مشهد/رجبي دواني:

نمونه عالي نرمش قهرمانانه در پيمان صلح حديبيه تجلي مي‌يابد

پژوهشگر حوزه تاريخ اسلام و تشيع در رسانه ملي گفت: نمونه عالي نرمش قهرمانانه كه منجر به پيروزي اسلام شد در پيمان صلح حديبيه تجلي مي‌يابد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،دكتر رجبي دواني در سلسله همايش‌هاي سبك زندگي اسلامي، كه در بنياد پژوهش‌هاي اسلامي برگزار شد، به موضوع «نرمش قهرمانانه» پرداخت و عنوان كرد: بازخوانی صلح حدیبیه به عنوان حرکت استراتژیک پیامبر اعظم (ص) در صلح با قریش که در نهایت منجر به فتح مکه شد از جمله مصادیق نرمش قهرمانانه است که گسترش اسلام در خارج از شبه جزیره را به همراه داشت.

وي تصريح كرد: نرمش قهرمانانه به معني قدرت مانور بین اقتدار و انعطاف در سايه رعايت اصول عزت‌، حکمت و مصلحت است.

اين استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: پیامبر (ص) با حرکت به سوی مکه، نمایشی از قدرت را طرح‌ریزی مي‌كنند مانوری که منجر به صلح حدیبیه شد و به وسیله آن ایشان توانستند به مقصود خویش كه ایجاد ثبات در منطقه و تبلیغ اسلام درخارج از شبه جزیره بود، برسند.

وي با اشاره به پیامدهاي صلح حديبيه براي پيامبر (ص) بيان داشت: برقراری صلح برای پیامبر (ص) و مسلمانان برکات فراوانی داشت. فتح مبين تعبیری است که قرآن مجید برای موفقیت از اين صلح به كار برده و راجع به هیچ یک از جنگ‌های پیروزمند پیامبر بيان نكرده است.

عضو هيئت علمي دانشگاه امام حسين(ع) در ادامه گفت: پس از اين صلح بود که پیامبر توانستند با خاطری آسوده به سراغ یهودیان رفته و قلعه‌های خیبر را فتح و طی نامه‌هایی به سران قدرت‌های بزرگ وقت، آنان را با لحنی قاطع به اسلام دعوت كنند. جمع کثیری به اسلام گرویده و مسلمان شدند و سرانجام پس از صلح بود که مکه فتح شد.

وي افزود: صلح امام حسن(ع) از پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ به شمار مي‌آيد. در دوران زندگي امام حسن(ع) جنگ نظامی بين ايشان و معاويه شکل گرفت. سپاه امام حسن(ع) در آن زمان بسیار متزلزل و رفتار خواص و مردم سرشار از خیانت و خود فروشی بود. امام حسن مجتبي(ع) با به كارگيري شيوه نرمش قهرمانانه خلافت را به معاويه واگذار كرد و در نهايت پيروز جنگ شد.

اين كارشناس تاريخ و تمدن ملل اسلامي در دانشگاه تهران با اشاره به چگونگي پذيرش خلافت در زمان امام رضا(ع) و به كارگيري شيوه نرمش قهرمانانه، توسط اين حضرت(ع) افزود: امام رضا(ع) از طرف مامون ملزم شدند كه به مرو بروند و ولايت عهدي را بپذيرند.

حضرت با تدبير ارزشمند و بسيار هوشمندانه آن را مي‌پذيرد و مامون از اين اقدام نه تنها نفعي نبرد بلكه حضرت امام رضا(ع) از اين فرصت مناسب بهره‌ مي‌برند و حقيقت خود را آشكار مي‌كنند./س

برچسب ها: نمونه ، نرمش ، قهرمانانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.