قم/

رمز عبور از بلاها انالله و اناالیه راجعون است

استاد حوزه علمیه گفت: برخی بزرگان گفته‌اند معنای جمله انالله و اناالیه راجعون رمز عبور از بلاها و گرفتاری‌های مادی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد در جمع زائران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به ویژگی صبر و بردباری اظهار داشت: این امر جزو ویژگی‌های مومنان است و موجب حفظ و تقویت ایمان نیز خواهد شد.

وی افزود: در آیه شریفه «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَ لَا تَحْزَنُوا و َأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ» خداوند موضوع صبر را مطرح می‌کند و می‌فرماید به غیر ذات کبریایی او به قدرت دیگری متمسک نشویم و در این صورت فرشتگان الهی به یاری انسان خواهند آمد؛ یاری مومنان یکی از واجبات است و در این راه باید صبر و پایداری داشت.

استاد حوزه علمیه قم امتحان الهی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: آزمون‌های الهی در حقیقت سنت‌های خداوند هستند و شامل همه بندگان نیز می‌شوند.

وی ادامه داد: امتحانات الهی عامل رشد انسان هستند و شامل موارد مختلفی می‌شوند که از آن جمله می‌توان به خشکسالی، کمبودها و تنگناهای زندگی اشاره کرد.

فرحزاد آزمون‌های الهی در حالت غنا را مشکل‌تر از امتحاناتی دانست که در حالت فقر و نیاز هستند و گفت: بی‌نیازی مادی انسان را به طغیان وا می‌دارد در حالی‌که فقرا کمتر موقعیت گناه دارند.

استاد حوزه علمیه با انتقاد از کسانی که به محض برخورد با مشکلات، نماز و سایر عبادات را ترک می‌کنند تصریح کرد: باید در مشکلات صبر داشت و تا گرفتاری حاصل می‌شود از خداوند رویگردان نشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود صلوات بر پیامبر اکرم (ص) و خاندان ایشان را مورد توجه قرار داد و افزود: در قرآن کریم علاوه بر این صلوات، بر مومنانی که صبر و پایداری پیشه می‌کنند نیز صلوات و رحمت فرستاده شده است.

فرحزاد با بیان اینکه صبر و پایداری در موقع مشکلات و گرفتاری‌ بیشتر ارزش دارد گفت: وقتی انسان می‌گوید «انالله و اناالیه راجعون» در حقیقت به مالک بودن خداوند نسبت به خویش اعتراف می‌کند و در عین حال آرامش می‌یابد و حتی برخی بزرگان گفته‌اند معنای این جمله رمز عبور از بلاها و گرفتاری‌های مادی است./س

برچسب ها: قم ، رمز ، عبور ، بلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.