در جمع خبرنگاران مطرح شد

اظهارات سردار حجازی درباره همکاری ایران و آمریکا جهت مبارزه با القاعده

سردار حجازی درجمع خبرنگاران، گفت: اگر عراق برای مبارزه با القاعده کمک بخواهد به وی کمک می‌کنیم اما مشترک با آمریکا خیر.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، "سردار سیدمحمد حجازی" معاون پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه مراسم بزرگداشت "مرحوم علی‌اکبر پرورش" در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی مبنی بر صحت ادعای رسانه‌های عربی در خصوص انجام عملیات مشترک ایران و آمریکا علیه القاعده گفت: اگر عراق برای مبارزه با القاعده کمک بخواهد به وی کمک می‌کنیم اما مشترک با آمریکا خیر.

وی افزود: رسما چنین درخواستی از سوی عراق برای مبارزه با القاعده نشده است.

گفتنی است؛ هفته گذشته سایت "دبکا فایل" وابسته به رژیم جعلی صهیونیستی اعلام کرد که «هنوز یک ماه تا اجرای توافق ژنو باقی است اما ایران و آمریکا به مرحله دوم ایجاد روابط حسنه حرکت کرده‌اند. آن‌ها اکنون بایکدیگر در حال سرکوب القاعده در عراق هستند.»

به نوشته آن گزارش، "سه ارتش امریکا، سپاه قدس ایران و سوریه در کنار یکدیگر در عراق می‌جنگند"!!
 
"دبکا فایل" مأموریت این سه ارتش را خنثی ساختن تلاش‌های القاعده برای ایجاد نخستین دولت مستقل در خاورمیانه در مرز سوریه و عراق اعلام کرده بود.
 
به نوشته این سایت، «شعبات عراقی و سوریه القاعده، جنگ را به فرماندهی ابوبکر البغدادی و ابومحمد الگولانی انجام می‌دهند و از سوی دیگر به منظور مقابله با القاعده، ‌آمریکا موشک‌های زمین به هوا «هل فایر» را به ارتش عراق داده است که هم‌اکنون از این موشک‌ها علیه اردوگاه‌های القاعده در مرز سوریه استفاده می‌شود»!
 
"دبکا" اعلام کرده بود « واشنگتن نیز در حال ارسال هواپیماهای بدون سرنشین «اسکن ایگل» هست. واشنگتن و تهران انگیزه مشترک و در عین حال متحیرکننده دیگری نیز دارند: نجات حکومت اسد از دستان القاعده»!!
 
گفتنی است؛ روابط القاعده و جمهوری اسلامی ایران، پرتنش بوده است. از سویی اسنادی از خصمانه بودن روابط ایران با این گروه منتشر شده است و از سوی دیگر گاه مقام‌های ایالات متحده آمریکا ایران را به دادن اجازهٔ رفت‌وآمد به اعضای این گروه یا حتی هم‌دستی با آن متهم کرده‌اند. 

اما ایران اعلام کرده است که القاعده را یک «گروه تروریستی» می‌داند و اعضای آن را دستگیر می‌کند.  
 
تحلیل‌گران عوامل منفی و مثبت مؤثر بر روابط ایران و القاعده را چنین می‌دانند: امکانی برای امتیاز گرفتن ایران از غرب، مخالفت وهابیون افراطی طالبان و القاعده با افزایش نفوذ ایران در منطقه و اختلاف نظر بر سر جنگ داخلی سوریه.  
 
در اردیبهشت ۱۳۹۱ خبرگزاری رویترز روابط القاعده و ایران را پرتنش توصیف کرد.

در سال ۲۰۰۱ هنگام جنگ ایالات متحده آمریکا در افغانستان، ایران در شناسایی و تعقیب اعضای القاعده با واشنگتن همکاری کرد. این موضوع را چند سال بعد یکی از مقام‌های ارشد دولت جورج بوش، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده اعتراف کرد. 

به گفته هیلاری مان لورت «این یکی از نمونه‌های نادر همکاری میان تهران و واشنگتن بود و به نظر می‌رسید که آغازی برای بهبود روابط دو کشور باشد.»

در زمان دولت محمد خاتمی، دولت ایران به دولت آمریکا پیشنهاد کرد اعضای القاعده[یا خانواده بن لادن] را با منافقین در عراق معاوضه کند. این توافق هیچ‌گاه عملی نشد و روابط ایران و آمریکا در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد خصمانه‌تر شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: نیرو ، مصلح ، عملیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۰۵ ۱۶ دی ۱۳۹۲
القاعده در عراق و لبنان و سوریه باید نابود شوند. و همکاری ارتشهای ایران و عراق و سوریه و لبنان القاعده را ناکام خواهد گذاشت.
آخرین اخبار