قم/

آب و فاضلاب با خشکسالی مواجه است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: متاسفانه در خشکسالی و خشک پولی قرار داریم و این موارد شرکت آب و فاضلاب را در ارائه خدمات و توسعه فعالیت‌ها با مشکل روبه‌رو کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، عبدالحمید توکلی‌بینا که به همراه معاون امور بهره‌برداری، معاون امور مشترکین، رئیس اداره شهر جعفریه و مدیر امور شهرهای تابعه استان قم در جلسه شورای اسلامی شهرستان شرکت کرده بود به ارائه گزارشی از فعالیت‌های شرکت آب و فاضلاب استان و چالش‌های پیش روی این شرکت پرداخت.

وی با اشاره به واگذاری شهرهای تابعه استان قم به آب و فاضلاب شهری اظهار کرد: علاوه بر جعفریه در حال حاضر شهرهای کهک، دستجرد، سلفچگان و قنوات زیرپوشش مدیریت آبفای شهری استان قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان برخی از چالش‌های پیش روی این شرکت برای ارائه خدمات به شهرهای تابعه را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از این موضوعات که برای ما مشکلاتی به وجود آورد سیستم یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی بود.

وی با بیان اینکه یکپارچه‌سازی در دولت یازدهم لغو شد، خاطرنشان کرد: در همین راستا ساختار جدیدی را برنامه‌ریزی و پست مدیریت امور شهرها را برای ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر راه‌اندازی کردیم تا کارها مطلوب‌تر به جلو حرکت کند.

توکلی با اشاره به آماری از شهرهای تابعه استان قم خاطرنشان کرد: ما در شهرهای تابعه استان در مجموع 72 کیلومتر خط انتقال، 120 کیلومتر شبکه آبرسانی، 10 هزار انشعاب و 16 منبع تولید آب داریم.

وی با بیان اینکه در این شهرها ظرفیت تولید 300 لیتر در ثانیه آب را داریم، اظهار کرد: پنج هزار و 200 مترمکعب مخزن ذخیره آب نیز در این شهرها وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با تاکید بر اینکه 40 درصد فرسودگی در شبکه آب این شهرها وجود دارد، گفت: در کنار این فرسودگی تعداد زیادی انشعابات غیر مجاز نیز در این شهرها وجود دارد که باید اقدامات لازم هم برای اصلاح شبکه و هم برای جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز انجام گیرد.

وی شهر کهک را نخستین شهری اعلام کرد که در یک سال گذشته تحویل آبفای شهری شد و در این خصوص گفت: این شهر با مشکلات زیادی در خصوص تامین آب مواجه بود و مسکن مهر این شهر نیز از آب شبکه توزیع برخوردار نبود.

توکلی‌بینا با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی کارشناسان و اکیپ‌های آبفای قم در شهر کهک اظهار داشت: با زوم‌بندی شبکه و نصب شیر فشارشکن و همچنین نشت‌یابی و لوله‌یابی با پیشرفته‌ترین تجهیزات و دستگاه‌ها، توانستیم 15 تا 20 درصد هدر رفت آب در شبکه را کاهش دهیم.

وی افزود: در شهر کهک بیش از یک‌هزار و 200 متر اصلاح شبکه صورت گرفت و 500 متر دیگر نیز در برنامه است که با تامین اعتبارات انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، قرار دادن شبکه توزیع آب کهک تحت سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، نصب دیزل ژنراتور برای تولید برق اضطراری، حفر چاه، قطع برخی از انشعابات غیرمجاز و ... را از جمله اقداماتی عنوان کرد که در شهر کهک برای خدمات‌رسانی بهتر به مشترکین انجام گرفته است.

وی افزود: البته با صرف هزینه‌های زیاد و تلاش‌های زیاد، 2 حلقه چاه در این شهر حفر کردیم که متاسفانه به علت کاهش منابع آب زیرزمینی به آب نرسیدیم.

توکلی‌بینا همچنین از راه‌اندازی سامانه تلفنی 122 در شهرهای استان به منظور دسترسی آسان‌تر مردم به خدمات آب و فاضلاب خبر داد و اظهار کرد: خدمات مشترکین را نیز در این شهرها راه‌اندازی کردیم که امیدواریم با ساختار جدید رضایت بیشتر مردم را فراهم کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم کمبود آب در شهر کهک را حادتر از دیگر شهرهای استان دانست و گفت: بر روی حل مشکل آب شهر کهک مسئولان همت کردند و ما نیز تلاش کردیم و بخشی از مشکلات برطرف شده است و اگر اعتبارات به موقع تامین شود تا تابستان آینده آب از پروژه عظیم انتقال آب به استان قم به این شهر نیز می‌رسد.

وی استان قم را یکی از هشت استان درگیر با خشکسالی در کشور اعلام کرد و ادامه داد: پروژه انتقال آب به قم، برخی از مسئولان استان را فریب می‌دهد زیرا این آب به منظور جبران آثار شتابنده خشکسالی استفاده می‌شود و چنانچه در خصوص تعریف نیازهای جدید آبی بدون برنامه‌ریزی عمل کنیم با مشکلی جدی در آینده مواجه خواهیم شد.

توکلی‌بینا بر لزوم استفاده صحیح از آب تاکید کرد و استفاده سخاوتمندانه از آب را جایز ندانست و گفت: متاسفانه در شهرهای تابعه استان مصرف آب بالا است و باید در این زمینه شوراها و شهرداری‌ها به ما کمک کنند تا فرهنگ استفاده صحیح از آب را نهادینه کنیم.

وی مشکلات اقتصادی صنعت آب و فاضلاب را نیز مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: از سال 85 تاکنون در حق انشعاب آب هیچ تغییری وجود نداشته در حالی که طی این سال‌ها تورم رشد چشمگیری داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه در حال حاضر مبالغ هنگفتی پول آب‌بها و حق انشعاب از مراکز صنعتی، اداری، تجاری، دولتی، فرهنگی طلب داریم، تصریح کرد: متاسفانه در خشکسالی و خشک پولی قرار داریم و این موارد شرکت آب و فاضلاب را در ارائه خدمات و توسعه فعالیت‌ها با مشکل روبه‌رو کرده است.

وی خط قرمز وزارت نیرو را کیفیت آب دانست و گفت: امیدواریم با همدلی و تفاهم و کمک شورای شهر و شهرداری‌های شهرهای تابعه استان بتوانیم خدمات شایسته به مردم ارائه کنیم و آب با کیفیت مطلوب در اختیار آن‌ها قرار دهیم./س
گزارش از : محمد خادم
برچسب ها: قم ، اب ، فاضلاب ، خشکسالی ، مواجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.