فضائلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

بررسی نظر "حجاریان" درباره احزاب "فولکس‌سوار"/ احزاب بستری برای باروری ایده‌ها یا محلی برای نزاع؟

یک کارشناس مسائل سیاسی ضمن آسیب‌شناسی احزاب کشور گفت: احزاب به عنوان کانالی برای انتقال افکار و بارورکردن ایده‌های حل معضلات کشور، مفید و موثر هستند.

"مهدی فضائلی" در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، با اشاره به بحث‌های چالشی تحزب در کشورمان، اظهار داشت: دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه وجود دارد و همه می‌دانند که حزب در کشور جایگاه جدی و قابل قبولی ندارد.

وی با بیان اینکه احزاب آنچنان که باید مورد اقبال مردم نبوده‌اند، ادامه داد: به غیر از مقاطع اول پیروزی انقلاب اسلامی که حزب جمهوری اسلامی تشکیل و عده قابل توجهی از مردم عضو آن شدند، نه قبل از انقلاب و نه پس از آن سابقه موفقی در بحث تحزب نداریم.

این کارشناس سیاسی با اشاره به حزب فرمایشی رستاخیز که در آن مقطع عده‌ای به اجبار عضو این حزب شدند، اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب و ماجرای حزب جمهوری اسلامی، همچنین نظر امام(ره) در این باره به صورت تقریبی حزب تعطیل شد.

وی با طرح این سؤال که چرا تاکنون حزب موثری که مورد اقبال مردم باشد، نداشته‌ایم، گفت: از طرفی احزاب بایستی به لحاظ مسائل مالی و نوع فعالیت شفاف عمل کنند؛ درحال حاضر کسانی عضو شورای مرکزی تشکل‌ها هستند که احزابی با اعضای 7 و یا 8 نفره دارند.

فضائلی با اشاره به اظهارات سعید حجاریان پیرامون حزب مجاهدین انقلاب که گفته بود، "اعضای این تشکل تنها در یک فولکس جا می‌گیرند"، تصریح کرد: خود طرفداران حزب نیز از نابسامانی در این حوزه سخن می‌گویند، بعضی از افراد حزبی که تریبونی در اختیار دارند، حرف‌های بزرگی می‌زنند، اما در عمل کاملا مشخص است که این احزاب جایگاه درستی ندارند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون تحزب و موافقت قانون اساسی کشور با فعالیت حزبی، بیان داشت: احزاب به عنوان کانالی برای انتقال افکار و بارورکردن ایده‌های حل معضلات کشور، مفید و موثر هستند، اما اگر احزاب بستری برای نزاع و دستیابی به قدرت به شکل مذموم آن و برگرفته از رقابت‌های سیاسی ناسالم غربی باشد، مضر خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه  به کارگیری روش‌های نادرست خارج کردن رقیب برای دستیابی به قدرت، جامعه را چندپاره می‌کند، گفت: در این صورت فرصت‌های مهم خدمت‌گذاری از دست رفته و مردم نیز همچنان بی‌رغبت خواهند بود، که این مهم آسیب‌شناسی جدی و صریح می‌خواهد.

فضائلی با بیان اینکه صحبت‌های فعالان احزاب بایستی شفاف و انگیزه‌های اصلی آن‌ها مشخص شود، اظهار داشت: برخی مدعی می‌شوند که می‌خواهیم واسطه حکومت و مردم شویم، که درباره آن باید گفت حکومت برای صحبت با مردم نیازمند واسطه نیست، ضمن آنکه نمایندگان مجلس و ریاست جمهوری را مردم انتخاب می‌کنند.

وی در ادامه بیان داشت: نمایندگی آرای مردم نهادهای قانونی هستند که در پشتیبانی از آرای ملت مستقل عمل می‌کنند، ضمنا این نهادها در جایگاهی هستند که می‌توانند، نظر مردم را در سطوح تصمیم‌گیری بیاورند.

این کارشناس سیاسی در پایان با اشاره به دیدار آتی وزیر کشور با نمایندگان احزاب سیاسی، خاطرنشان کرد: این جلسه فرصت خوبی برای آسیب‌شناسی احزاب است؛ امیدوارم احزاب مفید باشند نه اینکه باشند برای اینکه بوده باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار