شهرکرد/ بدلیل خشکسالی:

خشکیدگی گل های گون و کاهش عملکرد تولید عسل در شهرستان کوهرنگ

تداوم خشکسالی، پدیده گرمازدگی و گرد و غبار در شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری، منجر به خشکیدگی گل های گون و کاهش عملکرد تولید عسل در کلنی های زنبور عسل این شهرستان شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

بر اساس گزارش اداره جهاد کشاورزی شهرستان کوهرنگ میزان تولید عسل این شهرستان در هر کلنی طی سال زراعی گذشته 3.9 کیلوگرم گزارش شده در حالی که میزان تولید عسل در سال زراعی قبل از آن در این شهرستان 4.05 کیلوگرم بوده است.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهرنگ؛ خشکسالی، پدیده گرد وغبار و گرمای شدید اردیبهشت و خردادماه امسال علت کاهش عملکرد تولید عسل در کلنی های این شهرستان بوده است.

دهقان شهرانی افزود: فعالیت 16هزارو 692 کلنی زنبور عسل در شهرستان کوهرنگ منجر به تولید 66تن و 584 کیلوگرم عسل درسال زراعی گذشته شده است.

وی ادامه داد: این میزان عسل توسط 202 زنبودار فعال در این شهرستان بهره برداری شده است.

شهرانی، تعداد کلنی های فعال شهرستان کوهرنگ درسال زراعی گذشته را 13 هزار و 559 کلنی عنوان کرد و اظهارداشت: میزان تولیدعسل در سال زراعی گذشته نسبت به سال قبل از آن بیش از 11 تن افزایش داشته است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان کوهرنگ ادامه داد: با وجود افزایش تعداد بهره برداران و تعداد کلنی ها، میزان تولید عسل در کیلوگرم باتوجه به تداوم خشکسالی و گرمازدگی گل های گون در این شهرستان روبه کاهش است .

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی اداره کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، در جریان تداوم پدیده خشکسالی، گیاه گون بخشی ازآب خود را ازدست داده و پدیده گرمازدگی گل، روند تبخیرآب درگیاه را افزایش می دهد.

برزو هیبتیان ادامه داد: در گرمای بالای 35 درجه سانتیگراد زنبور عسل ناگزیر به جمع آوری آب برای خنک کردن گل و جلوگیری ازافزایش تبخیر می شود.

وی بیان داشت: براین اساس علاوه بر کاهش سطح تولید براثر خشکیدگی گل گون توان زنبور عسل نیز در خنک کردن این گیاه به کارگرفته می شود و بهره برداری از شهد و به دنبال آن تولید عسل کاهش می یابد.

شهرستان کوهرنگ، از شهرستان های 9 گانه استان چهارمحال و بختیاری، با 35 هزار نفر جمعیت می باشد که مرکز آن ( شهر چلگرد ) در فاصله 85 کیلومتری شهرکرد ( مرکز این استان ) قرار دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.