امروز در تاریخ؛

از هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه تا ارسال نخستین عکس از ماه

هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه، افتتاح اولین فرستنده رادیو مشهد، آغاز قیام توابین در کوفه، نخستین عکس از ماه و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 12 دی 1392 خورشیدی برابر با 1 ربیع الاول 1435 هجری و 2 ژانویه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه و لَیلَة المبیت (1 ق)
مسألهٔ هجرت پیامبر از مکه به مدینه، در جریان بیعت دوم عقبه تثبیت و تعیین شد. کفار قریش با آگاهی از این امر در صدد کشتن پیامبر برآمدند. برای این کار پیشنهاد ابوجهل مورد موافقت سران قریش قرار گرفت که براساس آن از هر تیرهٔ قریش، جوان دلیری برگزیده شود تا همه با هم شبانه به پیامبر حمله‌ور شوند و او را به قتل برسانند.

خداوند، پیامبر را از توطئهٔ قریش آگاه کرد و فرمان هجرت ایشان را در همان شب صادر فرمود. پیامبر(ص) برای گمراه کردن کفار، علی(ع) را در بستر خود قرار داد. این شب معروف به لیلةالمبیت شد و هجرت رسول اکرم(ص) مبدأ تاریخ مسلمانان واقع گردید.

رحلت عالم ربانی آیت اللَّه "ملامحمد باقر فشارکی" (1275ش)
آیت‌اللَّه ملامحمدباقر فشارکی در حدود سال 1207ش در اصفهان به دنیا آمد. وی پس از طی دروس حوزوی، به مدارج بالای علمی دست یافت و به وعظ و ارشاد و تدریس و تالیف همت گماشت. شهرت آیت‌اللَّه فشارکی به غیر ازمراتب علمی، از دو جنبه بوده است: اول به وسیله منبر و ارشاد مردم با بیانات جذاب و رسا که آداب زندگی و اخلاق را مطرح می‌کرد. دوم احیا و شب زنده‌داری شب‌های جمعه و خواندن دعای کمیل در مسجد مصلای تخت فولاد اصفهان به هنگام سحر می‌باشد به طوری که این سنت پس از سال‌ها از درگذشت او، توسط دیگران ادامه یافت. همچنین وی دارای محفل درسی پر رونقی بوده که شاگردان وی را بالغ بر یکصد نفر ذکر کرده‌اند. از این عالم ربانی کتب متعددی بر جای مانده که آدابُ الشریعه، ذخیرةُالمعاد و حاشیه بر شرح لمعه از آن جمله است. ملامحمدباقر فشارکی سرانجام در دوازدهم دی ماه 1275ش برابر با بیست و ششم رجب 1314ق در 68 سالگی بدرود حیات گفت و در اصفهان به خاک سپرده شد.

تصرف شهرهای تبریز و ارومیه توسط قوای عثمانی در جریان جنگ جهانی اول (1293 ش)
با آغاز جنگ جهانی اول و حمله آلمان به روسیه و دولت عثمان از آلمان و یورش نیروهای انگلیس و ژاپن به نیروهای آلمانی، جنگ، جنبه جهانی پیدا کرد. در این حال، دولت ایران اعلام بی‌طرفی کرد، ولی این اقدام ایران از طرف متخاصمین رعایت نگردید. تا این که سپاه امپراتوری عثمانی با کمک کردها، تجاوز به خاک ایران را آغاز کرد و شهرهای ارومیه و تبریز بی دفاع را به تصرف خود در آورد و به سمت شمال ایران پیشروی نمود. پس از تجاوز عثمانی، دولت روسیه نیز قوای خود را وارد ایران نمود و برای تصرف شهرهای آذربایجان، جنگ شدیدی بین قوای روسیه و سپاه عثمانی درگرفت. در این جنگ دهشتناک که عده زیادی از مردم آذربایجان کشته و زخمی شده و اموالشان به غارت رفت، سرانجام روس‌ها پیروز شدند و بر آذربایجان استیلا یافتند. روس‌ها تا مدت‌ها در آن منطقه ماندند تا این که پس از تغییر نظام حکومتی آنان، آنجا را ترک کردند.

رحلت فقیه اصولی آیت اللَّه "فیاض زنجانی" (1320 ش)
آیت‌اللَّه فیاض مدرس زنجانی در سال 1247ش در یکی از روستاهای اطراف زنجان به دنیا آمد. وی در ابتدا از محضر پدر مجتهدش آخوند ملامحمد استفاده برد. سپس در تهران در حلقه درس بزرگانی همچون میرزا ابوالحسن جلوه و میرزا محمدحسن آشتیانی، دروس حکمت، فقه، اصول، کلام، منطق و تفسیر را آموخت و در علوم عقلی و نقلی مهارت یافت. آیت‌اللَّه زنجانی چند سال نیز در عتبات از کرسی درس علامه شیخ هادی تهرانی و استادان دیگر بهره جست و خود فقیهی محقق و متبحّر گشت. ایشان از سال 1287ش تا پایان عمر به مدت بیش از سی سال در زنجان اقامت گزید و مرجع تقلید آن دیار شد. وی در طی این سال‌ها یکی از مروّجین و مدرسین بزرگ مکتب تشیع و از نظر اجتماعی، ملجأ و پناهگاه مردم عصر خویش به شمار می‌رفت. از این فقیه جلیل آثاری همچون ذخائرُ الاُمَّة و رسالاتی در خمس، زکات و ماهیت وجود به جای مانده است. آیت‌اللَّه فیاض زنجانی سرانجام در دوازدهم دی ماه 1320ش برابر با چهاردهم ذی‌حجه 1360ق بدرود حیات گفت و در زنجان به خاک سپرده شد.

افتتاح اولین فرستنده رادیو مشهد با قدرت یک کیلووات (1327ش)
شهر مشهد تا سال 1327 فاقد رادیو محلی بوده و مردم اغلب صدای رادیو تهران یا ایران را که به سختی شنیده می‌شده است، می‌گرفته‌اند. در سال 1327 لشکر 12 خراسان با استفاده از فرستنده‌ای که در اختیار داشت، شبهای یکشنبه هر هفته یک ساعت برنامه رادیویی با نام « رادیو لشکر » پخش می‌کرد. اجرای همه قسمتها به صورت زنده بوده است. این برنامه در محدوده مشهد هم به زحمت و توأم با پارازیت شنیده می‌شد. در سال 1328 لشکر 12 خراسان موافقت کرد که فرستنده خود را در اختیار اداره انتشارات و تبلیغات بگذارد که آن زمان توسط استاندار وقت صدرالاشراف تشکیل و مسئولیت آن برعهده عبدالحسین آموزگار سردبیر روزنانه آفتاب شرق قرار گرفته بود. سرانجام در 12 دی ماه 1328، رادیو مشهد طی مراسمی کار خود را آغاز کرد و اتاقی در باشگاه افسران بعنوان اولین استودیوی پخش آماده شد، رأس ساعت 4 بعد از ظهر فرستنده 75 واتی لشکر که پرقدرت‌ترین فرستنده موجود در خراسان بود بکار انتشار امواج حامل صدا بر روی موج کوتاه ردیف 5/36 متر در فضای شهر پرداخت. این رادیو بعدها تعطیل شد و مجدداً در سال 1332 آغاز به کار کرد.

آغاز عملیات متوسط محمد رسول اللَّه (1360 ش)
عملیات متوسط محمدرسول‌اللَّه(ص) در تاریخ دوازدهم دی ماه 1360 با رمز مقدس "لااله‌الااللَّه، محمد رسول اللَّه (ص)" با هدف انهدام نیروهای دشمن و نشان دادن قدرت نفوذی و تهاجمی ایران در منطقه غرب نوسود در کردستان صورت گرفت و تا سیزدهم دی ماه به طول انجامید. در این عملیات، نیروهای سپاه، ضمن عبور از مناطق کوهستانی و تله‌های انفجاری، به مصاف دشمن بعث رفتند. با عبور شجاعانه رزمندگان از مرزهای بین‌المللی، پایگاه‌های بعثیان و ضد انقلاب در این منطقه درهم کوبیده شده و مقر فرماندهی یکی از تیپ‌های دشمن منهدم گردید. رزمندگان اسلام، پس از پیشروی به داخل شهرهای عراق، ضربات سختی به پایگاه‌های دشمن وارد آوردند. در نهایت از آن جا که این عملیات به صورت انهدامی، پیش‌بینی شده بود، تثبیت موضع صورت نگرفت و رزمندگان پس از پایان ماموریت، پیروزمندانه به پایگاه‌های خود در داخل خاک وطن بازگشتند. نتایج این عملیات: تلفات نیروی انسانی دشمن: 100 نفر اسیر، 700 نفر کشته و زخمی. تجهیزات و امکانات: تانک: 4 دستگاه انهدامی، هلیکوپتر: 2 فروند انهدامی، هواپیمای میگ: 1 فروند انهدامی. این عملیات، آرامش دشمن را در غرب کشور بر هم زد و به رژیم بعث نشان داد که از این پس، نیروهای متجاوز عراق در هیچ منطقه از خاک ایران، از حملات نیروهای جمهوری اسلامی ایران، مصون نیستند.

رحلت "زینب بنت خزیمه" همسر پیامبر(ص) در مدینهٔ منوره (4 ق)
زینب بنت خزیمه پس از آن که شوهر اولش در اُحد به شهادت رسید، به شرف ازدواج با حضرت محمد(ص) نایل شد و چند ماه پس از آن بدرود حیات گفت. این بانوی بزرگوار از کثرت رَحْم و اطعام و صدقه برمساکین و فقرا به "امُّ المساکین" شهرت دارد.

قتل "مُسَوّر بن مَخزَمهٔ زهری" از یاران امام علی(ع) (62 ق)
مُسَوَّر بن مَخْزَمَة بن نوفل زهری از اصحاب رسول اکرم(ص) و امام علی(ع) و از فقهای عصر و اهل علم و دیانت زمان خود بود. وی بعد از معاویه با یزید بیعت نکرد و در مکه اقامت گزید. مسور به هنگام خواندن نمازدر حجراسماعیل، در حملهٔ سپاه یزید به مکه بر اثر برخورد سنگ منجنیق کشته شد.

آغاز قیام توابین در کوفه به رهبری "ابن صُرَد خزاعی" علیه حکومت ظُلم اُموی (65ق)
گروهی از مردم کوفه که از شهادت امام حسین(ع) سخت اندوهگین شده و از این که امام را یاری نکردند، پشیمان شدند، توبه نموده و خود را توّابین نامیدند. اینان پس از این که بر مزار سیدالشهداء به عزاداری پرداختند، به رهبری سلیمان بن صُرَد خزاعی از اصحاب رسول خدا و شانزده هزار نفر، راهی کوفه شدند تا انتقام خون امام حسین(ع) رابگیرند. در نتیجه، جنگی با لشکر شام روی داد که سلیمان کشته شد و سپاه منهزم گردید.

وفات "ابن منیر" فقیه و مفسر و خطیب (683 ق)
احمد بن محمد بن منصور مشهور به ابن منیر از علما و ادبای قرن هفتم هجری بود. وی فقیه اصولی، مفسر، ادیب، نحوی، بیانی و از اساتید ابوحیان معروف می‌باشد. وی در مصر تدریس می‌کرد و قاضی آن دیار بود. تفسیر قرآن، مناسبات تراجم البخاری و الانتصاف من صاحب الکَشّاف از تالیفات او هستند. وی در 63 سالگی بر اثر مسمومیت درگذشت.

نصب نخستین صندوق پستی به سبک امروزی در ویِن (1843م)
- پُست، کهن‌ترین و گسترده‌ترین نوع ابزار ارتباطی بین مردم یک کشور با ساکنان دیگر سرزمین‌ها و مناطق جهان است و یکی از عمده‌ترین نهادهای اجتماعی بازمانده از ادوار گذشته محسوب می‌شود. از این رو برای برقراری ارتباط بدون نیاز به سفر، پست جایگاه ویژه‌ای یافته است. پست تاریخچه‌ای چند هزار ساله دارد، اما در دوم ژانویه 1843م پست به صورت امروزی رایج شد و اولین صندوق پستی در وین پایتخت اتریش نصب گردید. قبل از این که سازمان مجهز و مخصوصی برای حمل و نقل نامه‌های پستی ایجاد شود، مرسولات پستی به وسیله اسب یا شتر و یا قایق‌های مخصوص جابه‌جا می‌شد، ولی بعدها شیوه‌های جدید به اجرا درآمد و به تدریج، پست، پیشرفت کرد تا این که به شکل امروزی رسید. در حال حاضر ارتباط پستی سازماندهی شده، فاصله‌ها را از بین برده، زمان را کاهش داده و در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به عنوان عاملی زیربنایی، پیشتاز حرکت عمومی است.

تولد "جیلبِرْتْ مورای" فیلسوف و شاعر انگلیسی (1866م)
جیلبرت مورای، فیلسوف و محقق انگلیسی در دوم ژانویه 1866م در سیدنی استرالیا به دنیا آمد. وی در 11 سالگی راهی انگلستان شد و پس از تکمیل تحصیلات خود، از سی سالگی به عنوان استاد ادبیات و فلسفه یونانی در دانشگاه آکسفورد به تدریس پرداخت. مورای هم‌زمان تعدادی از داستان‌ها و نمایش‌نامه‌های یونانی را به شعر انگلیسی ترجمه کرد و در باب فرهنگ دنیای قدیم درتطبیق با مشکلات دنیای جدید، رسالات و مقالات بسیار نگاشت. وی در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که دین یونانی، در اصل، صبغه و رنگ یکتاپرستی داشته و خدایان متعدد یونانی، جنبه‌ها و وجه‌های مختلف خدا هستند. مورای براین اعتقاد بود که در فرهنگ شرک‌آلود باستان، پایین‌ترین و بالاترین مرتبه فکر بشر را می‌توان دید. او هم‌چنین عقیده داشت که از یک سو خرافات وحشت‌زا و ابتدایی و از سوی دیگر تعالی فکری جهانیان نشأت گرفته از ادبیات یونان باستان است. مورای پس از جنگ جهانی اول نیز خودش را صرف مسئله جامعه ملل کرد. از مورای آثاری برجای مانده که تاریخ ادبیات یونان، سنت کلاسیک در شعر و آزمایش این نسل از آن جمله‌اند. جیلبرت مورای سرانجام در دوم مه 1957م در 91 سالگی درگذشت.

امضای توافقنامه تشکیل کشور مستقل فلسطین (1977م)
در دوم ژانویه سال 1977م، به پیشنهاد انور سادات رئیس جمهور پیشین مصر، گروهی از رهبران سازشکار فلسطینی موافقتنامه‌ای با صهیونیست‌ها امضا کردند که بر اساس آن، کشور مستقل فلسطین در ساحل غربی رود اردن تشکیل می‌گردید. این تصمیم که به معنای نادیده گرفتن حقوق مسلَّم مردم مسلمان فلسطین و چشم‌پوشی از دیگر بخشهای سرزمین اسلامی فلسطین بود، به سبب مخالفت‌های گسترده مردمی و نیز فریب کاری اسرائیل برای به سازش کشاندن رهبران فلسطین عملی نشد.

تولد آیزاک آسیموف،نویسنده ودانشمند روس(1920م)
درچنین روزی درسال 1920 میلادی آیزاک آسیموف نویسنده ودانشمند روس به دنیا آمد ." روبوت یک " و " موسسه سه گانه " عناوین مهمترین آثاراویند . بسیاری ازکتاب های آسیموف، نویسنده تخیلی نویس آمریکایی روسی الاصل به بیشترزبانهای زنده دنیا ترجمه شده است . موضوع داستان های اودررابطه با کهکشانها وسیارات منظومه شمسی است. او نبوغ وتوانایی خاصی برای بیان پیچیده ترین مسایل علمی، درساده ترین شکل ممکن داشت . الهه انتقام، باشگاه معما، خارهای فولادی، اقمار مشتری، اقیانوس های ونوس، ، حلقه های زحل، راز کیهان ، قلوه سنگی در آسمان، خورشید عریان، بشقاب پرنده، ال لوبو سفر مرگ، خدایان هم، غارهای پولادی، سفر شگفت انگیز، سفر معجزه آسا، شبانگاه، سیاره محکوم به نابودی، جریان های فضا، گورهای فولادی، کودک زمان، آخرین بنیاد کهکشانی، مأموریت فراموش شده، آزمایش مرگ، نپتون، عطارد، ستاره های دنباله دار و شهاب ها، ماه زمین، سیزده برنامه اخترشناسی، اخترشناس باستان، مریخ و کوازارها، تب اخترها و سیاهچاله ها از دیگر آثار این نویسنده روس است .

نخستین عکس از ماه (1839م)

در چنین روزی در سال 1839 میلادی نخستین عکس از ماه گرفته شد . لوییس داگر عکاس فرانسوی توانست این عکس را بگیرد .
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار