنامه ریزی منظم و مدون در این زمینه قدم‌های اساسی را برداریم تا جامعه ایثارگری از بیکاری فرزندانشان نجات پیدا کنند.  
 
حجت الاسلام و المسلمین شهیدی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص قانون جامع حمایت از ایثارگران، گفت: قانون جامع حمایت از ایثارگران به صورت لایحه به مجلس داده شد.  
 
وی با بیان اینکه قانون طرح جامع حمایت از ایثارگان مصوب مجلس بود، خاطرنشان ساخت: این قانون به صورت طرح ارائه شد و به شورای نگهبان رفت و شورای نگهبان به دلیل بار مالی این طرح را تأیید نکرد.  
 
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه در این زمینه اختلافاتی با مجلس به وجود آمد، اظهار داشت: پس از این رویداد‌ها این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام داده شد.  
 
حجت الاسلام و المسلمین شهیدی با اشاره به اینکه بنده این طرح را بررسی کردم که به دستگاه ابلاغ شده است یا خیر، تصریح کرد: طی بررسی‌های بعمل امده متوجه شدم که این قانون به دستگاه‌ها ابلاغ نشده است. بطوری که چون این طرح در رسانه‌ها ابلاغ شده بود آن را به منزله ابلاغ قرار دادیم.  
 
وی با بیان اینکه بنیاد شهید متولی اجرای این قانون است، اظهار داشت: طی هیئتی اقدام به بررسی مواد قابل اجرای این قانون کردیم.  
 
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ما با دولت در این زمینه مکاتبه کردیم و منتظر پاسخگویی آن‌ها هستیم بنابراین باید گفت این طرح در آنجایی که قابل اجرا باشد و بار مالی نداشته باشد اجرایی خواهد بود.  
 
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین شهیدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در طی صد روز گذشته چه اقداماتی در صورت تجمیع ساختمان‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در مناطق مختلف شده است، افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران ساختمان‌های مختلفی دارد که در خیابان طالقانی با فاصله زیاد قرار گرفته است.  
 
وی با اشاره به وجود شش ساختمان است، خاطرنشان ساخت: این ساختمان‌ها قدیمی و مشکل دار هستند به طوری که به فکر افتادیم تا ساختمان‌های موجود را عوض کنیم.  
 
*در صدد تجمیع ساختمان‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران هستیم 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه درصدد تجمیع ساختمان‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران هستیم، گفت: انشاء الله با این امر کار جامعه ایثارگران تسهیل پیدا خواهد کرد.  
 
حجت الاسلام و المسلمین شهیدی با اشاره به اینکه درصدد انتخاب ساختمان مناسب برای بنیاد شهید هستیم، اظهار داشت: اگر این ساختمان‌ها را بفروشیم و یک ساختمان بزرگ تهیه کنیم شاید در این زمینه بتوانیم به خواسته‌هایمان برسیم.  
 
وی با اشاره به اینکه ما به دنبال یک ساختمان کردن و یک پارچه کردن امور اداری بنیاد شهید هستیم، اظهار داشت: تا سه چهار ماه آینده ساختمان جدید انتخاب خواهد شد منتها تجهیز کردن و بروز کردن آن نیازمند زمان است که شاید حداکثر یک سال به طول انجامد.  
 
*بنیاد شهید نیازمند بانک اطلاعاتی جامع است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برنامه‌های کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت بنیاد شهید، ادامه داد: برخی از برنامه‌های تدوین شده در بنیاد شهید و امور ایثارگران کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستند بنابراین این برنامه‌ها با رویکردی جدید در خلال ۴ سال انجام خواهد شد.  
 
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین شهیدی عدم وجود بانک اطلاعاتی بروز را در بنیاد شهید یکی از مهم‌ترین مشکلات این بنیاد دانست و اظهار داشت: بنابراین نیاز به تشکیل بانک اطلاعاتی در بنیاد شهید پیدا کردیم تا بتوانیم با وزارت کشور، مجلس و ثبت احوال ارتباطات لازم را برقرار سازیم.  
 
وی افزود: طی جلسه‌ای دعوت بعمل آمده است تا ببینیم چه طراحان چه پیشنهاداتی را در خصوص بانک اطلاعاتی دارند.  
 
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه باید طرح جامع بانک اطلاعاتی را که مورد نیاز بنیاد شهید است را آماده کنیم، گفت: سعی داریم در بانک اطلاعاتی جامعه ایثارگران بتواند ورود پیدا کند و بتوانیم روابط را با سایر دستگاه‌ها به هم نزدیک کنیم.  
 
حجت الاسلام و المسلمین شهیدی با اشاره به اینکه باید وحدت میان جامعه ایثارگران بوجود آید، گفت: این امر می‌تواند عامل نشر فرهنگ ایثار و شهادت باشد.  
 
وی با اشاره به اینکه برای ایجاد فرهنگ ایثار و شهادت نیازمند تعامل میان سازمان صدا و سیما سایت‌ها مطبوعات و رسانه‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: یقینا نقش فرهنگ ایثار و شهادت از ناحیه بنیاد به تنهایی مقدور نیست.  
 
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان صدا و سیما و معاونت‌ها و ریاست شبکه در طی هفته گذشته برای همکاری با یکدیگر، گفت: باید همه دست به دست هم دهیم تا فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تحقق پیدا کند.  
 
حجت الاسلام و المسلمین شهیدی با اشاره به اینکه در جلسه هفته گذشته مهم‌ترین تصمیمی که گرفته شد در خصوص روز شهید بود، افزود: بنیاد شهید در ۲۲ اسفند سال ۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد به طوری که ما این روز را به نام روز شهید نامگذاری کردیم.  
 
وی با اشاره به اینکه با سازمان صدا و سیما به توافق رسیدیم تا نسبت به پررنگ‌تر کردن روز شهید اقدام کنند، گفت: باید نسبت به کیفی سازی خدمات نسبت به جامعه ایثارگران اقدام کنیم.  
 
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه باید سطح خدمات از کیفیت بهتری برخوردار باشند، خاطر نشان کرد: ارتقای توانمندی ایثارگران یکی دیگر از کارهای مهمی است که در نظر گرفته‌ایم زیرا ایثارگران از توانمندی‌های خوبی برخوردار هستند. بطوری که باید برای آن‌ها فکری کرد تا وابسته به خودشان باشند. بنابراین در این راستا مجتمع‌هایی فرهنگی ورزشی و توانبخشی برای ایثارگران درنظر گرفتیم تا درآنجا مورد پوشش قرار بگیرند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار