قم/

تربیت نخبگان بزرگ در حوزه علمیه قم

استاد حوزه گفت:حوزه علمیه قم، شاگردان و نخبگان بزرگی را در دامان خود تربیت کرده که هر کدام وزنه مهمی برای حوزه های علمیه شیعه هستند و توانستند فقه اهل بیت(ع) را بسط دهند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت الله محقق داماد، در مراسم رونمایی از کتاب «حقوق و دادرسی کیفری در آینه فقه» اثر آیت الله العظمی موسوی اردبیلی گفت:این کتاب توسط آیت الله موسوی اردبیلی در حوزه فقه و قضا تالیف شده است که کارگشای بسیاری از مشکلات در این حوزه است.

وی افزود: نگارش این کتاب مدت ها به طول انجامید و توانست ویژگی هایی را عرضه کند که قطعا کمک بسیاری به پژوهشگران و فعالان حوزه فقه و قضا خواهد کرد.

آیت الله محقق داماد اظهارکرد: حوزه علمیه قم، شاگردان و نخبگان بزرگی را در دامان خود تربیت کرده که هر کدام وزنه مهمی برای حوزه های علمیه شیعه هستند و توانستند فقه اهل بیت(ع) را بسط دهند./ش

وی گفت: مکتب قم توانست با ویژگی های خاص و خروجی های وسیعی که در حوزه های علمیه داشت خود را از مکتب نجف و سامرا برجسته تر کرده و جایگاه رفیعی را در این عرصه کسب کرده و تالیفات و رشته های تخصصی و ... را با رویکرد نوین عرضه کند.

این استاد حوزه یادآورشد: شهر قم جایگاه فقه و علم و اجتهاد است و در دامان این شهر حوزه ای متولد شد که مرکز اصلی نشر فرهنگ ناب اسلامی است.

آیت الله محقق داماد اظهارکرد: وقتی سخن از مکتب حوزه علمیه قم می شود، سخن از اسم خاص حوزه قم نیست؛ بلکه مکتبی است که بزرگان حوزه علمیه قم در شیوه تدریس و خروجی بحث ها و نگاه اجتهادی مبتنی بر فقه جواهری عرضه کردند.

وی گفت: فقه در حوزه علمیه قم به دلیل همان خصایصی که داشت توانست رشد چشمگیری داشته باشد و در عرصه های جدید پای بگذارد؛ از این روی نیز این حوزه برجستگی خاصی را ایجاد کرد که توانست فقه را مبتنی بر قرآن و روایات به بهترین شکل تنظیم کند.

این استاد حوزه عنوان کرد: حوزه علمیه قم توانست گام های بسیار مهمی در تدوین مبانی حقوقی و قضایی بردارد و به همین دلیل نیز انتظارات از حوزه علمیه قم، انتظارات جهانی است و تمامی حوزه های علمیه جهان اسلام از حوزه علمیه قم توقع دارند به پویایی و رشد خود ادامه دهد.

وی افزود: این کتاب در حوزه فقه به زبان فارسی گنجانده می شود؛ به طور کلی فارسی نویسی فقه، سابقه ای حدود 50ساله دارد نوشتن کتب فقهی در این پنجاه سال رواج بیشتری یافت و علمای بزرگ حوزه آثار ارزشمندی را در حوزه های مختلف در این راستا تالیف کردند.

این استاد حوزه بیان کرد: امروزه مباحث وسیعی در حوزه علوم قرآنی و فقهی و تفسیری و فلسفی در حوزه علمیه قم رایج است که قطعا در آینده با توسعه این دانش ها به مرزهای جدیدی در علم خواهیم رسید که این حوزه را رونق بیشتری خواهد داد.

وی در پایان با اشاره به سبک علمی و مشی زندگانی آیت الله علامه طباطبایی ایشان را یکی از نخبگان و بزرگان حوزه علمیه قم دانست که توانست مبانی جدیدی در حوزه علوم قرآنی ایجاد کند.



انتهاي پيام/ ش ک

برچسب ها: قم ، تربیت ، نخبه ، حوزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.