کرمانشاه/

نگاهی به اعماق تاریخ از دریچه «غارشکارچیان»

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه، گفت: غار شکارچیان کرمانشاه یکی از بی نظیرترین آثار تاریخی دیار سنگ و آب است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

علیرضا مرادی بیستونی گفت: غار شکارچیان در دامنه کوه بیستون و در بالای سر نقش برجسته هرکول قرار دارد.

وی افزود: این غار دارای فضای کوچکی به مساحت 35 متر مربع است و به احتمالی پناهگاه موقت شکارچیانی بوده که در آنجا لاشه شکار را جهت حمل به اقامتگاه اصلی، قصابی و آماده می کردند.

مرادی بیستونی تصریح کرد: شکارچیان می توانستند در هنگام شکار از این غار به عنوان مخفیگاه استفاده کنند، زیرا موقعیت مکانی آن به گونه ای است که تا به آن نزدیک نشویم از فاصله دور و از پایین به خوبی دیده نمی شود و شکارچیان می توانستند به راحتی در آن حرکات حیواناتی که در پایین و بخصوص در کنار سراب بودند را زیر نظر بگیرند.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه اظهارکرد: استخوان های جانوری کشف شده از غار شکارچیان به حیواناتی همچون گوزن، غزال، گاو وحشی، اسب سانان و گراز تعلق دارد.

مرادی بیستونی افزود: همچنین مقدار زیادی ابزار سنگی شامل تيغه هاي سنگي و تبرهاي بادامي شکل در این غار بدست آمده است و طی این کاوش ها بخشی از استخوان ساعد انسان نئاندرتال نیز کشف شده که شباهت هایی با نمونه های بدست آمده از خاورمیانه و اروپا دارد.

این مقام مسئول تاکید کرد: انسان نئاندرتال در غار شکارچیان گواه حضور انسان نئاندرتال در ایران به ویژه منطقه زاگرس و بیستون است./س



برچسب ها: نگاهی ، اعماق ، غار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.