قم/

بصیرتی که یاران امام حسین (ع) را عاشورایی کرد/ الگوهای ماندگار برای همیشه تاریخ

نهم دیماه روزی است که ملت ایران در این روز با درس از آموزه‌های عاشورا، بصیرتی ماندگار در تاریخ را به نمایش گذاشتند تا بار دیگر پایبندی به ارزش‌های دینی و مذهبی خود را به جهانیان نشان دهند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، هنگامی که سخن از بصیرت و بصیرت افزایی انسان‌ها است شاید مهمترین مسئله که به ذهن می‌رسد مثال بصیرت 1400 سال قبل یاران امام حسین(ع) است که با چشمانی باز و بصیرتی مثال زدنی سید الشهدا(ْع) را در روز عاشورا رها نکردند تا برای همیشه در تاریخ ماندگار و الگویی برای نسل‌های 1400 بعد باشند که هتک حرمت این روز را تاب نیاوردند و خود نیز بصیرتی دیگر را در حفظ ارزش های عاشورا به نمایش گذاشتند.

حماسه نهم دی، روزی که در تاریخ سیاسی ایران ماندگار و در تقویم‌ها به ثبت رسید روزی که در آن مردم ایران بصیرت، ولایتمدار و پایبندی به ارزش‌های دینی و اسلامی را به نمایش گذاشتند و واژه بصیرت را بسیار پررنگ تر از گذشته وارد ادبیات سیاسی ایران کردند.

انسان بصیر در راستای رسیدن به مصالح ملت حرکت می‌کند

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در گفتگو با مهر، در تعریف واژه بصیرت انسان بصیر را اینگونه بیان می‌کند: بصیرت به معنای آن است که انسان عالم به زمان خود باشد و انسان بصیر کسی است که مسائل ملی را درست بشناسد و در راستای رسیدن به مصالح ملت حرکت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان با ذکر نمونه‌هایی از بصیرت مردم همچون انتخابات 24 خرداد ریاست جمهوری، شناخت مطالبات مردمی و عدم اصرار بر خود رأیی و عدم پرهیز از لجاجت را از دیگر ملاک‌های بصیرت عنوان کرد.

وی پیروی از راه نخبگان جامعه را از دیگر نشانه‌های افراد بصیر عنوان کرد و افزود: همگان باید از منویات نخبگان جامعه پیروی کنند و نباید اینگونه باشد که سخنان آنها را تفسیر به رأی کرده و یا به نفع حزب و یا جناح خود از آن استفاده کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: افراد نباید واژه بصیرت را دستمایه‌ای برای رسیدن به اهداف گروهی و حزبی کنند بلکه باید از آن در جهت مصالح مردم و ملت استفاده کنند.

نباید جوانان را در چارچوب خاصی که خود داریم قرار دهیم

وی در ادامه با اشاره به چگونگی بصیرت افزایی در بین نسل جوان ادامه داد: این موضوع بستگی به این دارد که ما خود بصیرت را به چه معنا کنیم و چه چهره‌ای را از اسلام و اخلاق دینی و اسلامی برای جوانان ترسیم کنیم.

حجت الاسلام غرویان با تأکید بر اینکه من معتقدم همه جوانان گرایش دینی را در وجود خود دارند، بیان کرد: تبلور این گرایش‌ها به اشکال مختلف است و ما باید به این نکته توجه کنیم که نباید جوانان را محدود و در چارچوب خاصی که خود داریم قرار دهیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه تاکید کرد: گرایش جوانان به سمت افزایش بصیرت و همچنین ارزش های دینی باید به گونه ای باشد که این افراد پیامدهای بی بصیرتی و عدم توجه به ارزش های دینی را به خوبی درک کرده و مشکلاتی که ممکن است در این بی توجهی ها وجود دارد را متوجه شوند تا منافع را بهتر درک کنند.

طرح مسئله تقلب در انتخابات بهانه‌ای برای ضربه زدن به نظام

یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به راهپیمایی نهم دی، این روز را روز تجلی بصیرت مردم ایران نام نهاد و ابراز کرد: در این روز مردم با بصیرت خود به خوبی درک کردند که فتنه و ناهنجاری‌هایی که از چند ماه قبل در کشور ایجاد شده بود صرفا مسئله انتخابات نبود.

حجت الاسلام والمسلمین محمود عبداللهی ادامه داد: مردم ما در این روز به خوبی درک کردند که در این ناهنجاری‌ها، دشمن نظام و اسلام را نشانه گرفته است و طرح مسائلی همچون تقلب در انتخابات تنها بهانه ای برای ضربه زدن به نظام است.

عضو جامعه مدرسین حوز علمیه قم گفت: ما در روز نهم دی‌ماه سال 88 شاهد بودیم که اقشار مختلف مردم با همه سلایق‌ها و گرایش‌ها و اختلافاتی که ممکن است وجود داشته باشد با درک درست و بصیرت صحیح، اختلافات را کنار گذاشته و هنگامی که متوجه شدند دشمن اصل نظام و ارزش‌های دین را نشانه رفته با بصیرت وارد صحنه شدند./س

برچسب ها: قم ، بصیرت ، یاران ، عاشورایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.